کرم های مناسب پوست برای فصل زمستان

  • پوست چهره اصولاً بیشترین آسیب را در فصل زمستان می‌بیند چراکه معمولاً کسی صورتش را در مقابل سرما و بادهای زمستانی نمی‌پوشاند! و البته مهم‌ترین بخش پوست برای همه افراد است! اما شما می‌توانید این کارها را انجام دهید:

دکتر سوربهی، متخصص پوست به شما می‌گوید در فصل زمستان پوستتان به چه چیزهایی نیاز دارد.

به نقل از مجله سیب سبز، پوستتان زمستان‌ها خشک و خارش‌دار، لب‌هایتان ترک‌خورده و پوست پاشنه پاهایتان حسابی ترک می‌خورد؟ اگر جوابتان بله است، بهتر است راهنمایی متخصصان پوست را از دست ندهید و هرچه سریع‌تر خشکی و خارش پوستتان را، از سر تا نوک‌پنجه پایتان از سرما و خشکی هوای زمستان درامان نگه‌دارید.

دکتر سوربهی: متخصص پوست و مو

چه محصولاتی برای مراقبت از پوست در زمستان مناسبند؟

پاییز امسال دست‌کمی از زمستان نداشت اما همین هوای سرد، تأثیر مختلفی بر خشکی پوست دارد. همان‌طور که آب‌وهوا عوض می‌شود، پوست هم‌تغییر می‌کند. هوای سرد زمستان با کاهش رطوبت، باعث از دست رفتن عوامل طبیعی مرطوب‌کننده پوست شما می‌شود. شاید کسانی که پوست چربی‌دارند، کمی از این بابت در امان بمانند اما پوست‌های خشک ترکیبی همیشه چالش بیشتری با آب‌وهوای خشک زمستان دارند.

برای اینکه پوست در فصل زمستانی سالم و شاداب بماند، باید بتوانید با کمک مکمل‌ها و محصولات بهداشتی چرب و مرطوب، جای خالی و عوامل طبیعی مرطوب‌کننده پوست را پرکنید و مرطوب کننده‌های مناسبی برای تغذیه خارجی پوست خود پیدا کنید. بر همین اساس، در ادامه با محصولاتی آشنا می‌شوید که برای مراقبت از پوست کل بدن در فصل زمستان مناسب هستند.

سروکله را بپایید!

موهای خشک‌تر از همیشه و وزکرده یکی از مشکلات افرادی است که پوست و موی خشک دارند و به خاطر کاهش دمای هوا و کمبود رطوبت، اوضاعشان بدتر از همیشه می‌شود؛ بنابراین بهتر است وقتی بیرون از منزل هستید، موهای سرتان را باکلاه و روسری کامل بپوشانید و بیشتر از روغن‌مالی و نرم‌کننده‌ها در این فصل کمک بگیرید.

صورتتان نخشکد!

پوست چهره اصولاً بیشترین آسیب را در فصل زمستان می‌بیند چراکه معمولاً کسی صورتش را در مقابل سرما و بادهای زمستانی نمی‌پوشاند! و البته مهم‌ترین بخش پوست برای همه افراد است! اما شما می‌توانید این کارها را انجام دهید:

 کلید رفع خشکی زمستانی پوست، استفاده از یک پاک‌کننده ملایم غیر صابونی و غیر فومی است که چربی طبیعی پوست را از بین نبرد! اگ هم در خرید پاک‌کننده‌ها مشکل‌دارید، خودتان دست‌به‌کار شوید و یکی بسازید! (در ادامه یک پاک‌کننده خانگی عالی را آموزش می‌دهیم).

 موقع خروج از منزل در هوای سرد و توفانی زمستان، پوست صورتتان را بپوشانید؛ می‌توانید پیشانی‌تان را با سربند پوشانده، بینی، گونه‌ها و چانه را هم با یک شال‌گردن از باد زمستان در امان بدارید.

 اگر پوستتان حسابی خشک‌شده، از یک کرم مرطوب‌کننده قوی استفاده کنید اما اگر پوستتان فقط کمی خشک‌شده، بهتر است از کرم و لوسیون‌های مرطوب‌کننده ضعیف‌تر استفاده کنید.

 اگر پوستتان خیلی خشک‌شده و ترک‌خورده، نباید مرطوب کننده‌های حاوی ترکیبات «ضد چروک» و «روشن‌کننده» را انتخاب کنید.

 شاید از روش‌های پاک‌سازی پوست با روغن خوشتان بیاید؛ در این صورت پوستتان در زمستان تا حد زیادی از خشک شدن درامان خواهد بود. برای این کار باید روغن را روی پوستتان ماساژ دهید و درنهایت با آب ولرم آن را بشویید.

در خانه، شوینده زمستانی بسازید

شوینده صورت خانگی برای پوست‌های خشک با آب‌رسانی به پوست باعث جوان‌سازی، روشن شدن و لایه‌برداری پوست می‌شود. پس کمتر از یک دقیقه وقت بگذارید و این پاک‌کننده را آماده کنید که بدون یخچال هم بین یک تا سه ماه قابل نگهداری است. آماده‌اید یک شوینده عالی بدون هر نوع مواد شیمیایی مضر بسازید؟!

برای تهیه این ماسک کافی است 5 قاشق سوپ‌خوری شیر خشک، 5 قاشق سوپ‌خوری جو پرک، نصف یک قاشق سوپ‌خوری پودر زردچوبه و یک قاشق سوپ‌خوری پودر پوست لیموترش (اگر پوست حساسی دارید، این گزینه را حذف کنید) را تهیه و باهم مخلوط‌کنید و در یک مخزن خشک و محفوظ از هوا نگهداری‌اش کنید.

طرز استفاده: صورتتان را با آب بشویید. کمی از مخلوط بالا را کف دستتان بریزید. چند قطره آب به آن اضافه کرده و یک خمیر را آرام و با حرکات دورانی روی پوست صورتتان ماساژ دهید. سعی کنید بیشتر روی منطقه T یعنی پیشانی و بینی‌تان را ماساژ دهید. اگر وقت داشتید، یکی، دو دقیقه اجازه دهید خمیر روی صورتتان بماند؛ بهترین حالت این است که دوش روزانه‌تان را با مالیدن این خمیر روی صورتتان آغاز کنید و با شستن آن از روی پوست، به پایان برسانید. بعد از شستن صورت با آب، پوستتان را با یک دستمال‌کاغذی نرم خشک‌کنید تا حوله‌هایتان به دلیل زردی زردچوبه لک نشود!

 نحوه نگهداری: تنها نکته‌ای که برای نگهداری این مخلوط باید رعایت کنید این است که آب روی پودرها نریزد که باکتری و کپک در آن رشد خواهد کرد. بعد از هر بار مصرف، مطمئن شوید که در قوطی پودرها را کاملاً سفت بسته‌اید تا هوا نبیند. ضمناً آن را دور از شیر آب نگهداری کنید. به‌مرور خواهید دید که چه پوست زیبایی بدون به خطر انداختن سلامت و جیبتان نصیبتان شده!

 خوبی‌اش چیست: جو وشیر مرطوب کننده‌های خوبی برای پوست‌های چرب هستند. این مواد پوست را به‌آرامی لایه‌برداری کرده و سلول‌های مرده و چرک مانده روی پوست را تمیز و آن را تروتازه می‌کند. در ضمن، زردچوبه و پوست لیمو هم در فرآیند روشن شدن پوست، ضدعفونی کردن این مخلوط نقش دارند و به‌نوعی ضد چروک محسوب می‌شوند.

برای مراقبت از لب‌ها باید…

خشک شدن و چاک خوردن پوست در فصل زمستان امری بسیار عادی است و نیاز به مراقبت دائمی دارد تا دوباره نرمی‌اش را به دست بیاورد؛ بنابراین، همیشه با خودتان بالم لب داشته باشید و هر وقت احساس کردی پوست لبتان کش می‌آید، به‌جای زبان زدن آن‌ها یا کندن پوسته‌هایش، از بالم لب استفاده کنید.

هشدار: این شوینده قدرت کافی برای پاک کردن آرایش صورت ندارد؛ بنابراین اول باید آرایش صورتتان را با شیرپاک‌کن تمیز کرده و بشویید و بعدازاین شوینده برای تمیز کردن کامل پوستتان کمک بگیرید.

فقط نگران صورتتان نباشید!

گوش‌ها به‌طور خاص، حساس‌تری در مقابل هوای سرد دارند و نباید مرطوب کردن و پوشاندنشان در معرض هوای سرد را فراموش کنید.

پوست بدن زمستان‌ها به خاطر هوا مراقبت‌های نامناسب خشک‌تر می‌شود؛ زمستان‌ها، به‌خصوص روزهایی که در سرمای بیرون یخ‌زده‌اید، ممکن است وسوسه شوید که در وان آب داغ دراز بکشید یا دوش داغ بگیرید اما لطفاً این کار آر نکنید چون آب داغ تمامی چربی طبیعی پوست را از بین می‌برد. درنتیجه بهتر است از آب ولرم استفاده کنید و در کوتاه‌ترین زمان ممکن حمام کنید. بعد از خشک‌کردن خودتان، سریع روغن نارگیل، آفتاب‌گردان و کنجد یا لوسیون بدن به پوست خود بمالید تا رطوبت روی پوستتان همه‌جا بماند. همچنین بهتر است از لباس‌های نخی و پنبه‌ای و همین‌طور پارچه‌های چندلایه برای پوشاندن خود استفاده کنید تا پوستتان را بهتر در مقابل سرما حفظ کنید. داخل خانه را زیادی گرم نکنید و از بخور استفاده کنید.

روغن درمانی را فراموش نکنید

دست‌ها در زمستان نه‌فقط در مقابل هوای سرد، بلکه در معرض آب سرد و برف هم قرار دارند؛ بنابراین بعد از هر بار شستن دست‌ها باید یک مرطوب‌کننده قوی یا روغن به دست‌ها بمالید تا دست و انگشتانتان قرمز نشده و ورن نکنند. در طول روز هم دو، سه بار دست‌ها و پاهایتان را در آب ولرم فروکنید. قبل ا پوشیدن دستکش هم مطمئن شوید دست‌ها و پاهایتان گرم هستند.

در ضمن، بهتر است به پاهایتان روغن یا کرم بمالید تا خشک نشوند و خوب تغذیه کنند. برای پوشاندن و گرم نگه‌داشتن پاها هم از جوراب‌های نرم و گرم کمک بگیرید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *