کدام نوشیدنی ها را همراه دارو مصرف نکنیم

 

  • کافئین دارها و نوشیدنی های انرژی زا: مصرف کافئین همراه با داروهای محرک، می تواندتهدید جدی برای سلامتی محسوب شود. مثلاً اگر از داروی افدرین، آسم و آمفتامین استفاده شود و همزمان نوشیدنی حاوی کافئین مصرف شود، برای سلامتی فرد خطرناک است.

 

قبل از اینکه برای بلع دارویتان سراغ هر نوع نوشیدنی بروید، مراقب باشید نوشیدنی های معمولی از آبمیوه ها گرفته تا نوشیدنی های کافئین داری مانند قهوه یا چای ممکن است اثربخشی داروهای خاصی را کاهش دهند و وضعیتی ایجاد کنند که تهدید کننده سلامت است.

خطرناک ترین نوشیدنی هایی که ممکن است برای استفاده از برخی داروهای خاص انتخاب کنید، از این قرار است:

آب گریپ فروت: آب گریپ فروت بر روی ۵٠ نوع داروی مختلف، اثر منفی می گذارد. با توجه به اینکه اثر این آبمیوه، بیش از ٢۴ ساعت در بدن باقی می ماند، تغییر زمان مصرف دارو نمی تواند مشکل را برطرف کند و فرد باید صبر کند تا بیش از ٢۴ ساعت از زمان مصرف آب گریپ فروت بگذرد و بعد دارو را مصرف کند و یا اینکه باید از نوشیدن آب گریپ فروت خودداری کند.

آب انار: در آب انار آنزیمی وجود دارد که باعث شکسته شدن بسیاری از داروهای ضد فشار خون می شود.

شیر، شیرسویا و اسموتی هایی حاوی شیر: کلسیم با داروهای تیروئید تداخل ایجاد می کند. باید حداقل چهار ساعت از زمانی که داروی تیروئید خورده اید، صبر کنید و سپس می توانید نوشیدنی حاوی کلسیم (مثل شیر) بنوشید.

کافئین دارها و نوشیدنی های انرژی زا: مصرف کافئین همراه با داروهای محرک، می تواندتهدید جدی برای سلامتی محسوب شود. مثلاً اگر از داروی افدرین، آسم و آمفتامین استفاده شود و همزمان نوشیدنی حاوی کافئین مصرف شود، برای سلامتی فرد خطرناک است.

نوشیدنی های ورزشی: پتاسیم موجود در نوشیدنی های ورزشی، در صورت مصرف همزمان نوشیدنی با بعضی از داروهای قلبی یا داروهای ضد فشار خون، می تواند خطرناک باشد.

چای سبز: چای سبز و نیز سایر خوراکی های حاوی ویتامین K مثل بروکلی و کلم پیچ را نباید با داروهای رقیق کننده خون مثل کومارین یا وارفارین مصرف کرد، چون اثردهی آنها به شدت کاهش می یابد.

دوغ: دوغ هم اثراتی مشابه شیر دارد، بنابراین استفاده از آن هم توصیه نمی‏شود. این نوشیدنی نیز حاوی کلسیم است که برخی داروها با اتصال به آن، از جذب کلسیم جلوگیری می‏ کند

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *