کدام مواد غذایی ویتامین ب دارند

  • گوشت مرغ که همیشه هم در دسترس می باشد، از بهترین منابع غذایی ویتامین b بحساب می آید و پروتئین و انواع مواد معدنی است که برای بدن واجب هستند. سینه مرغ پخته شده یک منبع ویتامین ب سه یا نیاسین، اسید پانتوتنیک یا ویتامین ب ۵ و همین طور ویتامین ب ۶ است.

 

ویتامین bچیست؟
به گزارش سایت الودکتر، ویتامین ب تلفیقی از ۸ ویتامین مختلف است. این ویتامین‌ها در مجموع به عنوان ویتامین b کمپلکس شناخته شده‌اند. هشت ویتامینی که ویتامین ب کمپلکس را تشکیل می‌دهند، عبارتند از:

– ویتامین b۱ (تیامین)

– ویتامین b۲ (ریبوفلاوین)

– ویتامین b۳ (نیاسین)

– ویتامین b۵ (اسید پانتوتنیک)

– ویتامین b۶ (پیریدوکسین و پیریدوکسین)

– ویتامین b۷ (بیوتین)

– ویتامین b۹ (فولات یا اسید فولیک)

– ویتامین b۱۲ (کوبالامین)

ماهی، بمب ویتامین b
با وجود اینکه ماهی از منابع ویتامین b2 محسوب نمی شود ولی با این حال یکی از ارزشمندترین و غنی ‌ترین منابع ویتامین b است.انواع ماهی از جمله ماهی ساردین، ماکرل و ماهی قزل آلا نمونه‌هایی هستند که منبع ویتامین های b محسوب می شوند و سایر مواد ارزشمند و مغذی هستند.

تامین ویتامین bبا گوشت مرغ
گوشت مرغ که همیشه هم در دسترس می باشد، از بهترین منابع غذایی ویتامین b بحساب می آید و پروتئین و انواع مواد معدنی است که برای بدن واجب هستند. سینه مرغ پخته شده یک منبع ویتامین ب سه یا نیاسین، اسید پانتوتنیک یا ویتامین ب ۵ و همین طور ویتامین ب ۶ است.

سرشار از ویتامین bشوید
تخم مرغ سرخ شده یا تخم مرغ آب پز از غنی ترین منابع غذایی ویتامین b است. زرده تخم مرغ جزء منابع ویتامین ب دوازده است. تخم مرغ دارای ترکیبی از نیاسین، ویتامین b6 و بیوتین هم هست که مسئولیت تنظیم سوخت و ساز بدن، افزایش ایمنی و رشد سلول‌ها را در بدن عهده دار هستند.

لوبیادرمانی کنید
لوبیای سیاه، لوبیای سفید و لوبیا چیتی همگی دارای سطوح بالایی از ویتامین ب ۱ هستند. آنها همچنین حاوی پروتئینی هستند که برای سلامت قلب مفید است و جهت حفظ انرژی و سلامتی انسان ضرورت دارد. یک کاسه‌ی کوچک لوبیا میزان زیادی از مقدار توصیه شده‌ی روزانه از ویتامین b۱ را به بدن‌تان می‌رساند.

شیر سویا شما را از ویتامین bتکمیل می کند
شیر سویا منبعی سرشار از ویتامین ب ۱۲ می باشد و جایگزینی سالم برای تامین ویتامین b12 برای گیاه‌خواران و افرادی است که نمی‌توانند لاکتوز بدنشان را تحمل کنند. به دلیل اینکه منابع ویتامین ب ۱۲ بیشتر در محصولات حیوانی پیدا می‌شود، مصرف شیر سویا برای گیاه ‌خواران خیلی مفید است. همچنین به دلیل اینکه شیر سویا از گیاه سویا تهیه می‌شود، حاوی لاکتوز، کلسترول یا چربی‌های اشباع شده‌ نیست. شیر سویا علاوه بر اینکه از منابع غذایی ویتامین ب 12 محسوب می شود، شامل مقادیر کمی از ویتامین‌های دیگر گروه B نیز می باشد و از بهترین منابع غذایی ویتامین b به حساب می آید.

ویتامین bرا در دانه ها بیابید
مغز و دانه‌های گیاهی منابع ویتامین b می باشند که حاوی ویتامینهای مهم ب کمپلکس مانند نیاسین، تیامین، ریبوفلاوین، اسید پانتوتنیک، فولات و ویتامین b6 هستند. مصرف حدود ۴۲ گرم مغز به صورت روزانه احتمال ابتلا به اختلالات مختلف قلبی و عروقی را کاهش می دهد. شاه بلوط، گردو، دانه آفتابگردان، تخم کتان، پسته و شاهدانه از منابع سرشار از ویتامین‌های گروه ب به حساب می آیند.

سبزیجات حاوی ویتامین b
کرفس معمولا به عنوان یک ماده‌ی غذایی برای دفع کردن سنگ صفرا شناخته شده‌است، اما کم‌تر کسی آن را به عنوان یک ماده‌ی خوراکی دارای میزان بالایی از ویتامین b۳ می‌شناسد. فقط یک فنجان کرفس خام می‌دهد حدود ۳۴ میکروگرم ویتامین ب به بدن می‌رساند. این میزان ۲٪ از نیاز روزانه‌ی بدن را به ویتامین b تامین می‌کند.

اسفناج از عالیترین و بهترین منابع تامین ویتامین‌های گروه B است که برای تامین سلامت فرد بسیار مفید و موثر است. این گیاه حاوی چندین نوع مختلف از ویتامین ب می باشد و در اصل سرشار از فولات است. یک فنجان اسفناج خام، ۱۵ درصد از احتیاج روزانه ویتامین ب ۹ یا فولات را تأمین می‌کند. ویتامین ب ۹ باعث شکل گیری بافت‌های ماهیچه ای بدن، عملکرد مناسب سلولی و همین طور ساخت و تولید DNA می‌شود. همچنین گیاه اسفناج غنی از پروتئین، کلسیم، آهن، منیزیم و پتاسیم است.

خوشمزه ای برای داشتن ویتامین b
موز از دیگر منابع غذایی ویتامین b می باشد که برای برطرف کردن نیاز بدن به ویتامین b به خصوص ویتامین ب ۶ است. یک شخص بزرگسال به صورت روزانه به ۱.۵ میلی‌گرم ویتامین ب ۶ نیاز دارد و یک منبع ویتامین b6 مانند موز می‌تواند یک سوم نیاز بدن او به این ویتامین را برطرف کند. این ویتامین بی به تولید و ایجاد انتقال دهنده‌های عصبی کمک می‌کند و باعث تنظیم خواب و خلق و خوی افراد می‌شود. ویتامین ب ۶ در زنان، نشانه های سندرم پیش از قاعدگی را کم می کند. دیگر ویتامین‌های گروه ب که در موز موجود می باشند عبارت از ب ۱، ب ۲، ب ۳، ب ۹ و ب ۷ هستند. پس می توان گفت موز یکی از بهترین منابع غذایی ویتامین b می باشد. به علاوه، موز شامل مقادیر زیادی پتاسیم، منگنز، ویتامین سی، فیبر و مس است.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *