کدام ظرف و ظروف را در آشپزخانه استفاده نکنیم

 

  • به جای ظروف مسی از ظروف فلزی ضد زنگ استفاده کنید. این ظروف هم سبک هستند هم به راحتی خراشیده نمی شوند و هم ماندگاری بالایی دارند. درصد نیکل و کرومیوم این ظروف صفر است.

 

خیلی ها از ظروف تفلون استفاده می کنند چون هم استفاده و هم دسترسی به آن ها راحت است اما این ظروف بسیار خطرناک هستند. لایه نچسب ظروف تفلون از ماده ای به نام ” polytetrafluoroethylene” تشکیل شده است. این ماده نوعی پلیمر پلاستیک است که در حرارت ۵۷۲ درجه فارنهایت از خود سمومی به شکل بخار منتشر می کند. این بخارهای سمی باعث نشانه هایی مشابه آنفلوانزا می شود که به “تب بخار پلیمر” معروف است و به آن آنفلوانزای تفلون هم می گویند. این ماده سمی نه تنها برای انسان ها بلکه برای حیوانات خانگی نیز مضر و خطرناک است.
 ماده شیمیایی دیگری که در ظروف تفلون یافت می شود ” perfluorooctanoic acid” اسید پرفلووروکاتانیک است که با بیماری های سرطان سینه، پروستات و تخمدان در ارتباط است. درست است که مقدار این ماده در ظروف تفلون بسیار کم و ناچیز است اما در خیلی چیزهای دیگر در اطرافمان یافت می شود و باید تا جایی که می توانیم خودمان را از آن ها دور کنیم.
 ظروفی که استفاده می کنیم باید چنین موادی در ساختارش نداشته باشد. اگر لایه رویی این ظروف تراشیده شده است آن ها را دور بریزید و هرگز استفاده نکنید. به جای این ظروف از ظروف چدن واقعی استفاده کنید. این ظروف ماندگاری بالایی دارند و هیچ ماده سمی از خود منتشر نمی کنند.
ظروف آلومینیوم
شیوع مصرف آلومینیوم چیز زیاد عجیبی نیست چون این ماده هم فراوان است و هم سبک و قابل بازیابی اما ناگفته نماند که خطرناک نیز هست. آلومینیوم نوعی ماده سمی مخدر اعصاب است که منجر به بیماری های سیستم عصبی مثل آلزایمر و ای ال اس می شود. ظروف آلومینیوم معمولا دارای یک لایه پوشاننده هستند که خیلی زود تراشیده می شوند و مواد سمی را به غذا منتقل می کنند.
به جای ظروف آلومینیوم از ظروف شیشه ای استفاده کنید. این ظروف هیچ ماده شیمیایی ندارند و ماندگاری بالایی نیز دارند. تنها ایراد ظروف شیشه ای این است که نچسب نیستند.
ظروف مسی
ظروف مسی هم زیبا هستند و هم فواید زیادی درباره آن ها گفته می شود اما آیا می دانستید اگر از این ظروف برای غذا درست کردن استفاده شود خطرساز هستند؟ مس مثل همه فلزهای سنگین دیگر در مقدار کم برای سلامت انسان لازم است اما مقدار زیاد آن در بدن منجر به مسمومیت فلز سنگین می شود. ظروف مسی اگر لایه پوشاننده نداشته باشند هنگام درست کردن غذاهای اسیدی مس منتشر می کند و اگر لایه پوشاننده داشته باشد دارای نیکلاست که باز هم برای بدن مضر است.
به جای ظروف مسی از ظروف فلزی ضد زنگ استفاده کنید. این ظروف هم سبک هستند هم به راحتی خراشیده نمی شوند و هم ماندگاری بالایی دارند. درصد نیکل و کرومیوم این ظروف صفر است.
ظروف با پوشش سرامیک
ظروف آشپزخانه با لایه سرامیک ظاهر خوبی دارند و در ابتدا به نظر سالم و بی خطر می رسند. اما لایه سرامیک این ظروف مواد شیمیایی خطرناکی را در خود پنهان کرده است. لایه سرامیک این ظروف زیاد ماندگار نیستند و بعد از چند ماه مصرف به راحتی تراشیده می شود. در نتیجه سرب و کادمیوم وارد غذا و به دنبال آن وارد بدن می شود. مسمومیت سرب یکی از خطرناک ترین مسمومیت فلزات است و منجر به درد شکم، سردرد، ناباروری و بیماری های خطرناک دیگر می شود. به جای این ظروف از ظروف ۱۰۰ درصد سرامیک استفاده کنید چون از مواد کاملا طبیعی ساخته شده اند سمی نیستند و به راحتی تراشیده نمی شوند. تنها ایراد این ظروف گران بودن آن هاست اما ارزش هزینه کردن دارند چون ماندگاری بالایی دارند.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *