چین و چروک را به روش طبیعی محو کنیم

  • نتایج تحقیقی که در سال 2006 منتشر شد، نشانداد کاکائو حاوی برخی فلاونول هاست که از آنها می توان به «کاتچین» و «اپیکاتچین» اشاره کرد. این فلاونول ها از پوست در برابر آفتاب محافظت می کنند، محرک جریان خون هستند و پوست را با طراوت و نرم نگه می دارند.

 

تا مدت ها فکر می کردم تنها راه جلوگیری از چین و چروک پوست، استفاده از مرطوب کننده ها و کرم های مختلف است تا آنکه مطلبی باورنکردنی خواندنم. اگر شما هم مثل من فکر می کنید، این مطلب را تا انتها بخوانید. بدون شک بعد از خواندن این متن، سعی خواهید کرد برخی عادت هایتان را تغییر دهید و آنها را با عادت های مناسب تر جایگزین کنید.

1 – خواب خوب

ما در شبانه روز 8 ساعت می خوابیم، یعنی یک سوم عمر خود را در خواب هستیم. هر فرد 60 ساله، حدود 20 سال از عمرش را در خواب بوده و این طبیعی است که خواب باعث بروز چروک هایی روی صورت شود که به مرور زمان ماندگار می شوند. طبق تحقیقات آکادمی پوست آمریکا، خوابیدن به برخی جهات در طول شب می تواند باعث بروز چروک هایی روی پوست شود مثلا خوابیدن به پهلو احتمال بروز  چروک روی گونه و چانه را افزایش می دهد و خوابیدن به شکم باعث چروکیده شدن پیشانی می شود.

پیشگیری از بروز این چروک ها بسیار راحت تر از، ازبین بردن آنهاست. به گفته محققان، بهترین وضعیت خواب که در آن به پوست آسیبی نمی رسد، خوابیدن روی کمر یا طاق باز است. زنان چینی مدت ها پیش به این مساله پی برده اند و از بالشک های مخصوص برای خواب استفاده می کنند.

سعی کنید شما نیز شیوه خوابیدنتان را عوض کنید. اگر عادت به طاقباز خوابیدن ندارید، می توانید بالشتکی زیر زانوهایتان قرار دهید، به این ترتیب خواب راحت تری خواهید داشت و به پهلو برنمی گردید اما اگر به هر حال نمی توانید در این حالت بخوابید، از بالشی نرم؛ بزرگ با پارچه ای لطیف کمک بگیرید. پارچه های ابریشمی بهتر از کتان هستند و جلوی چروک پوست را می گیرند. برخی از بالش های طبی نیز به گونه ای طراحی شده اند که از صورت و بافت های پوستی در برابر سایش محافظت می کنند. انواعی از بالش از جنس میکروفیبرهای مسی نیز محرک تولید کلانژن در طول شب هستند و نه تنها می توانند مانع بروز چروک شوند، بلکه به رفع آنها کمک می کنند. در طول شب پوست، خود را احیا می کند پس بهتر است نه تنها به فکر شکل خوابیدن بلکه به فکر خواب کافی نیز باشیم زیرا در زیبایی طراوت پوست موثر است.

43144_681

2 – کاکائو

نتایج تحقیقی که در سال 2006 منتشر شد، نشانداد کاکائو حاوی برخی فلاونول هاست که از آنها می توان به «کاتچین» و «اپیکاتچین» اشاره کرد. این فلاونول ها از پوست در برابر آفتاب محافظت می کنند، محرک جریان خون هستند و پوست را با طراوت و نرم نگه می دارند. فلاونول ها گروهی از ترکیب های گیاهی هستند که در چای، انواع میوه ها و سبزی ها ودانه های کاکائو یافت می شوند. برخی تحقیقات ثابت کرده اند این ریزمغذی ها می توانند گردش خون و عملکرد رگ های خونی را بهبود بخشند. محققان در مطالعه جدید شواهدی یافتند که نشان دهنده افزایش جریان خون در پوست زنانی بود که کاکائوی غنی از فلاونول نوشیدند. در این مطالعه 24 زن روزی یک لیوان کاکائوی غنی از فلاونول یا کاکائوی حاوی فلاونول کم مصرف کردند. محققان در آغاز و پایان این مطالعه، برای بررسی ساختار پوست شرکت کنندگان، رطوبت، جریان خون و حساسیت به اشعه فرابنفش، از تصویربرداری دقیق استفاده کردند. پس از 3 ماه مصرف کاکائوی غنی از فلاونول، بهبود در بافت و ضخامت پوست، جریان خون و رطوبت پوست دیده شد. آسیب پذیری پوست این افراد در برابر پرتوهای فرابنفش خورشید نیز کمتر شد.

3 – ماهی

ماهی ها به خصوص ماهی های آب های سرد، ماهی سالمون و ماهی تن غنی از ویتامین های D و E و کلسیم، روغن های امگا3، سلنیوم و پروتئین هستند. اسیدهای چرب موجود در ماهی نه تنها مواد مضر را از بدن دور می کنند، بلکه مواد مغذی را به درون بدن راه می دهند، منافذ روی پوست را کم می کنند و به این وسیله به بهبود پوست کمک می کنند، از عوامل به وجود آورنده التهاب و تورم پوست می کاهند، جلوی خشکی پوست را می گیرند، به نگهداری آب در سلول کمک می کنند و قابلیت ارتجاع پووست افزایش می دهند.

4 – عینک آفتابی

پوست اطراف چشم، نازک ترین و ظریف ترین قسمت پوست بدن است که باید از 20سالگی به بعد، مراقبش باشیم تا دچار چین و چروک زودهنگام نشود و پیری زودرس را نصیبمان نکند. خندیدن بیش از حد و استفاده نکردن از کرم های دور چشم و عینک، می توانند روند چروک افتادن پوست اطراف پلک را تسریع کنند و از آنجا که چشم، اولین نقطه ای از صورت است که از نظر دیگران به آن جلب می شود، بهتر است آنچنان از آن مراقبت کنیم که هرچه دیرتر، پیری و چین و چروک به سراغش بیایند. اگر خوب به چروک های دور چشم اطرافیانتان دقت کرده باشید، حتما دیده اید که برخی چروک های دور چشم، درست شبیه اثر پای برندگان است، علت اصلی این نوع چین و چروک ها، نور آفتاب است.

شما معمولا به توصیه متخصصان پوست، پیش از خارج شدن از منزل به جز اطراف چشم ها ضدآفتاب می زنید، اما بهتر است همه افراد، حتی بچه ها، غیر از ضدآفتاب، عینک آفتابی هم بزنند. طبق تحقیقات آکادمی پوست آمریکا، حرکت های ناخودآگاه و زیاد صورت مثل جمع کردن چشم ها، می تواند باعث بروز چین و چروک پوست شود. در آفتاب شدید، فرد ناخودآگاه چشمش را جمع می کند و همین مساله باعث چروک دور چشم می شود. استفاده از عینک آفتابی مناسب مانع جمع شدن چشم می شود و از پوست در برابر اشعه های مضر آفتاب محافظت می کند.

5 – صابون مناسب

تحقیقات پژوهشگران دانشگاه مریلند آمریکا نشان داده آب لوله کشی و شوینده های نامناسب برای پوست مضر هستند و می توانند لایه چربی طبیعی محافظ پوست را نابود کنند و باعث افزایش احتمال بروز چروک در ناحیه صورت شوند. شست و شوی زیاد صورت نیز محرک ایجاد چین و چروک های پوستی است، پس برای شستن صورت، شوینده ها و صابونی هایی انتخاب کنید که ترکیب های محافظ نداشته باشد. ژل های مخصوص شست و شوی صورت، بهترین شوینده هستند. بعد از هر شست و شو، صورت را کاملا با حوله خشک کنید زیرا خشک شدن آب روی پوست باعث خشکی پوست می شود.

6 – کرم های حاوی آلفاهیدروکسی اسید

ترکیب های اسید میوه، آلفاهیدروکسی اسید، اسید گلیکولیک و مشتقات ویتامین A می توانند لایه سطحی پوست را به خوبی تمیز و از بروز چین و چروک به خصوص در اطراف چشم پیشگیری کنند. میزان ب الای آلفاهیدروکسی اسید در کرم، می تواند حتی به ساخت کلاژن کمک کند.

7 – سویا

تحقیقات بسیاری نشان داده است سویا می تواند علایم یائسگی و پوکی استخوان را به تعویق بیندازد. ژنیستتین، داییدزین، سلیسیتیین و … ترکیب های موجود در سویا هستند که نه تنها مانع پوکی استخوان می شوند، بلکه پوست را هم جوان و روشن تر می کنند. این ترکیب ها اثر رادیکال های آزاد را که باعث اکسیداسیون سلول ها می شوند، از بین می برند و باعث احیای بهتر سلول های پوستی می شوند. ترکیب های سویا در بیشتر مارک های معتبر کرم های پوست وجود ارد و نتایج بررسی ها نشان داده از عوامل موثر بودن این کرم ها در زیبایی پوست و از بین رفتن لک های قهوه ای اند.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *