چگونه با هزینه مناسب برندسازی کنیم

  • بارها در مورد اهمیت وبلاگ نویسی و تولید محتوای ارزشمند صحبت کرده ایم، اما هر چقدر از اهمیت این موضوع بگوییم باز هم کم است. این هسته روش ما، به ویژه برای جلب نظر مخاطبان است؛ چیزی که غریبه ها را به بازدیدکنندگان همیشگی وب سایتتان تبدیل می کند.

 

به نظر می رسد کلمه «برند» در دنیای بازاریابی بسیار مورد استفاده قرار می گیرد: برند شخصی، برند کسب و کار، برند پیشتاز،… اما معمولا ابهامی در مورد معنای این کلمه در میان کارآفرینان وجود دارد. «برند» دقیقا چه مواردی را در بر می گیرد؟ آیا باید متخصصی را استخدام کنم؟ برندسازی کار پرهزینه ای است، مگر نه؟
در مورد پرهزینه بودن باید بگوییم که لزوما این طور نیست. روش های خلاقانه زیادی وجود دارد که بتوانید بدون هزینه زیاد به برندسازی کسب و کارتان بپردازید. اگرچه باید زمان نسبتا زیادی را به این کار اختصاص دهید. اما به هر حال نتیجه ملموسی خواهیدگرفت. حتی در برخی شرایط این کار به صرفه جویی مالی بیشتر نیز خواهدانجامید. پس به خواندن ادامه دهید و ببینید چطور می توانید همین امروز برندسازی را شروع کنید:
۱٫ شخصیت مشتریان خود را بشناسید
تصادفی نیست که ۸۲ درصد از شرکت هایی که ارزش بیشتری به دست آورده اند، به شخصیت شناسی مشتریانشان پرداخته اند. نیازها، اهداف و رفتار مشتریان احتمالی تان است که نشان می دهد چگونه باید محصول و خدماتتان را به آنها عرضه کنید. درک این مسائل به شما کمک می کند تا متوجه شوید که مشتریانتان از چه رسانه ای استفاده می کنند، چه چیزی به آنها انگیزه داده و به هیجان می آوردشان و در چه شبکه های مجازی ای عضویت دارند. به راحتی می توانید متوجه شوید که چرا این اطلاعات به ایجاد برندی رقابتی و کارآمد می انجامد؛ چون باعث می شود به افراد مناسبی دست پیدا کنید.
درک این موضوع هم لزوما برایتان هزینه بردار نخواهدبود. روشی عالی برای انجام این کار استفاده از پرسشنامه ها یا کمک گرفتن از بخش فروش شرکتتان برای گردآوری بازخوردهای مشتریان و ارزیابی نظرات آنهاست. برای این کار زمان بگذارید.۲٫ یک هویت و لحن به خصوص ایجاد کنید

زمانی که شخصیت منحصر به فرد مشتریانتان را مشخص کردید، برندتان کم کم می تواند شکل بگیرد که این مسئله شامل ایجاد هویتی به خصوص برای برند، یعنی چیزی که مشتریان برند را با آن بشناسند نیز می شود. همچنین باید لحن بیان برند را نیز مشخص کنید و در هر شبکه ارتباطی با آن لحن مخاطبانتان ارتباط برقرار کنید.
من به عنوان یک نویسنده عاشق بخش «لحن» هستم. اما شما چطور؟ پیدا کردن لحن به خصوص برای برندتان فرآیندی متفاوت تر نسبت به درک شخصیت مخاطبانتان دارد؛ درواقع به جای پاسخ دادن به سوالاتی در مورد مشتریانتان باید به سوالاتی پاسخ دهید که بیشتر در مورد خودتان و برندتان است. اینکه چه ارزش هایی را دنبال می کنید؟ چه چیزی ارائه می دهید؟ دوست دارید مردم چطور در مورد شما صحبت کرده و تعریفتان کنند؟
۳٫ حضور فعالی در شبکه های اجتماعی داشته باشید
خب تا به اینجا متوجه شدید که مشتریانتان چه شخصیتی دارند و می دانید که قرار است چه هویتی از خود نشان دهند و با چه لحنی با مخاطبانتان صحبت کنید. اما مخاطبانتان را کجا می توانید پیدا کنید؟
به دلیل اینکه احتمالا تصویر شفاف و اطلاعات نسبتا دقیقی از مخاطبان خود دارید، پس باید این را نیز بررسی کنید که آنها بیشتر وقت خود را چطور و در کجا می گذرانند؛ منظور ما به ویژه شبکه های اجتماعی است.
توجه زیادی به اطلاعاتی که به دست آورده اید بکنید. شاید بیشتر مخاطبانتان به یک شبکه اجتماعی به خصوص علاقه مند باشند، البته این بدان معنا نیست که نباید در شبکه های دیگر فعالیت کنید، بلکه این موضوع به شما کمک می کند تا بیشتر وقت و انرژی و بودجه خود را صرف شبکه اجتماعی پرطرفدارتر (در میان مخاطبان خود) بکنید.
زمانی که در این شبکه ها حضور یافتید، حضورتان را حفظ کنید. فعالیت داشته باشید، به طور مرتب محتوایی ارسال کنید و با مخاطبان نیز ارتباط برقرار کنید. در غیر این صورت تاثیر مثبتی روی مخاطبانتان نخواهیدداشت.

۴٫ وبلاگ نویسی کنید

بارها در مورد اهمیت وبلاگ نویسی و تولید محتوای ارزشمند صحبت کرده ایم، اما هر چقدر از اهمیت این موضوع بگوییم باز هم کم است. این هسته روش ما، به ویژه برای جلب نظر مخاطبان است؛ چیزی که غریبه ها را به بازدیدکنندگان همیشگی وب سایتتان تبدیل می کند.
درواقع شاید وبلاگ نویسی اساسی ترین قدم در استراتژی بازاریابی تان باشد زیرا محتوایی را در دسترس مخاطبان قرار می دهد که در اینترنت به دنبال آن بودند.
۵٫ خدمت رسانی به مشتری را به اولویت نخست خود تبدیل کنید
برند زاپوس به «خدمت رسانی بی بدیل به مشتریان» مشهور است. این وب سایت فروش پوشاک آنلاین خدمت رسانی به مشتریان را به مهم ترین ارزش خود در کسب و کار تبدیل کرده است. چرا این موضوع این قدر مهم است؟ خدمت رسانی عالی به مشتریان باعث شده که زاپوس پول زیادی در بخش بازاریابی و تبلیغات صرفه جویی کند. زیرا مشتریان فعلی و احتمالی به اندازه کافی به وسیله بازاریابی دهان به دهان برای این برند تبلیغ می کنند.
باید روشی چشمگیر داشته باشید و تجربه ای عالی برای مشتریان خلق کنید. طوری که آنها با کمال میل بخواهند در مورد تجربه فوق العاده خریدشان از شما با دوستان و آشنایانشان حرف بزنند.۶٫ دست به کار شوید

شاید برندسازی اقدام فوق العاده دشوار و بزرگی به نظر برسد و باعث ترس شما شود، آن همه به ویژه زمانی که بودجه محدودی در اختیار دارید. اما همانطور که دیدیم، روش های اقتصادی زیادی وجود دارد که نه تنها می توانید برای شروع از آنها استفاده کنید، بلکه مطمئن باشید نتیجه خوبی هم از آنها می گیرید و اسمتان سر زبان ها خواهدافتاد.
یک نکته دیگر، از این فرآیند لذت ببرید. البته که باید استراتژی ها و منطق خاصی به کار ببرید، اما به وسیله ابزارهایی که امروز در اختیارتان قرار گرفته، می توانید تا حدودی مطمئن باشید که کار خیلی سخت و پیچیده ای پیش رو ندارید. این کار فقط یک تمرین خلاقانه است. پس از نوآوری ها و بازی های ذهنی تان لذت ببرید.

 

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *