چگونه از چرم نگهداری کنیم

  • اگر  گرد و خاک بسیاری بر روی کیف چرمی شما قرار گرفته است می‌توانید از اسیدسیتریک کمک بگیرید. برای این کار یک قاشق چای‌خوری اسید سیتریک را در یک فنجان آب گرم حل کنید و برای تمیز کردن سطح کیف خود استفاده نمایید.

کیف‌های چرم ، به ویژه هنگامی که به طور منظم مورد استفاده قرار می‌گیرند، نه‌تنها کثیف می‌شوند، بلکه ظاهر خود را نیز از دست می‌دهند. بنابر این اگر شما تصمیم به تمیز کردن کیف خود دارید هرگز از ماشین لباسشویی استفاده نکنید بلکه آن را به صورت دستی تمیز کنید.

ابزار و مواد لازم

برای تمیز کردن کیف چرم به وسایل زیر نیاز دارید:

پارچه پنبه‌ای یا پنبه

قلم‌موی نرم

آب

صابون

آمونیاک

شیر

سفیده تخم مرغ

سودا

اسید سیتریک

سرکه

دستور العمل کلی

برای پاک کردن کیف چرم از آلودگی و گرد و غبار می‌توانید  از یک پارچه پنبه‌ای یا یک تکه پنبه و یک راه حل خاص استفاده کنید. در این روش  به ۵-۶ قطره از آمونیاک، یک صابون و یک فنجان آب گرم نیاز داریم. صابون  را در آب حل کرده و آمونیاک را اضافه می‌کنیم. این روش منجر به تمیز شدن کیف می‌شود. پس از خشک شدن، روی سطح تمیز، مقدار کمی روغن نباتی یا کرم وازلین می‌زنیم.  توصیه می‌شود ۲-۳ بار در هر فصل این کار را انجام دهید.

تمیز کردن سطح کیف با استفاده از روش‌های محلی

برای تمیز کردن کیف‌های رنگ روشن یک سفیده تخم مرغ را با یک لیوان شیر گرم مخلوط می‌کنیم و با استفاده از یک برس موی نرم، شروع به پاک کردن کیف می‌کنیم.

تمیز کردن لکه نوشابه یا چای از روی کیف چرم

یک قاشق چای‌خوری جوش شیرین با یک فنجان شیر گرم مخلوط می‌کنیم و با استفاده از یک پنبه، مخلوط را بر روی سطح کیف می‌زنیم.

تمیز کردن گرد و خاک غلیظ

اگر  گرد و خاک بسیاری بر روی کیف چرمی شما قرار گرفته است می‌توانید از اسیدسیتریک کمک بگیرید. برای این کار یک قاشق چای‌خوری اسید سیتریک را در یک فنجان آب گرم حل کنید و برای تمیز کردن سطح کیف خود استفاده نمایید.

پاک کردن لکه چربی

اگر لکه چربب بر روی کیف شما قرار گرفته، می‌توانید با استفاده از جوش شیرین آن را پاک کنید. راه حل دیگر برای از بین بردن لکه‌ها، استفاده از آمونیاک است. یک قاشق چای‌خوری آمونیاک را به یک فنجان آب گرم اضافه کرده و با مخلوط به دست آمده لکه چربی را از روی کیف چرم خود پاک کنید.

نگهداری بهتر چرم

۱- همیشه چرم را خوب گردگیری کنید. اگر گل و گرد و خاک روی آن بماند، به مرور زمان آن را خراب می‌کند.

۲- اگر ماده‌ای روی چرم، ریخته که با دستمال خشک پاک نمی‌شود، با کف صابون و یک اسفنج، به آرامی روی سطح چرم بکشید و لکه را پاک کنید و بعد با یک دستمال خشک، چرم را خشک کنید.

۳- اگر لکه‌ای خیلی عمیق روی محصولات چرمی شما درست شده، سعی نکنید هر طور شده آن را از بین ببرید چون ممکن است به خود چرم، آسیب بزنید.

۴- هر چند ماه یک بار، محصولات چرمی خود را با واکس چرم چرب کنید. واکس چرم ماده مخصوصی است که برای همین محصول ساخته شده و می‌توانید از فروشگاه‌های محصولات چرمی تهیه کنید. واکس معمولی، در درازمدت باعث خورده شدن سطح چرم می‌شود.

۵- چرم در رطوبت زیاد کپک می‌زند بنابراین آن را در جایی که بسیار مرطوب است نگهداری نکنید. هیچ‌وقت هم چرم را در لفاف پلاستیکی نگه ندارید چون این کار باعث می‌شود که رطوبت احتمالی موجود در محصول چرمی خشک نشود.

۶- بهتر است چرم را شب خوب واکس بزنید و در جایی در بسته بگذارید و تا صبح نگه دارید. چرمی که تازه واکس خورده و هنوز واکس به خوردش نرفته به سرعت در طول روز گرد و خاک را به خود جذب می‌کند و صدمه می‌بیند، علاوه بر این، رنگ چرم نیز تیره و کدر می‌شود.

۷- اگر لباس چرمی دارید، مراقب باشید که روی آن عطر یا اسپری نپاشید. عطر و اسپری موادی دارند که باعث می‌شود برخی از مواد روی سطح چرم فرآوری شده حل شود و آن را خراب می‌کند.

۸- هرگز نگذارید چرم، به مدت زیاد آفتاب بخورد. برای نگهداری آن در خانه، آن را در کمدی دور از آفتاب و گرد و خاک قرار دهید.

۹- اگر برای مدتی نمی‌خواهید از وسایل و لباس‌های چرمی خود استفاده کنید، داخل آن را با روزنامه پر کنید تا شکل ظاهری آن آسیب نبیند. لباس‌ها را نیز خوابیده داخل کمد بگذارید طوری که تا نخورده باشند.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *