چند عادت خوب برای داشتن زندگی بهتر

%d8%b3%d9%84%d8%a7%d9%85%d8%aa%db%8c

  • اگر استفاده معمولي و متعارف از اسكاچ مي‌كنيد، آن را بايد بعد از گذشت حداكثر 2 هفته عوض كنيد. بعد از هر بار استفاده اسكاچ را كاملا با آب داغ بشوييد تا كف و مواد‌غذايي از روي آن پاك شود سپس آن را كاملا بچلانيد.

در اتاق خواب

عادت بد اول: هيچ وقت كمد را مرتب نمي‌كنيد
كمد مي‌تواند كثيف‌ترين جاي خانه باشد، اگر به موقع به آن نرسيد. وسايلي كه در دسترس نيستند را در كمد مي‌گذاريد و معمولا از آن‌ها غافل مي‌شويد. گرد و غبار روي وسايل شما مي‌نشيند و به خصوص اگر كفش بين اين وسايل باشند، مي‌تواند آلودگي را با هر بار باز و بسته كردن در، به فضاي اتاق منتقل كند.

يك تمرين خوب:

اول از همه براي كفش‌هاي جاي متفاوت و پوشيده‌اي در كمد اختصاص دهيد. سالي يك‌بار و موقع خانه‌تكاني، تمام وسايل كمد را بيرون بياوريد، قفسه‌ها و ديوارهاي كمد را كاملا دستمال بكشيد، همه وسايل را پاك و تميز كنيد و بعد دوباره آن‌ها را در كمد بچينيد. لباس‌ها را قبل از آويزان كردن كاملا بتكانيد و آن‌هايي كه رنگ روشن دارند را در يك لايه نايلون بپيچيد و در كمد بگذاريد. علاوه‌بر نظافت سالانه، بايد كف قفسه كمد‌ها را ماهي يك‌بار تميز كنيد. براي اين‌كار وسايل را برداريد و زير آن‌ها را دستمال بكشيد. درهاي كمدهاي‌تان را درزگيري كنيد تا گرد و غبار به درون آن‌ها راه پيدا نكند.


  در سرويس بهداشتي

عادت بد اول: برس توالت را در محفظه برس خيس می گذارید

اين محفظه مي‌تواند به عنوان يك دستگاه انكوباكتور براي كشت باكتري‌ها به كار برود. فضاي تاريك و گرم و مرطوب آن محيط بسيار خوبي براي رشد قارچ و باكتري است. وقتي برس را در محفظه خيس مي‌گذاريد و بعد با آن توالت را تميز مي‌كنيد مطمئن باشيد توالت شما كثيف‌تر و آلوده‌تر از قبل خواهد شد.

يك تمرين خوب:

محفظه‌اي براي برس بخريد كه زير آن سوراخ داشته باشد و آب در آن نماند. به علاوه هر چند وقت يك‌بار محفظه را با سفيدكننده يا هر ضد‌عفوني‌كننده ديگر كاملا بشوييد. راه خوب ديگر اين است كه بعد از استفاده از برس آن را كاملا بتكانيد و جايي بگذرايد تا كاملا خشك شود و بعد آن را در محفظه بگذاريد.

عادت بد دوم: گذاشتن حوله‌هاي مرطوب روي يكديگر

محيط حمام گرم، تاريك و مرطوب است. اين ويژگي‌ها حمام را به بهترين محيط براي رشد قارچ بدل مي‌كند. حوله‌ها وقتي  در محيط مرطوب مي‌مانند احتمال به‌وجود آمدن قارچ روي آن‌ها شدت مي‌گيرد. وقتي حوله‌هاي خيس را روي هم آويزان مي‌كنيد علاوه‌بر اين‌كه ديرتر خشك مي‌شوند، احتمال دارد، قارچ از يكي به ديگري سرايت كند.

يك تمرين خوب:

حوله‌ها را بعد از استفاده در اتاق و در هواي كافي خشك كنيد. اگر امكانش را داريد، حوله‌ها را بعد از يكي، دو بار استفاده در نور آفتاب خشك كنيد تا احتمال به‌وجود آمدن قارچ روي آن به حداقل برسد. سپس وقتي مطمئن شديد حمام كاملا از رطوبت خالي شده و حوله هم خشك است، آن را در حمام آويزان كنيد. هر ماه يك بار حوله‌ها را با آب داغ و ماده ضد‌عفوني‌كننده بشوييد و در آفتاب خشك كنيد. هر چند وقت يك‌بار هم آن‌ها را اتو بكشيد.


در اتاق پذيرايي

عادت بد اول: هميشه از يك طرف جارو مي‌كشيد

اين روش جارو كشيدن مي‌تواند بخش‌هايي از آلودگي را از قلم بيندازد. وقتي فقط از يك سمت جارو مي‌كشيد، آلودگي‌ها مي‌توانند در پرزهاي قالي‌گير كنند و هيچ وقت بيرون نيايند.

يك تمرين خوب:

مطمئن شويد فرشتان را از زواياي مختلف جارو كشيده‌ايد. هميشه از چپ به راست، از راست به چپ، از بالا به پايين و برعكس جارو بكشيد. اين كار كمك مي‌كند تا همه فرش تميز شود. هميشه گوشه فرش را بالا بزنيد و زير آن را تميز كنيد. آهسته جارو بكشيد تا جارو برقي شما فرصت كند تمام آلودگي را جمع كند. توجه كنيد جاهاي پر ترافيك مثل جلوي در ورودي يا جلوي مبل‌ها را با دقت بيشتري جارو بكشيد.

عادت بد دوم: فراموش كردن كنترل از راه دور يا دسته بازي كامپيوتري را ناديده نگيريد

بچه‌ها با دستي كه پراز آلودگي است به دسته پلي‌استيشن‌شان دست مي‌زنند. شما يا همسرتان از سر كار مي‌آييد و كانال تلويزيون را با ريموت عوض مي‌كنيد. بعد دست‌هايتان را مي‌شوييد و باز هم به همانها دست مي‌زنيد. با همان دست غذا مي‌خوريد و… اين وسايل مي‌توانند علت اصلي انتقال آلودگي در محيط خانه شما باشند. گوشي تلفن يا دسته يخچال هم در اين دسته قرار مي‌گيرد. به آن‌ها توجه كنيد.

يك تمرين خوب:

حداقل هفته‌اي يك‌بار بايد اين وسايل را به‌طور كامل ضدعفوني كنيد. براي اين كار مي‌توانيد از تميز‌كننده كي‌بورد كامپيوتر استفاده كنيد. اگر چنين پاك‌كننده‌اي نداريد، مي‌توانيد از يك تكه پنبه آغشته به الكل استفاده كنيد. پنبه الكلي مرطوب را روي ريموت‌ يا دسته بازي كامپيوتري بكشيد و بگذاريد كاملا خشك شود. مي‌توانيد دسته بازي كامپيوتري را بعد از استفاده بچه‌ها در يك جعبه بگذاريد تا نشستن آلودگي و گرد و خاك روي آن به حداقل برسد.

عادت بد سوم:  صفحه تلويزيون LCD را با پاك‌كننده معمولي تمیز می کنید

ماه‌هاي اول كه تلويزيون‌تان را مي‌خريد، از آن به بهترين نحو نگهداري مي‌كنيد و با پاك‌كننده و دستمال مخصوص تميزش مي‌كنيد. اما مدتي كه گذشت تنبلي غلبه مي‌كند و همه با شيشه‌پاك‌كن و دستمال صفحه اين تلويزيون‌ها را تميز مي‌كنند. اما بايد بدانيد كه پاك‌كننده معمولي آسيب جدي به اين صفحات وارد مي‌كند و عمر تلويزيون شما را كم مي‌كند.

يك تمرين خوب:

با يك دستمال كه پرز نمي‌دهد هفته‌اي يك‌بار تلويزيون را تميز كنيد. براي اين كار دستمال را از بالا به پايين روي صفحه به آرامي بكشيد تا گرد و غبار پاك شود. هيچ‌وقت پاك‌كننده را به طور مستقيم روي صفحه نپاشيد. حتما اول دستمال را با آن مرطوب كنيد و بعد با دستمال مرطوب سطح را تميز كنيد. اگر رطوبت روي سطح باقي ماند، آن را با يك دستمال نرم ديگر پاك كنيد. توجه كنيد كه تلويزيون را فقط وقتي كاملا خنك شده تميز كنيد.


در آشپزخانه

عادت بد اول: از اسكاچ كهنه و كثيف استفاده می کنید

بارها و بارها درباره آن شنيده‌ايد اما باز هم خيلي از ما به دليل تنبلي يا صرفه‌جويي، اسكاچ و دستمال كثيف و كهنه را در آشپزخانه نگه‌مي‌داريم و با آن فضاي آشپزخانه را تميز مي‌كنيم. بدون آن‌كه بدانيم اين وسايل كثيف باكتري و قارچ را در تمام آشپزخانه ما پخش خواهند كرد و به‌طور مستقيم باعث بيماري اعضاي خانواده مي‌شوند.

يك تمرين خوب:

اگر استفاده معمولي و متعارف از اسكاچ مي‌كنيد، آن را بايد بعد از گذشت حداكثر 2 هفته عوض كنيد. بعد از هر بار استفاده اسكاچ را كاملا با آب داغ بشوييد تا كف و مواد‌غذايي از روي آن پاك شود سپس آن را كاملا بچلانيد. در پايان هر روز استفاده يا بعد از برخورد اسكاچ با گوشت خام بايد آن را ضد‌عفوني كنيد. براي اين كار اسكاچ را با يك انبر براي چند لحظه روي آتش بگيريد تا سريع خشك شود يا اين‌كه روي آن آب‌جوش بريزيد. اسكاچ بايد براي خودش جايي داشته باشد. جاي اسكاچ بايد مثل جاصابوني سوراخ‌دار باشد تا آب در آن جمع نشود و باعث ايجاد قارچ نشود. مي‌توانيد جاي اسكاچ را از مغازه‌هاي پلاستيك فروشي بخريد و بالاي ظرفشويي متصل كنيد.

عادت بد دوم: اجازه می دهيد مواد‌غذايي روي گاز بريزند و همانجا بمانند

اگر موادي كه روي گاز مي‌ريزند را همان موقع پاك نكنيد، مي‌چسبند و سفت مي‌شوند. در اثر سفت شدن علاوه بر اين‌كه منظره بسيار زشتي ايجاد مي‌كنند و آشپزخانه شما هميشه كثيف به‌نظر مي‌رسد، مي‌توانند باعث از بين رفتن رنگ و آسيب رساندن به گازهاي استيل يا لعابي شوند.

يك تمرين خوب:

يك پاك‌كننده مناسب دم دست داشته باشيد. شيشه‌پاك‌كن، دستمال جادويي، پاك‌كننده چند منظوره يا هر پاك‌كننده ديگري كه با آن راحت هستيد را دم دست بگذاريد.

خودتان را عادت دهيد به محض اين‌كه چيزي روي گاز ريخت با دستمال آن را تميز كنيد. با اين كار گاز شما به راحتي و به سرعت تميز مي‌شود و هيچ وقت لكه كهنه‌اي روي آن تشكيل نمي‌شود كه پاك كردن آن سخت باشد. هفته‌اي يك بار هم بست‌هاي گاز را با آب داغ و مايع ظرفشويي بشوييد و روي آن را كاملا دستمال بكشيد تا هميشه گاز تميزي داشته باشيد.

عادت بد سوم: اجازه می دهيد لباس‌ها در ماشين لباس‌شويي بمانند

با اين كار لباس‌ها بيش از حد چروك مي‌شوند و نياز به اتو كشي اضافه پيدا مي‌كنيد. علاوه‌بر اين لباس‌ها در اثر ماندن كنار هم و در رطوبت در ماشين لباس‌شويي بوي بد مي‌گيرند.

يك تمرين خوب:

سعي كنيد لباس‌هاي يك فرم را با هم در ماشين لباسشويي بيندازيد. لباس‌هاي نخي را با هم، رنگي‌ها را با هم و مشكي‌ها را با هم. با اين روش لباس‌هاي شما بسيار كمتر از چيزي كه فكر مي‌كنيد آسيب خواهند ديد. مي‌توانيد از برنامه‌هاي شست‌وشوي خاص ماشين لباس‌شويي يا شوينده‌هاي خاص استفاده كنيد. طوري برنامه‌ريزي كنيد كه وقتي شست‌وشوي ماشين تمام شد، بتوانيد لباس‌ها را برداريد و به رخت‌آويز آويزان كنيد تا سريع خشك شوند. لباس‌ها را كاملا صاف آويزان كنيد تا زحمت اتوكشي را به حداقل برسانيد.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *