چرا کمر بعد از رابطه جنسی شل و سست می شود ؟

  • برخی از بیماری های عصبی می تواند خطر ابتلا به ناتوانی جنسی را افزایش دهد. شرایط بد عصبی بر توانایی مغز برای ارتباط برقرار کردن با سیستم تولید مثل تاثیر می گذارد. این مشکل می تواند  باعث اختلال نعوظ در فرد شود.

 

سستی کمر و در اصطلاح شل شدن کمر، نوعی ناتوانی جنسی و اختلال به شمار می رود که بر توانایی فرد در وضعیت نعوظ یا انزال طبیعی، تاثیر می گذارد. معمولا سستی کمر با اختلال نعوظ همراه است.
ناتوانی جنسی یا اصطلاح سست شدن کمر، اغلب بر زندگی جنسی، تاثیرات منفی می گذارد و ممکن است سبب اضطراب، افسردگی و کاهش اعتماد به نفس شود. تشخیص و شناخت علل بالقوه این نوع اختلال،  می تواند کمک موثری در بهبود این وضعیت باشد.
عوامل متعددی  ممکن است بر ناتوانی جنسی تاثیر بگذارند. این عوامل شامل اختلالات احساسی و فیزیکی است. طبق  آمار و تحقیقات، حدود 50 درصد از مردان 40 تا 70 ساله در یک زمان مشخص و یا به صورت مداوم، دچار اختلال ناتوانی جنسی هستند. همچنین، خطر ناتوانی جنسی با بالا رفتن سن افزایش می یابد. برخی از علل مربوط به سستی کمر و ناتوانی جنسی عبارتند از:
1-بیماری های غدد درون ریز
سیستم غدد درون ریز بدن شامل هورمون هایی است که باعث تنظیم متابولیسم، عملکرد جنسی، تولید مثل، خلق و خو و بسیاری موارد  دیگر  در بدن می شود. دیابت، نمونه ای از یک بیماری مربوط به غدد درون ریز است که می تواند موجب ناتوانی جنسی در فرد شود.
دیابت بر توانایی بدن برای استفاده از هورمون انسولین تاثیر می گذارد. یکی از عوارض جانبی مرتبط با دیابت مزمن، آسیب عصبی است. این احساسات، آلت تناسلی را تحت تاثیر قرار می دهد. سایر عوارض مرتبط با دیابت هم، موجب کاهش جریان خون و سطح هورمون ها می شود. هر دو این عوامل می توانند موجب ناتوانی جنسی و سستی کمر شوند.
2-اختلالات عصبی
برخی از بیماری های عصبی می تواند خطر ابتلا به ناتوانی جنسی را افزایش دهد. شرایط بد عصبی بر توانایی مغز برای ارتباط برقرار کردن با سیستم تولید مثل تاثیر می گذارد. این مشکل می تواند  باعث اختلال نعوظ در فرد شود.
اختلالات عصبی مرتبط با ناتوانی جنسی عبارتند از:
– بیماری آلزایمر
– بیماری پارکینسون
– تومورهای مغزی و مشکلات ستون فقرات
– بیماری ام اس
– سکته مغزی
– صرع
همچنین، افرادی که عمل جراحی پروستات انجام داده اند ممکن است  دچار آسیب عصبی و در نتیجه ناتوانی جنسی شوند.
دوچرخه سواران هم ممکن است دچار ناتوانی جنسی موقت شوند. در واقع فشار مکرر روی نشیمنگاه و اندام تناسلی بر عملکرد اعصاب تاثیر بگذارد.
3-مصرف دارو
مصرف برخی از داروها می تواند جریان خون را تحت تاثیر قرار  داده و باعث سستی کمر و ناتوانی جنسی شود. پیش از مصرف هر نوع دارویی توصیه می شود که با پزشک متخصص مشورت کنید.
نمونه هایی از داروهایی که باعث سستی کمر و ناتوانی جنسی می شوند عبارتند از:
– مسدود کننده های آلفا آدرنرژیک، از جمله تامسولوسین
– بتا بلوکرها، مانند کارودیلول و متوپرولول
– داروهای شیمی درمانی سرطان مانند سایمتیدین
– داروهای ضد افسردگی سیستم عصبی مرکزی، از قبیل آلپرازولام، دیازپام (والیم) و کدئین
– داروهای محرک های سیستم عصبی مرکزی، مانند کوکائین یا آمفتامین
– دیورتیک ها، مانند فوروزماید و اسپیرونولاکتون
– مهار کننده های بازجذب سروتونین
– داروهای هورمونی مصنوعی مانند لوپرولید
4- مشکلات قلبی
شرایطی که قلب را تحت تأثیر قرار می دهد و باعث مشکلاتی در پمپاژ خون می شود، می تواند باعث ناتوانی جنسی شود. در صورت عدم گردش خون مناسب به ناحیه آلت تناسلی، فرد ممکن است در نعوظ دچار مشکل شود.
آترواسکلروز، نوعی بیماری است که بر عروق خونی تاثیر گذاشته و می تواند باعث ناتوانی جنسی شود. همچنین، کلسترول بالا و فشار خون بالا با افزایش خطر ابتلا به ناتوانی جنسی همراه است.
5- شیوه زندگی و اختلالات احساسی
برای رسیدن به نعوظ، ابتدا باید فرد در مورد احساسات و هیجانات مشکلی نداشته باشد. این مرحله می تواند نوعی واکنش عاطفی باشد. اگر فرد دارای اختلال احساسی باشد، این امر بر توانایی او در جذب جنس مخالف تاثیر می گذارد.
افسردگی و اضطراب با افزایش خطر ابتلا به ناتوانی جنسی همراه است. افسردگی، شامل احساس غم و اندوه، از دست دادن امید یا بی نظمی در روحیات است. خستگی مرتبط با افسردگی هم می تواند باعث ناتوانی جنسی شود.
اضطراب  هم می تواند یکی دیگر از علل ناتوانی جنسی باشد. اگر فردی در نعوظ دچار مشکل باشد، ممکن است این ترس در آینده هم با او همراه باشد. کسی که مبتلا به اضطراب عملکردی مرتبط با ناتوانی جنسی است، ممکن است قادر به نعوظ کامل در هنگام خودارضایی یا خواب باشد، اما  قادر به حفظ نعوظ در طی مقاربت نیست.
مصرف مواد مخدری مانند کوکائین و آمفتامین می تواند موجب ناتوانی جنسی شود. همچنین، سوء مصرف الکل ممکن است بر توانایی فرد در نعوظ، تاثیر بگذارد. در این گونه موارد، بهتر است به پزشک متخصص مراجعه کنید.
درمان خالی شدن و سستی کمر
روش های درمانی مختلفی برای  ناتوانی جنسی در دسترس است، از جمله داروهای تجویزی، درمان های طبیعی و تغییر شیوه زندگی.
داروهای تجویزی
انواع درمان های پزشکی وجود دارد که می تواند راه درمان مناسبی برای مشکل سستی کمر و ناتوانی جنسی باشد. درمان های دارویی و سایر مداخلات پزشکی برای کمک به درمان ناتوانی جنسی عبارتند از:
– سیلدنافیل (ویاگرا)
– تادالافیل
– واردنافیل (استاکسین، لویترا)
– داروهای جایگزینی تستوسترون
– جراحی
– مشاوره و روانشناسی
درمان های طبیعی ناتوانی جنسی
افرادی که که می خواهند از  درمان های خانگی و یا گیاهی استفاده کنند، انواع مختلفی از داروهای طبیعی شناخته شده برای کمک به درمان ناتوانی جنسی وجود دارد. برخی از داروهای طبیعی یا جایگزین برای ناتوانی جنسی عبارتند از:
– طب سوزنی
– گیاه جنسینگ
– آب انار
قبل از استفاده از هر گونه داروی طبیعی، ابتدا با پزشک خود مشورت کنید.
تغییر در شیوه زندگی
بسته به علت ناتوانی جنسی که ممکن است جسمی یا عاطفی باشد، شما می توانید با تغییر شیوه زندگی خود، از مشکل ناتوانی جنسی، جلوگیری کنید.
تغییر سبک زندگی و رفتار عبارتند از:
– ترک سیگار  و نوشیدنی های الکلی
– تقویت ارتباط روابط عاشقانه
– کاهش اضطراب
– ورزش بیشتر و پیروی از یک رژیم غذایی سالم
پیشگیری از سستی شدن کمر و ناتوانی جنسی
ناتوانی جنسی می تواند علل مختلفی داشته باشد، اما شما می توانید با برخی اقدامات از بروز این مشکل جلوگیری کنید.
روش های پیشگیری احتمالی عبارتند از:
– شرکت در تمرینات ورزشی، که خطر ابتلا به ناتوانی جنسی را کاهش می دهد.
– اجتناب از مصرف سیگار، مواد مخدر یا سوء مصرف الکل
– خواب و استراحت کافی
– پیگیری یک رژیم غذایی سالم
– کاهش استرس، اضطراب و افسردگی

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *