چرا به آلرژی و حساسیت فصلی دچار می شویم

 

  • تب یونجه، که نامش را از فصل برداشت اتخاذ کرده اند، به طور سنتی در ماه های تابستان است اما عاملان واقعی آلرژی فصلی تابستان، گیا هان دارویی، مانند:گیاه چمنزار و چمن تیموتی، و نیز برخی از علف های هرز است. با توجه به بنیاد آسم و آلرژی آمریکا، علف های هرز، شایعترین نوع آلرژن برای افراد مبتلا به تب یونجه هستند.

 

آلرژی یا حساسیت های فصلی معمولا در فصول گرم سال ایجاد می شوند. در مواردی که زیاد حاد نیست با ریز آب بینی و عطسه همراه است اما در مواقع پیش رفته تر با تنگی نفس، سردرد و … همراه است. در این مقاله با عوامل ایجاد آلرژی های فصلی بیشتر آشنا شوید.

 علت آلرژی در فصل بهار:

درختان منشأ اکثر آلرژی های فصلی بهار هستند ، درخت توس، یکی از شایع ترین عاملان در نواحی شمالی است، که بسیاری از افراد مبتلا به تب یونجه را در معرض گرده خود قرار می دهد. دیگر گونه های آلرژیک، در آمریکای شمالی شامل سدر، توسکا، شاه بلوط، بید، و محبوبه شب است.

 علت آلرژی در فصل تابستان:

تب یونجه، که نامش را از فصل برداشت اتخاذ کرده اند، به طور سنتی در ماه های تابستان است اما عاملان واقعی آلرژی فصلی تابستان، گیا هان دارویی، مانند:گیاه چمنزار و چمن تیموتی، و نیز برخی از علف های هرز است. با توجه به بنیاد آسم و آلرژی آمریکا، علف های هرز، شایعترین نوع آلرژن برای افراد مبتلا به تب یونجه هستند.

 علائم آلرژی فصلی:

– عطسه کردن

– آبریزش یا گرفتگی بینی

– آبریزش و خارش چشم

– سینوس، گلو و یا کانال گوش ملتهب

– احتقان گوش

علائم کمتر رایج ،عبارتند از:

– سردرد

– تنگی نفس

– خستگی

– سرفه

خوردنی های آلرژی زا

کارشناسان تغذیه در آمریکا می گویند خوردنی هایی مثل موز، طالبی و گرمک و طالبی پوست زرد می توانند سبب بروزعلائم آلرژی در افراد مستعد شوند. دکتر فیل لمپرت تحلیلگر صنایع غذایی در این مقاله جدید اظهار داشت: به اعتقاد متخصصان بیماری های آلرژیک، برخی از مواد غذایی سیستم ایمنی بدن را به این فکر می اندازند که باید دفاع خود را در برابر گرده ها، گرد و غبار و سایر مواد آلرژی زا آغاز کند و برخی از خوردنی های خاص این واکنش را بیدار می کنند. به گزارش خبرگزاری یونایتدپرس، دکتر لمپرت در ادامه افزود: از بین این خوراکی ها و نوشیدنی های مشکل ساز و آلرژی زا می توان به پنیر، خامه ترش، شیر کره ای، غذاهای پخته و نان حاوی مخمر و سرکه، گوشت و ماهی دودی، گوشت و میوه خشک شده و سس سویا اشاره کرد. در این مقاله تاکید شده است که اگر شما هم در هوای آزاد دچار واکنش های آلرژیک می شوید بهتر است که از خوردن این چند قلم غذا و نوشیدنی پرهیز کنید تا حساسیت های شما کاهش پیدا کند.

 ضدآلرژی

متخصصان تغذیه بر نقش برخی مواد غذایی در تقویت سیستم ایمنی و پیشگیری از بروز آلرژی های فصلی اتفاق نظر دارند؛ از جمله این متخصصان تاکید می کنند که مصرف انواع ویتامین های گروه B مانند غلات، گوشت، لبنیات، انواع سبزی های برگ سبز تیره مثل اسفناج، کرفس و انواع ویتامین های گروه C، مانند مرکبات و سبزی های تازه و نیز سبزیجات غنی از ویتامین A همچون هویج می تواند از شدت عوارض ناشی از آلرژی ها بکاهد.دکتر جعفریان تاکید می کندمصرف ماست کم چرب به خصوص ماست پروبیوتیک (فرآورده هایی که مایه بایو به آنها افزوده شده است و هضم و جذب مواد خوراکی درون دستگاه گوارش به کمک آنها انجام می شود) می تواند حساسیت را در افراد مستعد آلرژی کمتر کند. بر این اساس افرادی که به گرما و حتی گرده گیاهان حساسیت دارند، با خوردن روزانه ۲ تا ٣ لیوان ماست از ماه های قبل از شروع فصل آلرژی زا در مقابل حساسیت های فصلی ایمن می شوند. همچنین نوشیدن چای سبز به دلیل برخورداری از آنتی اکسیدان بالا، علائم التهابی در شخص را کاهش می دهد. این متخصص تغذیه اضافه می کند: سیر و پیاز نیز به عنوان یک تقویت کننده بسیار قوی سیستم ایمنی بدن و یک ماده غذایی ضدباکتری و ویروس به کاهش عوارض آلرژی کمک می کند. همچنین مصرف روغن های امگا۳ شامل روغن ماهی و روغن دانه کتان و کانولا به پیشگیری از بروز عوارض آلرژی و نیز به تأمین مواد معدنی نظیر ید و روی نیز کمک می کند.

 راه‌هایی برای دوری از آلرژی تابستانه

شیر مادر بیشترین محافظت را برای جلوگیری از پیشرفت آلرژی به کودک می‌کند زیرا به قوی شدن سیستم ایمنی کودکان کمک می‌کند.اگر کودک واقعا دچار تب تابستانه شد، او را در منزل نگه‌دارید،درها و پنجره‌ها را بسته نگه دارید و به سرعت او را بنشانید. در این صورت در مدتی حدود ۱۵‌دقیقه متوجه می‌شوید که او احساس بهتری دارد. کنار ساحل یکی از مکان‌هایی است که خطر ابتلا به تب تابستانی در آن بیشتر است همچنین بهتر است از سبزه‌ها دوری کنیدلباس‌های خنک و کتان از عرق‌سوز شدن کودکان جلوگیری می‌کند.

در ۹۵‌ درصد از موارد گرده‌افشانی گیاهان موجب بروز آلرژی شایع تب تابستانه در سال‌های اولیه زندگی می‌شود، بد نیست بدانید فصل گرده‌افشانی معمولا از اوایل خرداد ماه تا اواخر شهریور است.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *