چرا باید به نجوم اهمیت دهیم ؟

 

  • طبق بیشینه‌ی تاریخی نجوم در ایران می‌توان به جرئت گفت که در برهه‌ای از تاریخ، رصد‌خانه های ایران مانند رصدخانه های مراغه و سمرقند، جزو نخستین‌ها در جهان بودند.

 

رئیس انجمن نجوم ایران با اشاره به جایگاه علم نجوم در توسعه صنعتی، اقتصادی و فنی، بیان کرد که بسیاری از وجوه مختلف صنایع الکترونیک همانند نجوم اشعه ایکس و گاما و امواج الکترومغناطیسی، مدیون کاربرد اولیه در نجوم است. از این رو خاطرنشان شد:«بنابراین عده‌ای فکر نکنند، نجوم با زمین سر و کار ندارد بلکه در توسعه دید انسان و همچنین حوزه مادی بشر نیز اثرگذاری زیادی داشته و دارد.»

برنامه “گفت‌و‌گوی علمی” رادیو گفت‌وگو با موضوع نجوم و رصدخانه ملی ایران و با حضور دکتر سعدالله نصیری نماینده سابق مجلس شورای اسلامی و رئیس انجمن نجوم ایران به روی آنتن رفت.نصیری در آغاز با اشاره به سابقه و تاریخچه پر افتخار نجوم در ایران، گفت:«اجداد ایرانیان چه قبل از اسلام و چه بعد از اسلام، در تولید علم نجوم و ساخت ابزار رصدی به ویژه رصدخانه کارهای بسیار مهمی را انجام داده‌اند به طوری که امروز نیز در دنیا، میراث نجومی ایران، برای اهل فن شناخته شده است.»

طبق بیشینه‌ی تاریخی نجوم در ایران می‌توان به جرئت گفت که در برهه‌ای از تاریخ، رصد‌خانه های ایران مانند رصدخانه های مراغه و سمرقند، جزو نخستین‌ها در جهان بودند. ولی طبق نظر کارشناسان این حوزه، ایران در چند صد سال گذشته پیشتازی این عرصه را از دست داده است. نصیری با تایید این موضوع، اظهار داشت:« در بحث نجوم، دنیا هم به لحاظ نظری و هم به لحاظ سخت افزاری رشد زیادی کرده است. البته در حوزه نظری، منجمین خوبی داریم و در تولید مقالات و نوآوری‌های نظری جایگاه قابل قبولی داریم اما به موازات آن باید ابزار را نیز در اختیار دانشمندان قرار دهیم که در این بخش کمبودهای زیادی داریم، هر چند حرکت‌های خوبی را انجام داده‌ایم.»

به همین دلیل، رئیس انجمن نجوم ایران با تاکید بر لزوم حمایت جدی به برنامه‌های در دست اقدام در حوزه نجوم، بیان داشت: «رصدخانه ملی را از حدود سال ۷۹ شروع کرده‌ایم اما بعد از آن در کش و قوس‌های زیادی گرفتار شد و به لحاظ تامین بودجه، حمایت‌های خوبی صورت نگرفت. البته توان و ظرفیت انجام این پروژه را در داخل کشور داریم و البته برخی از بخش‌ها نیز باید با همکاری اهل فن در خارج از کشور پیش برود.»

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *