پشه از طریق بزاق ویروس را انتقال می دهد

 

  • زمانی که محققان سلول های ایمنی بدن انسان را در یک آزمایشگاه با بزاق پشه مخلوط کردند، متوجه شدند که سیتوکین ها- پروتئین هایی که به سلول ها در طی واکنش های ایمنی کمک می کنند، با گذشت زمان افزایش می یابند.

هنگامی که پشه شما را نیش می زند، نه تنها خون شما را می خورد در عوض مقداری از آب دهان خود را با مهربانی به شما می دهد. همین آب دهان علت خارش اذیت کننده نیش پشه است. در بین مردم افرادی هستند که به این آب دهان به لطف ترکیب پروتئین های موجود در آن آلرژی دارند.

به گزارش سرویس ترجمه شفقنا، در مطالعه ای جدیدی که روی موش صورت گرفته، مشخص شد که سیستم ایمنی بدن ما می تواند تا یک هفته به این پروتئین های القا کننده در بزاق پشه آلرژی نشان دهد، و بهمین خاطر است که خارشهای پس از نیش پشه بسیار طولانی می شود.

در این مطالعه، محققان از کالج پزشکی Baylor تگزاس، به موشهای کودک سلول های بنیادی خون انسان تزریق کردند که بعدها به انواع مختلف سلول های خونی مانند سلول های سیستم ایمنی تبدیل شدند. هنگامی که موش ها رشد کردند و دارای سیستم ایمنی انسان شدند، محققان اجازه دادند تا پای موش ها حدود چهار بار توسط حشرات گزیده شود. محققان با بررسی مغز استخوان، سلول های پوست و طحال موش ها متوجه شدند که تعدادی از سلول های ایمنی حتی هفت روز پس از نیش زدن پشه ها فعال می شوند.

زمانی که محققان سلول های ایمنی بدن انسان را در یک آزمایشگاه با بزاق پشه مخلوط کردند، متوجه شدند که سیتوکین ها- پروتئین هایی که به سلول ها در طی واکنش های ایمنی کمک می کنند، با گذشت زمان افزایش می یابند.

در حال حاضر محققان تلاش می کنند تا بتوانند اثرات پروتئین موجود در بزاق پشه ها را مسدود کنند، چون با این کار ممکن است بتوانند یک سری از ویروس ها و پارازیت های مختلف را که عامل بیماریهای مختلف هستند به طور کلی مسدود کنند.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *