پری بیوتیک ها چه تاثیری روی کنترل استرس دارند ؟

  1. در این مطالعه، یک گروه از موش های آزمایشگاهی پیش از قرار گرفتن در وضعیت پر استرس به مدت چند هفته رژیم غذایی پری بیوتیک دریافت کردند، اما گروه دیگری به عنوان گروه کنترل، از رژیم غذایی غنی از پری بیوتیک تغذیه نشدند.

 

مصرف پری بیوتیک ها می تواند باکتری مفید روده را افزایش دهد و پس از یک رویداد پر استرس، باعث بهبود الگوهای طبیعی خواب انسان می شود.

براساس مطالعه جدید محققان دانشگاه کلرادو که در مجله آنلاین Frontiers in Behavioral Neuroscience منتشر شد، مصرف مرتب پری بیوتیک ها می تواند باکتری مفید روده را افزایش دهد و باعث بهبود الگوهای خواب طبیعی پس از یک رویداد پراسترس شود.
فواید پروبیوتیک ها در سلامت دستگاه گوارش ثابت شده است، اما پری بیوتیک ها چندان شناخته شده نیستند. مطالعه تازه روی موش ها نشان می دهد که فیبرهای پری بیوتیک می توانند از باکتری های مفید روده محافظت کنند و الگوهای خواب سالم را پس از یک حادثه پر استرس بازگردانند.
پری بیوتیک ها انواع خاصی از فیبرهای غیر قابل هضم هستند که باکتری های پروبیوتیک از آنها تغذیه می کنند. به عبارت دیگر، پروبیوتیک ها باکتری های مفید هستند اما پری بیوتیک ها، غذای این باکتری ها می باشند. بدن به سطح متعادلی از هر دو نوع بیوتیک نیاز دارد.
فیبرهای پری بیوتیک در بسیاری از منابع گیاهی مانند مارچوبه، بلغور جو دوسر و حبوبات موجود است.
باکتری های پروبیوتیک از غیر فیبرهایی نیز مانند پروتئین لاکتوفرین تغذیه می کنند که عملکردی مشابه پری بیوتیک دارد و در شیر مادر موجود است.

به گفته محققان، استرس شدید می تواند در میکروبیوم روده اختلال ایجاد کند بنابر این لازم بود که بررسی شود آیا رژیم غذایی غنی از پری بیوتیک ها موجب افزایش باکتری های مفید روده می شود و میکروب های روده را در مقابل اختلالات ناشی از استرس محافظت می کند یا خیر؛ همچنین از آنجا که حوادث پر استرس باعث اختلال در الگوهای خواب طبیعی می شود، مطالعه جدید اثرات پری بیوتیک را در بهبود الگوهای خواب طبیعی نیز بررسی کرد.

در این مطالعه، یک گروه از موش های آزمایشگاهی پیش از قرار گرفتن در وضعیت پر استرس به مدت چند هفته رژیم غذایی پری بیوتیک دریافت کردند، اما گروه دیگری به عنوان گروه کنترل، از رژیم غذایی غنی از پری بیوتیک تغذیه نشدند.

نتایج مطالعه نشان داد موش های گروه نخست در قیاس با موش های گروه کنترل دچار اختلالات ناشی از استرس در میکروبیوتای روده (باکتری های روده) نشدند و همچنین بازیابی الگوهای خواب سالم در آنها سریع تر صورت گرفت.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *