پدر و مادر از فرزند خود چه توقعی دارند

  • کمال طلبی در نوجوان سبب می‌شود که وقتی وی از خود اظهار پشیمان کرده و راه راست را در پیش می‌گیرد باز به سختی به خود می قبولاند که خداوند بزرگ وی را بخشیده و این احساس گناه می‌تواند وی را به افسردگی و حتی به خود کشی منجر کند.

 

والدین کمال گرا با توقع زیاد از فرزند خود سبب صدمه رساندن جدی به نوجوان می‌شوند. که در بزرگسالی بر رفتار و عملکردشان در محیط اثر گذار است.

مهدی خدابخش روان شناس و مدرس دانشگاه اظهار کرد: والدین کمال گرا با توقع زیاد از فرزند خود مبنی بر عدم اشتباه از نوجوان سبب صدمه رساندن جدی به وی شده و حتی سلامت روان را به خطر می‌اندازند.

وی تصریح کرد: این نوجوانان با والدین کمال گرا خود اغلب رفتار درست از خود بروز داده و با تصور اینکه با کوچکترین  اشتباهی اعتماد  پدر و مادر خود را از دست می‌دهد، مدام دچار دلهره ونگرانی می‌شوند.

وی اذعان کرد: همچنین چنانچه پدر و مادر از فرزندشان‌ توقع  داشته باشند که هرگز مرتکب اشتباه نشوند، این رفتار آنها ممکن است سبب نوعی کمال گرایی و نوجوانان می‌شود که در طولانی مدت نتیجه اسفناک برای وی به همراه دارد.

خدابخش تاکید کرد: در برابر چنین توقعی از والدین که نباید فرزندشان دچار اشتباهی شود، نوجوان اگر به خطایی مرتکب شد، سعی در پنهان کردن یا متوسل به دروغ گفتن می‌کند.

این روان شناس خاطر نشان کرد: کمال طلبی در نوجوان سبب می‌شود که وقتی وی از خود اظهار پشیمان کرده و راه راست را در پیش می‌گیرد باز به سختی به خود می قبولاند که خداوند بزرگ وی را بخشیده و این احساس گناه می‌تواند وی را به افسردگی و حتی به خود کشی منجر کند.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *