پختن تخم مرغ به سبک افریقایی

شاکشوکا یک صبحانه بسیار خوشمزه افریقایی میباشد که با تخم مرغ و گوجه و پنیر فتا درست میشود.این صبحانه در افریقا بسیار طرفدار دارد.

این روزها شاکشوکا (Shakshuka) همه جا هست. البته یک نمونه ترکی هم دارد که به آن مِنِمِن می‌گویند، هر دو غذاهایی بسیار لذیذ با طرز پخت آسان هستند که بایستی روش پخت آنها را در آستین داشته باشید. هر چند ریشه آفریقای شمالی دارد اما این روزها در خاورمیانه و حتی امریکای شمالی محبوبیت یافته که آن را مدیون تنوع و رنگی است که به سفره می‌بخشد. یک دستور غذای سریع  و ساده که می‌شود به آسانی حجم آن را کم یا زیاد کرد. هم برای صبحانه، هم میان وعده‌ها و هم شام قابل استفاده است؛ و البته آنقدر سنتی است که نیاز کمی به دستور پخت دارد. انگار که شاکشوکا را یک موسیقی‌دان جَز آفریده باشد، نیازی به نگاه کردن به دستور پخت ندارد، کافی است با حس‌تان جلو بروید.

 

 

البته که خوشمزگی فراوان این غذا خیلی به آشپزی ما کمک می‌کند. آخر مثل پیتزا، شاکشوکا هم یکی از خوراک‌هایی است که حتی با دست‌پخت بد هم خوشمزه است. البته خوشمزه داریم تا خوشمزه. یکی هست که خوشمزگی غذاهای ایتالیایی را می‌خواهد و یکی دیگر زیاد اهمیت نمی‌دهد. ما با افزودنی‌ها و متغیرهای مختلف بازی کرده‌ایم تا یک دستورپخت کامل را به شما تقدیم کنیم.

 

 

مواد لازم

  • ۳ قاشق غذاخوری روغن زیتون، و مقداری بیشتر برای روی غذا
  • ۱ پیاز متوسط، باریک برش خورده
  • ۱ فلفل قرمز بزرگ، کامل پاک شده
  • ۱ فلفل تند (هالوپینو، سرانو، یا فرزنو)، کامل پاک شده
  • ۲ تا ۳ حبه سیر، باریک برش خورده
  • ۱.۵ قاشق غذاخوری پاپریکا
  • ۲ قاشق چای‌خوری دانه زیره سبز
  • ۸۰۰ گرم گوجه قرمز، پوست گرفته و له شده
  • نمک و فلفل سیاه تازه
  • ۱ کف دست گشنیز یا جعفری، یا مخلوط هر دو
  • ۶ تخم‌مرغ
  • زیتون سیاه حلقه شده، پنیر فتا، و کنگر فرنگی برای سرو غذا (همه انتخابی)
  • نان حجیم برای سرو غذا

 

 

طرز تهیه

۱. روغن زیتون را در یک تابه بزرگ روی شعله زیاد گرم کنید تا شروع به موج زدن کند. سپس پیاز، فلفل قرمز و فلفل تند را در کف آن پخش کنید. بدون تکان دادن آنها را بپزید تا همه کاملا سرخ مایل به قهوه‌ای و اندکی نیم‌سوز شوند، این حدود ۶ دقیقه طول می‌کشد. سپس آنها را هم بزنید و این مرحله را برای ۴ دقیقه دیگر ادامه دهید تا زمانی که همه آنها کامل نرم و نیم‌سوز شوند.

مرحله اول پخت شاکشوکا

۲. سیر را هم در تابه بریزید و برای ۳۰ ثانیه آن را سرخ کنید. سپس پاپریکا و زیره سبز را بیفزایید و برای ۳۰ ثانیه هم زدن را ادامه دهید تا عطر مواد برخیزد. حالا وقت آوردن گوجه‌های له شده رسیده، آنها را به تابه اضافه و مواد را مخلوط کنید. اینجا باید دما را تا حدی کاهش داد، طوری که برای ۱۰ دقیقه گوجه‌های آبدار قُل بخورند. در پایان نمک و فلفل سیاه را به همراه نیمی از گشنیز و جعفری روی مواد می‌ریزیم. می‌توان مواد اختیاری دیگر را هم اضافه کرد، مثلا زیتون حلقه شده و تکه‌های پنیر فتا را.

مرحله دوم پخت شاکشوکا

۳. با قاشقی بزرگ، یک گودی در حاشیه مخلوط گوجه و سبزیجات ایجاد کنید، مهم است که گودی نزدیک لبه‌های تابه باشد. سپس یک تخم مرغ را در آن محل بشکنید. می‌توانید از سس گوجه‌ای که زیر تخم مرغ است، کمی با قاشق روی لبه‌های آن بریزید تا با هم مخلوط شوند، ولی زرده تخم‌مرغ را دست نخورده بگذارید. همین مراحل را برای ۵ تخم‌مرغ باقی‌مانده نیز تکرار کنید، طوری که در مناطق مختلف تابه پخش باشند. روی آنها کمی نمک (و اگر دوست داشتید اطرافشان چند تکه دیگر پنیر فتا) بریزید، درب تابه را بگذارید و شعله را به کمترین حد ممکن کاهش دهید. ۵ تا ۸ دقیقه بعد برگردید و به شاکشوکای آماده سلام کنید.

 

۴. بقیه گشنیز و جعفری را روی غذا بریزید، (البته افزودن هر نوع مزه دیگر نیز مجاز است، به سلیقه شما بستگی دارد). حالا می‌توانید غذا را همراه با نان فراوان برای میهمان‌ها یا اعضای خانواده بکشید.

 

شاکشوکا آماده برای سرو

 

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *