چرا واژن بوی بد می گیرد

 

 

  • اگر بوی بد واژن در شما دائمی و غیر نرمال می باشد، برای انجام معاینه واژن باید به پزشک متخصص زنان مراجعه کنید. اگر علاوه بر بوی بد واژن علائمی مانند خارش، سوزش، تحریک و یا ترشح را تجربه می کنید، توصیه می شود، مراجعه به پزشک را در اولویت قرار دهید.

بوی واژن به هر بویی اشاره دارد که از واژن برمی خیزد. داشتن حدی از بو، برای واژن طبیعی خواهد بود. اما بوی واژن شبیه بوی ماهی غیر نرمال بوده و ممکن است نشان دهنده وجود مشکلی باشد. بوی بد واژن می تواند نشان دهنده عفونت باشد. اگر بوی واژن بد باشد و با علائمی مانند خارش و یا سوزش همراه باشد، در آن صورت باید فورا به پزشک مراجعه کنید. استفاده از دئودورانت های واژینال و یا دوش واژینال می تواند بوی بد واژن را تشدید کند. در مقاله پیش رو به بررسی علل انواع بوی واژن خواهیم پرداخت.
علت بوی بد واژن
بوی واژن در طول چرخه قاعدگی متفاوت می باشد. همچنین بعد از داشتن رابطه جنسی نیز بوی واژن قابل توجه می باشد. به طور نرمال تعریق نیز می تواند در ایجاد بوی واژن دخیل باشد. ممکن است این تفکر در بین خانم ها ایجاد شود، که استفاده از دئودورانت های واژینال و یا دوش واژینال می تواند در کاهش بوی واژن نقش موثری داشته باشد، اما باید عنوان کرد این محصولات نه تنها به رفع بوی واژن کمکی نمی کند، بلکه سبب افزایش تحریک واژن و سایر علائم واژینال می گردد.
– واژینوز باکتریایی به رشد بیش از حد باکتری هایی اشاره دارد که به طور نرمال در واژن وجود دارند. واژینوز باکتریایی شایع ترین فرم عفونت واژینال می باشد که منجر به ایجاد بوی بد واژن می گردد. تریکوموناس که نوعی عفونت مقاربتی می باشد در ایجاد بوی بد واژن نقش دارد. کلامیدیا و گنوره از جمله عفونت های مقاربتی هستند که بوی بد واژن را به همراه ندارند.
– به طور کلی ممکن است بوی بد واژن، علت مشخص و غیر نرمالی نداشته باشد. به عبارتی ممکن است تنها به بوی بد واژن دچار باشید و سایر علائم واژینال را تجربه نکنید، که در این صورت بعید است بوی بد واژن نشان از وجود بیماری واژینال باشد.
– بوی بد واژن زمانی اتفاق می افتد که عفونتی رخ داده باشد. در این شرایط علاوه بر بوی بد واژن، علائم دیگری مانند خارش، سوزش، تحریک و ترشحات واژن نیز وجود خواهد داشت.
علل بوی بد واژن عبارت است از:
– واژینیت (واژینوز باکتریایی)
– بهداشت ضعیف و نامناسب
– قرار دادن و عدم تعویض نوار بهداشتی یا تامپون به مدت چند روز متوالی
– تریکوموناس
بوی بد واژن در برخی شرایط به دلایل زیر ایجاد می گردد:
– فیستول رکتوواژینال (باز شدن غیر نرمال بین رکتوم و واژن که سبب می شود مدفوع به داخل واژن نشت کند)
– سرطان سرویکس یا دهانه رحم
– سرطان واژن
– البته باید یادآور شد فیستول، سرطان سرویکس و سرطان واژن از علل نادر دخیل در ایجاد بوی بد واژن محسوب می شود.
چه زمان باید برای رفع بوی بد واژن به پزشک متخصص زنان مراجعه کرد؟
اگر بوی بد واژن در شما دائمی و غیر نرمال می باشد، برای انجام معاینه واژن باید به پزشک متخصص زنان مراجعه کنید. اگر علاوه بر بوی بد واژن علائمی مانند خارش، سوزش، تحریک و یا ترشح را تجربه می کنید، توصیه می شود، مراجعه به پزشک را در اولویت قرار دهید. در عین حال برای کاهش بوی بد واژن می توانید به موارد زیر توجه داشته باشید:
بخش خارجی واژن را بشویید:
با استفاده از صابون ملایم و بدون اسانس همچنین آب فراوان بخش خارجی واژن را با آب فراوان بشویید.
از دوش واژینال استفاده نکنید:
واژن سالم دارای مقداری از باکتری ها و قارچ ها می باشد. اسیدی بودن نرمال واژن می تواند باکتری ها و قارچ ها را در تعداد مشخص و سالمی حفظ کند. اما محصولاتی مانند دوش واژینال تعادل اسیدی واژن را از بین خواهد برد.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *