چرا نوزاد به شیر مادر نیاز دارد

  • – شیر مادر به دو طریق می‌تواند از حساسیت جلوگیری کند. اول اینکه کودکانی که به شیر مادر تغذیه می‌شوند ، کمتر در معرض مواد حساسیت‌زا قرار می‌گیرند. دوم اینکه سیستم ایمنی اطفال کاملاً رشد نکرده است اما پیش از آن و در رحم مادر توسط پادتن‌های مادر محافظت‌شده‌اند. بنابراین هنگام تولد با شیر مادر سازگارترند.

 

بعضی از مادران تصمیم می‌گیرند از همان ابتدا ، کودک را با شیر خشک  تغذیه کنند و از شیر خود به او ندهند.
شیر مادر حاوی تمام مواد ضروری برای رشد ایده‌آل کودک است. البته بعضی از مادران در شیردهی دچار مشکل می‌شوند ، اما برای افرادی که قادر به شیردهی باشند ، قطعاً شیر مادر بهترین انتخاب است.
محاسن شیر مادر – مزایای شیر مادر برای نوزاد
– معمولاً مادران یک ساعت بعد از زایمان  می‌توانند به فرزند خود شیر بدهند. اولین شیری که بدن مادر تولید می‌کند مایع زردرنگ شفافی است که آغوز نامیده می‌شود و در سه روز اول پس از زایمان از سینه ترشح می‌شود. این شیر نسبت به شیری  که بعداً ساخته می‌شود چربی کمتر ، پروتئین و مواد مصونیت زای بیشتری دارد. عناصر مصونیت زا با فلج اطفال ، اریون و ای.کلی مقابله می‌کنند.
– آغوز حاوی مقدار بسیاری روی نیز هست که برای رسد و نمو کودک ضرورت دارد.
– اگر مادر بلافاصله بعد از زایمان به کودک شیر دهد غده هیپوفیز فوراً اکسی توسین ترشح می‌کند. این ماده باعث منقبض شدن رحم و جدا شدن جفت از مادر می‌شود و خونریزی به حداقل می‌رسد.
– کودکانی که با شیر مادر تغذیه می‌شوند به علت دریافت اسیدهای چرب اساسی از ضریب هوشی بالاتری برخوردارند  ولو آنکه والدین آن‌ها از لحاظ ژنتیکی افراد باهوشی نباشند.
– سیستم گوارشی طفل در هفته‌های اول به رشد کامل نرسیده است. از این رو شیر مادر به گونه‌ای است که پاسخگوی نیازهای کودک باشد. به موازات رشد کودک و نیازهایش شیر مادر نیز کامل‌تر می‌شود. حتی زمانی که کودک می‌تواند غذاهای جامد بخورد شیر مادر به عنوان منبع غذایی اصلی او تا یک سالگی توصیه می‌شود و مادامی که کودک از آن تغذیه می‌کند  سیستم ایمنی او تقویت می‌شود. رشد کامل دستگاه گوارش کودک  بین 2 تا 6 سال به طول می‌انجامد.
– شیر مادر حاوی پروتئین ، پادتن و گلبول های سفید خونی است که از کودک در مقابل عفونت و بیماری محافظت می‌کنند. در صورتی که شیر خشک دارای چنین خواصی نیست. به همین دلیل بیماری‌های عفونی ریه و روده، در بین کودکانی که با شیر خشک تغذیه می‌شوند شایع‌تر است.
– شیر مادر حتی از ابتلا به اسهال یا عفونت دستگاه ادراری نیز جلوگیری می‌کند. همچنین شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد ابتلا به عفونت گوش، در بین کودکانی که بیش از چهار ماه با شیر مادر تغذیه می‌شوند بسیار کمتر است.
– احتمال حساسیت به شیر مادر تقریباً غیرممکن است.
– شیر مادر ممکن است مانع حساسیت‌های غذایی یا حساسیت به شیرهای دیگر نیز بشود. شیر گاو بیش از20 ماده حساسیت‌زا برای انسان دارد.
– شیر مادر به دو طریق می‌تواند از حساسیت جلوگیری کند. اول اینکه کودکانی که به شیر مادر تغذیه می‌شوند ، کمتر در معرض مواد حساسیت‌زا قرار می‌گیرند. دوم اینکه سیستم ایمنی اطفال کاملاً رشد نکرده است اما پیش از آن و در رحم مادر توسط پادتن‌های مادر محافظت‌شده‌اند. بنابراین هنگام تولد با شیر مادر سازگارترند.
– شیر مادر سهل‌الوصول، ارزان و بی‌دردسر است.
– تا زمانی که کودک نسبت به بیماری‌های مختلف واکسینه نشده است، شیر مادر برای کودک فوق‌العاده اهمیت دارد  زیرا شیر مادر در تکمیل سیستم ایمنی و پیشگیری از بیماری موثر است.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *