نعناع بخورم یا نه ؟

keder-ir-1-2865

  • اگر مزاج‌تان گرم است و علائمي از قبيل كلافگي، بالانيامدن نفس، تلخي دهان و سرگيجه را در طول روز تجربه مي‌كنيد با استفاده از اين نسخه گياهي مي‌توانيد مزاج‌تان را كنترل كنيد. براي تهيه اين نسخه كافي است يك قاشق غذاخوري نعنا را با يك ليوان آب جوش به‌مدت 01‌دقيقه دم كرده و آن را صاف كنيد

خاصيت ضد‌درد نعنا و فوايد اين گياه در درمان و پيشگيري از بسياري از بيماري‌هاي دستگاه گوارش به‌ويژه بيماري‌هاي معده و روده از جمله عواملي است كه اين گياه را از زمان‌هاي قديم به‌عنوان يك گياه دارويي ضروري در آشپزخانه مادربزرگ‌ها تا امروز جاي داده است. دكتر سعيد صانعي، درمانگر و مشاورگياه‌درماني از خواص دارويي اين گياه و برخي از نسخه‌هاي خانگي نعنا براي‌مان بيشتر مي‌گويد.


 

  هنگام عصبانيت بنوشيد

يكي از خواص معجزه‌آساي نعنا خاصيت آرام‌بخشي و نشاط آوري آن است. تهيه شربت نعنا كه از دم كرده اين گياه و مقداري زعفران و شكر تهيه شده باشد در لحظاتي كه دچار ناراحتي و اندوه هستيد به افزايش نشاط و برطرف شدن اندوه كمك مي‌كند و در زمان عصبانيت و خشم، آرام‌بخش و تسكين‌دهنده است. براي تهيه اين شربت كافي است 2 قاشق برگ خشك و پودر شده نعنا را در 2 ليوان آب جوش دم كنيد و پس از صاف كردن آن يك ليوان از آن را با يك قاشق شكر و مقدار اندكي زعفران مخلوط كرده و به‌صورت سرد يا گرم ميل كنيد.


 

  نسخه گياهي براي مزاج‌هاي گرم

اگر مزاج‌تان گرم است و علائمي از قبيل كلافگي، بالانيامدن نفس، تلخي دهان و سرگيجه را در طول روز تجربه مي‌كنيد با استفاده از اين نسخه گياهي مي‌توانيد مزاج‌تان را كنترل كنيد. براي تهيه اين نسخه كافي است يك قاشق غذاخوري نعنا را با يك ليوان آب جوش به‌مدت 01‌دقيقه دم كرده و آن را صاف كنيد. سپس مقداري شكر، خاك‌شير و آبغوره به آن اضافه كرده و آن را ميل كنيد. اين نسخه كمك مي‌كند تا علائم گرم مزاجي از قبيل كلافگي و گرگرفتگي، تلخي دهان و سرگيجه‌هاي‌تان به مرور برطرف شود.


 

  تنظيم فشار خون با نعنا و عسل

افرادي كه در اصطلاح سرد مزاج هستند به اين معنا كه بدن‌شان معمولا سرد است و گه‌گاه دچار افت فشار خون مي‌شوند بهتر است از نسخه دم كرده نعنا و عسل استفاده كنند. براي تهيه اين دم كرده كافي است يك قاشق غذاخوري نعنا را به‌مدت 10دقيقه در آب جوش بريزند و پس از اين مدت آن را صاف كرده و با يك قاشق غذاخوري عسل تركيب كرده و ميل كنند. اين نسخه را مي‌توانيد هنگامي كه اين افراد دچار ضعف و افت فشار مي‌شوند به آن‌ها بدهيد.


 

  درمان سكسكه با چاي گياهي

حتما براي‌تان پيش آمده كه با خوردن نخستين لقمه از غذا دچار سكسكه شويد و اين سكسكه آنچنان شما را همراهي كند كه از خوردن غذاي‌تان لذت نبريد. در اين هنگام به هر پيشنهادي عمل مي‌كنيد و ممكن است براي چند ثانيه نفس‌تان را حبس كنيد يا يك ليوان آب را بي‌وقفه بنوشيد اما چاره كار تنها نوشيدن يك فنجان دم كرده گياه نعناست. اين چاي را سريع آماده كنيد. پس از نوشيدن آن به سرعت سكسكه شما بند مي‌آيد.


 

  در چه صورتي نعنا نخوريد

افرادي كه دچار ريفلاكس معده هستند بهتر است از نوشيدن دم كرده يا عرق نعنا پرهيز كنند زيرا مصرف نعنا به تشديد ريفلاكس معده آن‌ها منجر مي‌شود. نعنا به اين دليل كه خواص آرامش‌بخش براي اعصاب دارد موجب تسكين و آرامش اعصاب معده مي‌شود و به اين ترتيب موجب بروز اختلال در عملكرد معده شده و ريفلاكس معده را تشديد مي‌كند. علاوه براين افرادي كه دچار يبوست نيز هستند نبايد از نعنا و فرآورده‌هايي كه از نعنا تهيه شده، استفاده كنند. زيرا نعنا با آرام كردن اعصاب سيستم گوارش و روده‌ها موجب كند شدن عملكرد روده‌ها و تشديد يبوست مي‌شود.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *