برای موفق بودن در شغل باید 6 مهارت را بلد باشیم

  • وقتی از مسئولان منابع انسانی و استراتژیست های شرکت های بزرگ سوال شود که چه مجموعه مهارت هایی مطلوب تر از همه هستند، هوش هیجانی را به عنوان اصلی ترین ملاک بیان خواهند کرد. هوش هیجانی نوع دیگری از هوشمندی است،

 

مهارت های مهم برای رسیدن به موفقیت شغلی

رسیدن به درآمد بیشتر و داشتن احساس رضایت شغلی از آرزوهای انسان های امروزی است. ما ساعت های زیادی از روز را سر کار هستیم و موفقیت در شغل مان نه تنها به درآمد بیشتر ختم خواهد شد بلکه باعث می شود احساس رضایت بیشتری از زندگی مان داشته باشیم. حالا این پرسش پیش می آید که به چه مهارت هایی احتیاج داریم تا بتوانیم در این زمینه موفق تر شویم؟

اولین مهارت برای موفقیت شغلی : انعطاف پذیری شناختی

انعطاف پذیری شناختی به طور کلی به این معناست که ژیمناستیک کاری ذهنی باشید. اگر فرض کنید که مغز شما زمین ژیمناستیک است و تمام ابزارهای مختلف (حلقه ها، میله ها و چوب ها) را به عنوان روش های مختلف تفکر تصور کنید (مغز خلاق، مغز ریاضیاتی، مغز تفکر انتقادی و…)، انعطاف پذیری شناختی این است که چقدر سریع و راحت می توانید بین روش های مختلف فکر خود را جابه جا و حرکت کنید. هر چه منعطف تر باشید، راحت تر می توانید الگوهای جدید را ببینید و ارتباطی منحصر به فرد بین ایده ها ایجاد کنید. خب ما چگونه باید اندام شناختی خود را منعطف کنیم؟ با آموختن موضوعات جدید و به ویژه، آموختن روش های جدیدی از فکر کردن. اگر شما از نوع افراد خلاق نیستید، سعی کنید حضور در یک کلاس هنری را امتحان کنید. اگر آدم خلاقی هستید ولی وقتی کلماتی مثل «بازارهای مالی» یا «اقتصاد» را می شنوید سرتان را می خارانید، خود را موظف به خواندن مجلات اقتصادی کنید. علاقه های خود را گسترش دهید، خارج از کنج راحتی خود پا بگذارید و از افرادی که دیدگاه های شما درباره جهان را به چالش می کشند استقبال کنید. حرفه شما (و مغز شما) برای این موضوع ممنون شما خواهد بود.

دومین مهارت برای موفقیت شغلی : خلاقیت

با انبوه محصولات جدید، فناوری های جدید و روش های جدید کار کردن، کارکنان لازم است که خلاق تر شوند تا بتوانند از این تغییرات بهره ببرند. پیش بینی می شود که خلاقیت، تبدیل به مهارتی کلیدی تر در آینده شود بنابراین پیش از این که برچسب «غیر خلاق» را به خودتان بزنید، به یاد داشته باشید که خلاقیت فقط حوزه تخصصی افراد هنری مثل موسیقی دان ها و نویسندگان نیست. اگر بتوانید اطلاعات ظاهراً پراکنده و نامرتبط را به یکدیگر ارتباط دهید و تمام ایده ها را در کنار هم قرار دهید تا چیزی «جدید» را معرفی کنید، پس شما آدمی خلاق هستید. مشکل اصلی در فرایند خلاقیت، ماهیت طبیعی غیر فرایندی آن است. هیچ راه یکسان و مشخصی برای حل خلاقانه یک مشکل وجود ندارد. با وجود این، روش هایی هست که با تمرین کنجکاوی و بیان ایده های خود به صورت پیوسته، می توانید خلاقیت درون خود را بروز دهید.

سومین مهارت برای موفقیت شغلی : همکاری با دیگران

هماهنگی و همکاری در هر محیط کاری حائز اهمیت است و خوشبختانه انسان ها هنوز هم در انجام کارها بهتر از روبات ها هستند. تعامل انسانی در محیط کار شامل تولید تیمی می شود و کارکنان از نقاط قوت یکدیگر بهره می برند و به صورت منعطف با تغییرات سازگاری پیدا می کنند. چنین تعامل غیر روتینی در مرکز برتری انسان ها بر ماشین ها قرار دارد. همکاری و هماهنگی با دیگران شامل مهارت های ارتباطی قوی، آگاهی نسبت به نقاط قوت و ضعف دیگران و توانایی کار کردن با انواع مختلفی از شخصیت ها می شود.

چهارمین مهارت برای موفقیت شغلی : حل مسائل پیچیده

یکی از مطلوب ترین مهارت های مورد نیاز برای پیشرفت شغلی، توانایی حل مسائل پیچیده است. این توانایی در گزارش مجمع جهانی اقتصاد به این شکل تعریف شده است: «ظرفیت حل مشکلات جدید و ناواضح در شرایط پیچیده دنیای واقعی.» ولی این جمله واقعاً به چه معناست؟ به طور خلاصه، یعنی قابلیت ارتجاعی ذهنی برای حل مسائلی که تاکنون با آن ها مواجه نشده ایم و توانایی حل آن ها در محیطی که به سرعت در حال تغییر است و هر لحظه پیچیده تر می شود. داشتن مهارت های قوی در حل مسائل پیچیده یعنی توانایی دیدن کمی بزرگ تر، توجه به جزئیات حساس و ایجاد تغییرات به منظور به وجود آوردن تفاوت به سمت پیشرفت. این مهارتی ذاتی نیست که همه با آن متولد شده باشند بلکه آدم ها در طول زمان آن را کسب می کنند و بر اساس پایه ای قوی از تفکر انتقادی به وجود می آید.

پنجمین مهارت برای موفقیت شغلی : هوش هیجانی

وقتی از مسئولان منابع انسانی و استراتژیست های شرکت های بزرگ سوال شود که چه مجموعه مهارت هایی مطلوب تر از همه هستند، هوش هیجانی را به عنوان اصلی ترین ملاک بیان خواهند کرد. هوش هیجانی نوع دیگری از هوشمندی است، چیزی نامحسوس که به ما کمک می کند عواطف انسانی را تحت کنترل درآوریم و اندازه گیری می کند که ما چقدر در وفق دادن رفتار خود بسته به حال و حوصله همکاران، اعضای خانواده یا حتی احساسات درونی خودمان ماهر هستیم. هوش هیجانی روی این موضوع تأثیر می گذارد که ما چگونه رفتار خود را کنترل می کنیم، با پیچیدگی های اجتماعی برخورد می کنیم و تصمیمات شخصی می گیریم که به نتایج مثبت می رسد.

ششمین مهارت برای موفقیت شغلی : مذاکره

حالا که روبات ها در حال تبدیل شدن به نیروی کار هستند و اتوماسیون سازی شغل ها بسیار رایج شده است، مهارت های اجتماعی در آینده مهم تر از همیشه خواهد بود. چرا؟ چون که حداقل در دوره کنونی، ما در تعاملات اجتماعی و مذاکرات بسیار بهتر از روبات ها هستیم. حتی افرادی که در شغل های کاملا فنی مشغول به کار هستند، به زودی از آن ها انتظار خواهد رفت که مهارت های بین فردی بسیار بهتری از خود نشان دهند و توانایی مذاکره با همکاران، مدیران، مشتریان و تیم ها در بالای فهرست مهارت های مورد انتظار قرار خواهد داشت.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *