مواد غذایی که یبوست را تشدید می کنند

  • نوشیدن قهوه در برخی افراد باعث می شود فرد زیاد به دستشویی برود، اما گاهی تاثیر عکس هم دارد. کافئین مانع حفظ آب بدن می شود و در نتیجه در زمان نوشیدن کافئین آب بیشتری نیاز دارید. بنابراین توصیه می شود اگر به یبوست مبتلا هستید، کافئین کمتری مصرف کنید.

 

یبوست مشکلی است که گاهی واقعا طاقت فرسا و ناراحت کننده می شود. تغذیه سالم یکی از مهم ترین راه ها برای رفع یبوست است. این غذاها باعث تشدید یبوست می شوند.

یبوست بر اثر خوردن این غذاها

یبوست به خاطر لبنیات

 

اگر زیاد دچار یبوست می شوید، به رژیم غذایی خود نگاهی بکنید. پنیر زیاد و شیر در بین غذاهایی هستند که یبوست شما را بدتر می کنند. اما مجبور نیستید لبنیات را از رژیم غذایی خود حذف کنید – فقط لازم است لبنیات کمتری بخورید و در انتخاب خود بیشتر دقت کنید. ماست پروبیوتیک مصرف کنید، پروبیوتیک باکتری های زنده ای هستند که برای سیستم گوارش مفید هستند. ان باکتری ها به رفع یبوست کمک می کنند.

فست فود یا غذاهای آماده و یبوست

 

آیا زندگی پر مشغله شما باعث شده بیشتر به سمت غذاهای آماده و فست فود رو بیاورید؟ این غذاهای آماده ممکن است مناسب به نظر برسند، اما می توانند پیامدهایی نیز در پی داشته باشند. اکثر فست فودها حاوی فیبر کمی هستند. فیبر به حرکت غذاها در دستگاه گوارش کمک می کند. با کمی وقت گذاشتن برای درست کردن غذا می توانید کمک زیادی به حرکت و عملکرد دستگاه گوارش خود کنید.

یبوست بر اثر خوردن غذاهای سرخ شده

 

غذاهای سرخ شده مطمئنا خوشمزه تر هستند، اما بهتر است مصرف فیبر بیشتر را در رژیم غذایی خود در نظر بگیرید تا دفع راحت تری داشته باشید. غذاهای سرخ شده سرشار از چربی هستند و هضم آنها سخت است. زمانی که غذا به آرامی در روده حرکت می کند، آب زیادی از آن جذب می شود. این مسئله باعث خشک و سفت شدن مدفوع می شود.

تخم مرغ

 

تخم مرغ سرشار از پروتئین است اما فیبر کمی دارد.در عین حال لازم نیست تخم مرغ را از لیست غذاهای خود حذف کنید. فقط کافیست غذاهای حاوی فیبر را همراه با تخم مرغ مصرف کنید. می توانید یک املت همراه با اسفناج و گوجه فرنگی درست کنید و هم از پروتئین تخم مرغ و هم فیبر اسفناج و گوجه فرنگی بهره ببرید.

 

گوشت قرمز

 

گوشت نیز سرشار از پروتئین و چربی است اما فیبر ندارد. خیلی خوب است گوشت را همراه با کمی بروکلی بخورید. خوردن بروکلی با گوشت به حرکت غذا در سیستم گوارش کمک می کند.

کیک

 

یکی دیگر از دلایل بروز یبوست خوردن دسرهای شیرین است. شیرینی ها، کلوچه ها و سایر خوراکی هایی که حاوی قند تصفیه شده هستند، دارای فیبر و مایعات کم و چربی زیادی هستند. اگر دچار یبوست هستید، خوردن خوراکی های شیرین توصیه نمی شود.

نان سفید

 

خوردن نان سفید به مقدار زیاد باعث سفت شدن مدفوع می شود. آرد سفید کم فیبر عامل بروز این مشکل است. توصیه می شود نان سبوس دار بخورید تا کمتر دچار یبوست شوید.

کافئین

 

نوشیدن قهوه در برخی افراد باعث می شود فرد زیاد به دستشویی برود، اما گاهی تاثیر عکس هم دارد. کافئین مانع حفظ آب بدن می شود و در نتیجه در زمان نوشیدن کافئین آب بیشتری نیاز دارید. بنابراین توصیه می شود اگر به یبوست مبتلا هستید، کافئین کمتری مصرف کنید.

الکل

 

الکل نیز مانند کافئین حفظ آب را در بدن سخت می کند. این مسئله باعث بروز یبوست می شود تا اینکه به بدن دوباره آبرسانی شود.

 

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *