معنی گردشگری سیاه چیست

  • افرادی هستند که آن‌قدر درک ندارند تا بدانند لحظه‌ای که مردم در یک منطقه تمام امکانات حتی اولیه زندگی را از دست دادند و فقط محتاج امدادرسانی نهادهای متخصص هستند، حوصله سر و کله زدن با گردشگرانی را ندارند

گردشگری سیاه، دو کلمه‌ای که کاملا در تضاد هم هستند، مفهوم گردشگری با نامش عجین است، ولی وقتی کلمه‌ی سیاه و تعریف‌هایی از آن به‌دنبال این کلمه می‌آید آدمی در عجب می‌ماند از این همه تفاوت سلیقه و درک انسان‌ها از مسائل پیرامون خودشان.

در زلزله‌ی اخیر اگر توری با این مفهوم و نیت بسته شده است یا نه مهم نیست ولی اینکه مسئله گردشگری سیاه و پلی که بین این مسئله و زلزله اخیر خورده، مطرح شد و اکثرا واکنش‌های منفی در پی داشت جای خوشحالی دارد زیرا افزایش سطح درک عموم جامعه را نشان می‌دهد.

بعضی از مخاطبان فکر می‌کردند که این نوع از گردشگری ساخته ذهن بعضی ماجراجوی فرصت‌طلب هست، اما متخصصان این امر می‌گویند که این بُعد از گردشگری از دیرباز در جهان وجود داشته است ولی واقع امر این است که بعضی گردشگران، افرادی هستند که آن‌قدر درک ندارند تا بدانند لحظه‌ای که مردم در یک منطقه تمام امکانات حتی اولیه زندگی را از دست دادند و فقط محتاج امدادرسانی نهادهای متخصص هستند، حوصله سر و کله زدن با گردشگرانی را ندارند که می‌خواهند از نزدیک با معنی واقعی کلمه محرومیت و نبود امنیت آشنا بشوند.

آن‌ها به این هم‌نوعان سفارش می‌کنند که اگر عطش دیدن محرومیت را دارند، می‌توانند به روستاهای محروم مرزی که دور تا دور این گربه آرام مشغول گذراندن روزمرگی هستند سر بزنند و اگر هم می‌خواهند با ابعاد زلزله آشنا بشوند و برای مقابله با این بلای طبیعی خود را آماده کنند به شهرهای بم، ورزقان و اهر سر بزنند و از مردم آن‌جا که کمی از آن بحران دور شده‌اند پرس و جو کنند.

ولی ای‌کاش قبل از اینکه چنین تفکری وارد این صنعت نوپای جهان شود فرهنگ درست و اخلاقی آن به صورت منشوری تنظیم و به علاقمندان آن داده می‌شد تا این‌گونه احساسات کسانی که در حال هم‌دردی با هم‌وطنانشان هستند را جریحه‌دار نمی‌کردند.در حقیقت این نوع گردشگری باید هدفی انسانی را برای خود تعریف کند و قصد از ارائه آن تنها گشت و گذار نباشد. بلکه نیروهایی با تخصص‌های مختلف و توانایی‌های خاص نیز می‌توانند برای بازدید و ارائه تجربیات خود به این مناطق اعزام شوند تا ضمن تامین هدف گردشگری، گامی بلند و اخلاقی نیز در این مسیر برداشته شود. باشد که مقابله با این زلزله آغاز حرکت‌های پایدار به سوی توسعه باشد.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *