معرفی 12 مواد غذایی برای افزایش قد کودک

  • برای افزایش قد کودکان به غیر از عوامل ژنتیکی، عوامل دیگر مانند نوع مصرف مواد غذایی نیز موثر است. پدر و مادرها می‌توانند با گنجاندن این 12 ماده غذایی موثر که در بالا گفته شد، در رژیم غذایی کودکان، شاهد افزایش قد کودک خود باشند.

 

همه مادرها دوست دارند کودکشان قد بلند شود. قد بلند نه تنها یک معیار زیبایی برای فرزند شما است، بلکه اعتماد به نفس کودک را افزایش می‌دهد. در برخی از افراد هورمون‌های رشد به اندازه کافی فعالیت نمی‌کنند و در نتیجه فرد قد کوتاهی خواهد داشت، در عوض در برخی دیگر از افراد، فعالیت زیاد هورمون‌های رشد، موجب افزایش ناگهانی در رشد قد آنها خواهد شد.

اعتقاد بر این است که قد یک شخص بعد از 18 سالگی افزایش نمی‌یابد. در حقیقت قد کودکان به عوامل ژنتیکی وابسته است. با این حال، هر کودک برای داشتن یک بدن سالم و قوی نیازمند یک رژیم غذایی مناسب و متعادل است. غذاهایی وجود دارد که برای رشد قد کودکان مناسب است و اگر می‌خواهید قد کودک شما بلند باشد، باید از این مواد غذایی به کودک خود بدهید. در ادامه لیست چند غذای فوق العاده برای رشد قد کودکان را آورده‌ایم.

غذاهایی برای رشد قد کودکان

اگر شما در مورد قد کوتاه و سرعت کم رشد کودک خود نگران هستید، در اینجا 12 ماده غذایی برای رشد قد کودکان، آورده‌ایم که می‌تواند در این زمینه به شما کمک کند.

1- تخم مرغ

تخم مرغ جز غذاهایی است که باعث افزایش قد کودکان می‌شود. تخم مرغ منبع بالایی از پروتئین است که به رشد بیشتر کمک می‌کند. همچنین تخم مرغ غنی از کلسیم، ویتامین D، ریبوفلاوین و ویتامین B2 است. همه این مواد مغذی به بهبود و تقویت استخوان‌های قوی در بدن کمک می‌کند و در نهایت باعث افزایش رشد قد کودکان می‌شود.

2- شیر

وقتی در مورد مواد غذایی که باعث افزایش قد می‌شوند، صحبت می‌کنیم، نمی‌توانیم شیر و محصولات لبنی را نادیده بگیریم. شیر همراه با سایر محصولات لبنی مانند ماست و پنیر، نقش مهمی در افزایش قد کودکان دارند، زیرا این محصولات دارای مواد مغذی مانند پروتئین، کلسیم، ویتامین D، A، E و B هستند. کلسیم باعث افزایش رشد، حفظ سلامتی و تشکیل استخوان‌های قوی می‌شود. ویتامین D موجود در آن نیز به جذب کلسیم از مواد غذایی مختلف، کمک می‌کند.

3- اسفناج

اسفناج یکی دیگر از موادغذایی است که برای رشد قد کودکان بسیار مفید است؛ زیرا اسفناج مقادیر بالایی از ویتامین‌ها و مواد مغذی ضروری را دارد. افزودن اسفناج به رژیم غذایی می‌تواند روند رشد قد کودکان را تسریع کند.

4- سویا

سویا نیز برای رشد قد کودکان بسیار موثر است. سویا حاوی آهن، پروتئین، فیبر، ویتامین‌ها و کربوهیدرات‌ و منبع کامل غذایی برای سلامتی بدن است. پروتئین سویا به رشد و تراکم استخوان ها کمک می‌کند و در نهایت باعث افزایش قد کودکان می‌شود.

 

5- مرغ

اگر به دنبال غذاهای مفید برای رشد قد کودکان هستید، مرغ یکی از بهترین گزینه‌هاست. مرغ یک منبع طبیعی از پروتئین‌ها است که باعث ساخت عضلات و بافت‌های ماهیچه‌ای شده و در نتیجه به افزایش قد کمک می‌کند.

6- ماهی

ماهی‌ها مانند ماهی تن، سالمون، ماهی ساردین، منابع غنی از ویتامین D و پروتئین هستند. هر دوی این مواد مغذی، باعث افزایش قد در کودکان می‌شود. غذاهای غنی از ویتامین D، جذب کلسیم را از سایر منابع غذایی، افزایش می دهد و در نتیجه باعث افزایش رشد قد کودکان می‌شود.

7- موز

موز یکی ازغذاهای ضروری برای افزایش رشد قد کودکان است. موز دارای کلسیم، پتاسیم، منگنز و باکتری‌های پروبیوتیک (پروبیوتیک‌ها به تحریک رشد باکتری‌های مفید روده و یا به کاهش بیماری‌زایی میکروب‌های مضر کمک می‌کنند) است. این مواد مغذی باعث افزایش رشد قد در کودکان می‌شود.

8- سبزیجات برگ سبز

سبزیجات برگ سبز، همه ویتامین‌ها و مواد معدنی ضروری همراه با فیبر و کربوهیدرات را دارند. این مواد با تحریک هورمون‌های رشد، به افزایش قد کمک می‌کنند. برخی از سبزیجات برگ سبز که برای افزایش قد موثر هستند، شامل کولارد سبز (نوعی کلم)، اسفناج، نخود، کلم بروکلی، بامیه و … است.

 

9- آجیل ها و مغزها

مغزها نیز به افزایش قد کودکان کمک می‌کنند. مغزها مانند بادام زمینی، تخم کتان و دانه‌های کدو تنبل مواد معدنی ضروری بدن، اسیدهای آمینه و چربی‌های مفید بدن را تامین می‌کنند و اینگونه باعث رشد بافت‌های جدید در بدن شده و در نهایت برای رشد قد کودکان موثر هستند.

10- بلغور جو دو سر

مانند سویا، بلغور جو دو سر نیز منبع پروتیئن‌های گیاهی است که برای افزایش قد و افزایش حجم عضلات مفید است. غذاهایی مانند جو دوسر، به بهبود استخوان‌ها و بافت‌های بدن کمک می‌کند و با تشکیل بافت‌های جدید، باعث افزایش قد می‌شوند.

11- شلغم

شلغم نه تنها دارای مواد مغذی زیادی است، بلکه یکی از غذاهایی است که به شدت برای افزایش قد توصیه می‌شود،‌شلغم است. شلغم یک منبع غنی از ویتامین‌ها، مواد معدنی، چربی، فیبر و پروتئین است. همه  این مواد مغذی، هورمون رشد در بدن را تحریک کرده و برای رشد قد کودکان مفید هستند.

 

12- هویج

هویج یک منبع شگفت انگیز از ویتامین A و C است. ویتامین A برای حفظ کلسیم در استخوان‌ها، بسیار مهم است، باعث تقویت استخوان‌ها می‌شود و سلامتی بدن را حفظ می‌کند. برخی دیگر از منابع ویتامین A شامل کدو تنبل، سیب زمینی شیرین، زردآلو، فلفل قرمز، خربزه و انبه است.

نتیجه گیری

برای افزایش قد کودکان به غیر از عوامل ژنتیکی، عوامل دیگر مانند نوع مصرف مواد غذایی نیز موثر است. پدر و مادرها می‌توانند با گنجاندن این 12 ماده غذایی موثر که در بالا گفته شد، در رژیم غذایی کودکان، شاهد افزایش قد کودک خود باشند.

 

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *