مراقب بهداشت دهان و دندان خود باشیم

  • وقتی اصول اولیه مراقبت از سلامت دهان و دندان نباشد، طبیعتا بیماری‌هایی نظیر پوسیدگی، خرابی و عفونت دندان و… رخ می‌دهد که برای درمان نیاز به صرف هزینه‌های بالایی دارد. در صورتی که اگر چکاپ ۳ تا ۶ ماهه دندان‌پزشکی انجام شود، باعث می‌شود در هزینه‌ها صرفه‌جویی صورت گیرد.

 

دندان‌ها با توجه به هزینه‌های بالای ترمیم آن‌ها، اقتصادی نیست.

ایمان پریسای در گفت‌وگو با ایسنا، درباره مسائل بهداشت دهان و دندان اظهار کرد: متاسفانه مردم اهمیتی به مسائل بهداشت و دندان نمی‌دهند. امروزه بیشتر به زیبایی ظاهری و تیپ و لباس اهمیت داده می‌شود و مردم کمتر به بهداشت دهان و دندان توجه می‌کنند.

وی ادامه داد: اگر اطلاع‌رسانی‌ها و آگاهی‌ها از طریق درست و علمی مثل صداوسیما، نشریات علمی و شبکه‌های اجتماعی معتبر رخ دهد، مردم می‌توانند اطلاعات و آگاهی‌های خودشان را در مورد دندان و مشکلات آن افزایش دهند. برخی سایت‌های علمی که متولیان آن‌ها دندان‌پزشکان هستند، مطالب بسیار خوب و مفیدی در وب‌سایت خود قرار می‌دهند که می‌توانند کمک شایانی به افزایش آگاهی مردم کنند.

استادیار دانشکده دندان‌پزشکی مشهد با طرح این پرسش که چرا کاری کنیم دندان‌ها آن‌قدر پوسیده شوند که نیاز به روکش، عصب‌کشی و ایمپلنت داشته باشند؟، افزود: با معاینه‌ای جزئی یا ترمیم جزئی می‌توان هزینه بسیار کمتری پرداخت. باتوجه به سطح درآمد مردم، ترمیم اساسی دندان‌ هزینه بسیار بالا و سرسام‌آوری دارد.

پریسای عنوان کرد: اگر این کارها و اقدامات رعایت شود و همچنین افزایش آگاهی و اطلاع‌رسانی از طریق سایت‌ها، نشریه‌ها، خبرگزاری‌ها و صداوسیما صورت گیرد، شاهد کاهش این مشکلات برای مردم خواهیم بود. متاسفانه در شبکه‌های اجتماعی برخی افراد را می‌بینیم که اطلاع‌رسانی غیرعلمی و نادرستی می‌کنند و باعث گمراه‌شدن مردم می‌شوند.

وی اضافه کرد: وقتی اصول اولیه مراقبت از سلامت دهان و دندان نباشد، طبیعتا بیماری‌هایی نظیر پوسیدگی، خرابی و عفونت دندان و… رخ می‌دهد که برای درمان نیاز به صرف هزینه‌های بالایی دارد. در صورتی که اگر چکاپ ۳ تا ۶ ماهه دندان‌پزشکی انجام شود، باعث می‌شود در هزینه‌ها صرفه‌جویی صورت گیرد.

استادیار دانشکده دندان‌پزشکی مشهد با اشاره به تبعات فرهنگ‌سازی درباره دهان و دندان تصریح کرد: در مجموع اگر این اقدامات صورت گیرد، به مرور زمان فرهنگ بهداشت دهان و دندان و فرهنگ سلامت مردم افزایش پیدا می‌کند. در نتیجه باعث کاهش مشکلات بعدی شده و هزینه‌ها هم کمتر می‌شود. از طرفی دیگر، خروج ارز از ایران به دلیل خرید دستگاه‌ها، تجهیزات و مواد مورد نیاز دندان‌پزشکی هم کمتر می‌شود. اگر اقتصاد کشور پویاتر شود، وضعیت هزینه‌ها هم بهتر خواهدشد.

پریسای با بیان‌ اینکه هزینه‌های زیبایی دندان بسیار زیاد و سرسام‌آور است، گفت: متاسفانه وقتی کارهای لوکس و زیبایی در دندان‌پزشکی مطرح می‌شود، قیمت‌های بسیار بالا برای این امور ذکر می‌شود. همانند سایر امور وقتی صحبت از لوکس، مدرن و لاکچری‌بودن می‌شود، افزایش هزینه‌ها را خواهیم‌داشت و طبیعتا بیمه‌ها هیچ‌گاه در این زمینه ورود پیدا نمی‌کنند، چون نیاز و ضرورتی ندارد.

وی در خصوص نظارت بر تعرفه‌ها و قیمت‌ها بیان کرد: باید نظارتی باشد که این امور را رصد و پیگیری کنند که اگر افرادی از اصول و تعرفه‌های تعیین‌شده خارج شدند، با آن‌ها برخورد کنند.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *