محتوای خوب چیست چطور برای سایت خود محتوا تولید کنیم

what-we-put-on-our-web-site

  • اگر در وب سایت خودتان خبرنامه داشته باشید و محتوای اختصاصی تولید کنید مخاطب‌های شما با اعتماد بیشتری در خبرنامه سایت عضو می‌شوند، زیرا می‌دانند که شما قطعاً متخصص هستید و تمایل دارند مطالب شما را فوراً مشاهده نمایند.

 

وقتی صحبت از محتوای سایت می‌شود، اولین چیزی که به ذهن شما می‌رسد مطالبی است که باید در سایت قرار گیرد، در همین ابتدا از شما می‌خواهم ذهن اگر تا کنون اینگونه فکر می‌کردید پس از خواندن این مقاله تصور دیگری به محتوای سایت خواهید داشت.

محتوای وب‌سایت چیست و چه اهمیتی دارد  ؟

در ابتدا می‌توانم به جرئت بگویم محتوا مهم‌ترین بخش یک وب سایت محسوب می‌شود و اگر بخواهیم یک وب‌سایت را از نظر اهمیت بخش‌های مختلف آن بخش‌بندی کنیم، بخش محتوا حدوداً 90% درصد اهمیت را به خود اختصاص می‌دهد و 10% باقی‌مانده هم به بستر مورد نیاز برای درج محتوا اختصاص می‌یابد!

شاید برای شما سؤال شود که چطور چنین چیزی ممکن است؟ شما قطعاً سایت‌های زیادی را می‌شناسید که محتوای زیادی در آن‌ها دیده نمی‌شود و مربوط به شرکت‌ها یا اشخاص مهمی نیز هستند، اما باید در اینجا به شما بگویم اگر همان وب‌سایت‌ها را به عنوان یک سایت باکیفیت بررسی کنید متوجه خواهید شد که هرگز دارای بازدهی مناسبی نخواهند بود.

محتوای سایت نشان دهنده هویت وب سایت شما می‌باشد و با توجه به آن ارزش وب سایت شما مشخص می‌گردد، هرچه مطالبی که در سایت شما درج می‌گردد مفید تر و با کیفیت  تر باشد باعث می‌گردد ارزش سایت شما از دید مخاطب و رتبه جهانی بهبود یابد.

محتوای یک وب سایت شامل کلیه مطالبی می‌باشد که شما با فرمت‌های مختلف در وب سایت خودتان قرار می‌دهید، مانند مقالات و اخبار تخصصی و یا فایل‌های مالتی مدیا صوتی و تصویری همگی محتوای وب سایت شما را تشکیل می‌دهند.

مهم‌ترین بخشی که مخاطبان شما و موتورهای جستجو نیز به آن اهمیت می‌دهند همین بخش می‌باشد و اگر بتوانید محتوایی اختصاصی تولید کنید خیلی سریع در میان مخاطبان و موتورهای جستجو رشد خواهید کرد.

از این رو می‌توان گفت بخش تولید محتوا نیز مهم‌ترین کاری است که در وب سایت شما باید انجام شود پس باید قبل از شروع به تولید آن دقیقاً از اصول و نحوه تولید محتوای استاندارد آگاه باشید و بدانید چطور محتوایی را ایجاد نمائید که در ابتدا مخاطب از مشاهده آن لذت برده و برای آن سود آور باشد و سپس موتورهای جستجو آن را به عنوان یک محتوای استاندارد و اختصاصی تشخیص داده و در نتایج جستجو به کاربران نمایش دهند.

چه محتوایی را در وب سایتمان قرار دهیم؟

بدون اینکه در نظر بگیریم در چه زمینه ای تخصص داریم و می‌خواهیم در چه خصوص مطالب سایت را ایجاد نمائی‌ام، اصولی پایه در خصوص محتوایی که باید در سایت درج شود وجود دارد که باید به آن‌ها توجه کنید.

برای تأمین محتوای سایت راههای بسیاری وجود دارد و شما به راحتی می‌توانید یک سایت را در عرض چند روز با محتوای بسیاری پر کنید و هزاران مطلب را در آن قرار دهید اما آیا این کار می‌تواند مفید باشد و برای پیشرفت یک وب سایت کار درستی است؟

خیلی‌ها تصور می‌کند درج مطالب بسیار زیاد در یک وب سایت کمک می‌کند تا آن‌ها در نتایج جستجو در همه زمینه‌های مطالب درج شده نمایش داده شوند و بازدید خوبی را به سایت خودشان سرازیر کنند، در اینجا باید به شما بگویم اگر 10 سال پیش این کار را می‌کردید شاید می‌توانستید بازدهی مناسبی بدست آورید اما اکنون دیگر با انجام این کار نه تنها به نتیجه مطلوبی نمی‌رسید بلکه ممکن است برای همیشه از نتایج موتورهای جستجو حذف شوید و دیگر نتوانید به روی سایت خود حسابی باز کنید، می‌پرسید چرا؟ پاسخ واضح است موتورهای جستجو امروزه بسیار پیشرفته شده‌اند و براحتی تشخیص می‌دهند یک محتوا دقیقاً و اولین بار توسط چه وب سایتی در وب منتشر شده است و همه امتیاز آن محتوا را برای وب سایت مرجع لحاظ می‌کنند، حال اگر شما سعی در انتشار مجدد همان مطالب در وب سایت خودتان بکنید فوراً در لیست سایت‌های اسپم قرار خواهید گرفت و موتورهای جستحو شما را در دسته سایت‌های غیر مجاز قرار می‌دهند و حتی اگر قبلاً در نتایج جستجو نمایش داده می‌شدید اکنون به نتایج پائین تر می‌روید و کم کم از لیست نتایج حذف خواهید شد.

فکر می‌کنم با مطالعه توضیحات بالا تا حدودی به اهمیت محتوای اختصاصی پی برده باشید، اما کار به اینجا ختم نمی‌شود!

یک محتوای کامل و با ارزش می‌تواند برای وب سایت شما منافع خیلی بیشتری داشته باشد که در ادامه به آن‌ها خواهیم پرداخت.

مزیت‌های تولید محتوای اختصاصی چیست؟

مطالب مفید و کاربردی نه تنها می‌تواند اعتماد موتورهای جستجو را به شما جلب نماید بلکه از آن مهم‌تر باعث می‌شود مخاطبان شما نیز به سایت شما به عنوان یک مرجع نگاه کنند و بدانند که مطالبی که در سایت شما مشاهده می‌کنند را در هیچ جای دیگر نمی‌توانند بیابند.

اگر در وب سایت خودتان خبرنامه داشته باشید و محتوای اختصاصی تولید کنید مخاطب‌های شما با اعتماد بیشتری در خبرنامه سایت عضو می‌شوند، زیرا می‌دانند که شما قطعاً متخصص هستید و تمایل دارند مطالب شما را فوراً مشاهده نمایند.

و در نهایت سایت خودتان را با یک مجله تخصصی چاپی رایگان مقایسه کنید و تصور کنید هر ماه مطالب دیگر مجلات رایگان را در آن قرار می‌دهید و مجدد منتشر می‌کنید، آیا تصور می‌کنید کسی حاظر است مجله شما را بخواند؟

مطالب مفید و اختصاصی مهم‌ترین بخش یک وب سایت است و اگر بیشترین زمان خود را به روی تولید محتوا بگذارید هیچ وقت پشیمان نخواهید شد.

منابع تولید محتوای اختصاصی را چگونه بیابیم؟

زمانی که یک وب سایت برای خودتان ایجاد می‌کنید، مسلماً با ایجاد آن هدف خاصی را دنبال می‌کنید، اگر یک متخصص هستید تا مدتی می‌توانید بدون داشتن منابع به تولید محتوا بپردازید اما اگر تمایل دارید در زمینه خاصی فعالیت کنید باید به کسب اطلاعات در آن زمینه بپردازید و منابع تولید کننده محتوای آفلاین و آنلاین در زمینه تخصصی خودتان را بیابید.

موردی که در اینجا مطرح می‌شود این است که شما می‌توانید از منابعی که به زبان دیگری در وب منتشر شده‌اند نیز استفاده کنید، اگر شما یک مقاله انگلیسی را ترجمه کنید و به زبان فارسی آن را بازنویسی کنید شما منبع اصلی آن مقاله در زبان فارسی خواهید بود، این هم از دید مخاطب و هم از دید موتورهای جستجو مورد استقبال قرار خواهد گرفت.

البته منابع دیگری همچون مجلات و روزنامه‌ها به صورت آفلاین مطالب خود را منتشر می‌کنند نیز می‌توانند برای تهیه محتوا بسیار مفید باشند، شما می‌توانید با مطالعه کتاب‌های مختلف در زمینه تخصصی خودتان محتوای بسیار مفید و جذابی را برای وب سایتتان تأمین کنید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *