مارچوبه لاغر می کند

  • اول از همه، مارچوبه در گروه مواد غذایی کم‌کالری قرار می‌گیرد و در هر نصف فنجان فقط ۲۰ کیلوکالری دارد. این یعنی شما می‌توانید مقدار زیادی مارچوبه بخورید، بدون این‌که درباره کالری آن نگرانی داشته باشید. به‌علاوه، حدود ۹۴ درصد از مارچوبه را آب تشکیل داده است. محققان می‌گویند که مصرف مواد غذایی کم‌کالری و سرشار از آب، از بهترین استراتژی‌های برای کاهش وزن مطلوب است.

 

بیش از ۱.۳ میلیارد نفر در سرتاسر جهان به بیماری فشار خون بالا مبتلا هستند، درحالی که این بیماری به‌عنوان یکی از عوامل خطر اصلی در ابتلا به بیماری‌های قلبی و مواجهه با سکته مغزی شناخته می‌شود.

با این‌حال، محققان می‌گویند که افزایش پتاسیم دریافتی،‌ همراه با کاهش استفاده از نمک، راه موثری برای پایین آوردن و کنترل کردن فشار خون است. پتاسیم برای کاهش دادن فشار خون،‌ از دو راه مهم اثرگذاری می‌کند: ریلکس کردن دیواره‌های رگ‌های خونی و دفع نمک مازاد از طریق ادرار.

خوش‌بختانه، مارچوبه جزو منابع خوب برای دریافت پتاسیم است و هر نصف فنجان از آن حدودا ۶ درصد از نیاز روزانه بدن به پتاسیم را تامین می‌کند.

محققان می‌گویند که اثرگذاری مارچوبه در راستای کاهش فشار خون، به ترکیبات فعال در مارچوبه مرتبط است که باعث انبساط در رگ‌های خونی می‌شوند. با این‌حال، آنان برای اثبات این فرضیه هنوز به مطالعات گسترده‌تر و دقیق‌تری نیاز دارند. در هر صورت، استفاده از سبزی‌های سرشار از پتاسیم مانند مارچوبه، قطعا یکی از راه‌های مطلوب برای کنترل کردن فشار خون است.

 

خواص مارچوبه برای فشار خون

درحال حاضر، مطالعات دقیقی درباره اثرگذاری مارچوبه بر کاهش وزن انجام نشده‌اند. با این‌حال، مارچوبه دارای خاصیت‌های ویژه‌ای است که می‌توانند برای کاهش وزن نیز مفید باشند.

اول از همه، مارچوبه در گروه مواد غذایی کم‌کالری قرار می‌گیرد و در هر نصف فنجان فقط ۲۰ کیلوکالری دارد. این یعنی شما می‌توانید مقدار زیادی مارچوبه بخورید، بدون این‌که درباره کالری آن نگرانی داشته باشید. به‌علاوه، حدود ۹۴ درصد از مارچوبه را آب تشکیل داده است. محققان می‌گویند که مصرف مواد غذایی کم‌کالری و سرشار از آب، از بهترین استراتژی‌های برای کاهش وزن مطلوب است.

این نکته را هم باید در نظر داشت که مارچوبه سرشار از فیبر است که طبق یافته‌های علمی، با کاهش وزن و کمک به این روند ارتباط دارد.

 

مارچوبه، کاربردهای زیادی در آشپزی دارد
مارچوبه، علاوه بر این‌که بسیار مغذی است، به‌راحتی قابل استفاده است و می‌توان به شیوه‌های مختلفی از آن در رژیم غذایی استفاده کرد. شما می‌توانید مارچوبه را به شیوه‌های بخارپز، کبابی، آب‌پز، سرخ‌کرده و… مصرف کنید. همچنین می‌توانید کنسرو مارچوبه تهیه کنید. این کاربردپذیری گسترده، به شما اجازه می‌دهد تا در تهیه سالاد و انواع غذاها از مارچوبه کمک بگیرید.

 

مارچوبه سرشار از مواد مغذی ولی کم‌کالری است
مارچوبه جزو مواد غذایی کم‌کالری دسته‌بندی می‌شود، اما مجموعه مطلوبی از مواد مغذی و مواد معدنی را به بدن می‌رساند. درواقع، هر نصف فنجان از مارچوبه که ۹۰ گرم وزن دارد، حاوی ترکیبات زیر است:

– کالری:‌ ۲۰

– پروتئین: ۲.۲ گرم

– چربی: ۰.۲ گرم

– فیبر: ‌۱.۸ گرم

– ویتامین سی: ۱۲ درصد RDI

– ویتامین آ: ۱۸ درصد RDI

– ویتامین کا: ۵۷ درصد RDI

– فولات:‌ ۳۴ درصد RDI

– پتاسیم: ۶ درصد RDI

– فسفر: ۵ درصد RDI

– ویتامین ای: ۷ درصد RDI

همچنین،‌ مارچوبه حاوی مقادیر کمی از سایر ریزمغذی‌ها مانند آهن، زینک و ریبوفلاوین است. به‌طور کلی، مارچوبه یکی از بهترین منابع برای دریافت ویتامین K محسوب می‌شود که نقش مهمی در لخته شدن خون و سلامت استخوان‌ها ایفا می‌کند.

 

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *