لاغر بودن مادر در دوران شیردهی به نوزاد

  • مادر شیرده نیاز به مایعات فراوان دارند، باید سعی‌ کنید مرتب حتی پیش از احساس تشنگی آب بنوشید و نگذارید که رنگ ادرار زرد پر رنگ شود. سعی‌ کنید حداقل روزی ۸ لیوان آب یا سایر مایعات بدون کالری را بنوشید.

زمانی‌ که مادر تصمیم می‌‌گیرد که به بچه خود شیر دهد، مواد مغذی لازم برای سلامت و رشد نوزاد را تامین می‌‌کند. وقتی‌ که به نوزاد خود شیر می‌‌دهید به حدود ۴۰۰-۵۰۰ کالری بیشتری نیاز دارید. برای تامین ۴۰۰-۵۰۰ کالری می‌‌توانید یک برش نان سبوس دار، به اندازه یک قوطی کبریت پنیر یا یک قاشق غذا خوری کره بادام زمینی‌، ۱۷ عدد انگور یا یک برش هندوانه یا طالبی، مقادیر دلخواه سبزی خوردن یا خیار گوجه، و دو عدد گردو بخورید، و یک لیوان شیر بنوشید تا ۴۰۰-۵۰۰ کالری را جبران کنید. علاوه بر اینکه شیردهی مواد مغذی نوزاد را برآورده می‌‌سازد، بلکه بهترین زمان برای کاهش وزنی است که در دوران بارداری کسب کرده اید.
اگر وزن شما کاهش نمی‌یابد ممکن است لازم باشد که کالری دریافتی را کاهش دهید.
یکی‌ از بهترین روش‌هایی‌ که می‌‌توانید این کار را بکنید محدود کردن غذاهایی است که حاوی کالری بالا هستند و ویتامین و یا مواد معدنی کمی‌ دارند یا ندارند همچون نوشابه ها، نوشابه ها، غذا‌های سرخ شده، لبنیات پر چرب، شیرینی ها، دسرها، گوشتهای پر چرب.
اگر وزنتان خیلی‌ سریع پایین می‌‌آید نیاز دارید که غذا بیشتر بخورید. رژیم خاصی‌ در این دوران وجود ندارد ولی‌ اطمینان از پیروی از یک رژیم غذایی صحیح تولید شیر را تضمین می‌‌کند.
خوردن غلات کامل و میوه‌ها و سبزی‌های شسته (برای کاهش آفت کش ها)، خوردن انواع غذا‌ها تا طفل را به طعم غذاها پیش از شروع آنها عادت دهد، و دریافت مکمل ویتامینی اگر پزشک شما تشخیص می‌‌دهد از جمله توصیه‌ها در این دوران است.
مادر شیرده نیاز به مایعات فراوان دارند، باید سعی‌ کنید مرتب حتی پیش از احساس تشنگی آب بنوشید و نگذارید که رنگ ادرار زرد پر رنگ شود. سعی‌ کنید حداقل روزی ۸ لیوان آب یا سایر مایعات بدون کالری را بنوشید.
نوشابه‌ها و آب میوه‌ها کالری بالا دارند و اگر مایلید وزنتان کاهش یابد بهتر است محدود شوند.
نوشابه‌های حاوی کافئین همچون چای و قهوه بهتر است به ۲-۳ لیوان در روز محدود شده تا نوزاد اذیت نشود و خوابش مختل نگردد.
وجود الکل در شیر برای نوزاد خطر دارد. اگر الکل نوشیدید باید حداقل ۳ ساعت صبر کنید تا به نوزاد شیر دهید تا الکل وارد شیرتان نشود.
اگر از ماهی‌ و یا غذا‌های دریائی استفاده می‌‌کنید سعی‌ کنید از ماهی‌‌های کوچک و مقدار آنرا به ۱۷۰ گرم یا دو دست ورق بازی در هفته محدود کنید.
غذا‌هایی‌ که باعث ناراحتی‌ نوزاد و یا ایجاد حساسیت غذایی در او می‌‌شود را از برنامه غذایی تان حذف کنید. توصیه می‌‌شود مادران شیرده روزی ۳۰دقیقه یا بیشتر فعالیت بدنی چون پیاده روی و یا شنا داشته باشند، مگر پزشکشان اجازه فعالیت بدنی به آنها نداده باشد. این ۳۰ دقیقه را می‌‌توان در طول روز تقسیم کرد.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *