قضاوت کردن دیگران بیماری است

41989_705

  • کسانی که دیگران را قضاوت می کنند، درباره خودشان خیلی بی رحم تر عمل می کنند. کسانی که به اندازه کافی نسبت به خودشان احساس خوب دارند این خوبی را در دیگران هم می بینند. قبل از اینکه به قضاوت کردن درباره دیگران خاتمه دهید اول از قضاوت کردن درباره خودتان دست بکشید

 

دیپاک چوپرا، نویسنده و پزشک آمریکایی هندی الاصل، می گوید: «از قضاوت کردن درباره دیگران دست بکش تا آرامش را تجربه کنی.» اما چگونه می توان دست از قضاوت دیگران کشید؟ با تمرین و آگاهی می توان قضاوت کردن درباره دیگران را کاهش داد و افراد را همان طور که هستند قبول کرد و پذیرفت.

مورد قضاوت قرار گرفتن همان قدر که برای خودمان ناخوشایند است، برای دیگران هم ناخوشایند و آزاردهنده است. متوقف کردن قضاوت درمورد دیگران و جایگزین کردن آن با پذیرفتن برای دو طرف التیام بخش است و با یادگرفتن این مهارت هم قضاوت کننده سبک می شود، هم قضاوت شونده آرام می گیرد و روابط بین افراد شکوفا می شود.

فراموش نکنید خیلی از اوقات قضاوت کردن و انتقادکردن جزو عادت های فرد می شود. پیدا کردن راه های عشق ورزیدن و پذیرفتن می تواند جای راه های قدیمی را در روابط بگیرد و یک عادت جدید شود.

چرا بعضی ها مدام دیگران را قضاوت می کنند؟ معمولا به این 4 دلیل:

1- رشد در شرایط طاقت فرسا: بعضی ها به دلیل رشد در شرایط طاقت فرسای انتقادی در خانواده قضاوت کردن درباره دیگران را به عنوان یک عامل کمکی در برقراری رابطه هایشان یاد گرفته اند.

2- مخفی کردن خود: بعضی ها دیگران را قضاوت می کنند تا در اصل، خودشان را مخفی کرده باشند چراکه مواردی را در دیگران می بینند که در خودشان هم وجود دارد و آنها این ویژگی را دوست ندارند.

3- اعتماد به نفس پایین: بعضی ها اعتماد به نفس پایینی دارند و درمورد همه چیز در زندگی دورنمایی منفی دارند.

4 – تحقیر دیگران و بزرگ نمایی خود: بعضی ها از تحقیر دیگران برای مهم جلوه دادن خود و داشتن حس بهتر استفاده می کنند.

اما هیچ کدام از این دلایل باعث نمی شوند قضاوت کردن حس بهتری به شما بدهد زیرا خود قضاوت کردن دارای بار منفی است. تنها راه رسیدن به آرامش عشق ورزیدن به دیگران و قبول کردن آنهاست همان طور که هستند و بهترین نقطه شروع از خودتان است یعنی به خودتان عشق بورزید و خودتان را همان طور که هستید، بپذیرید.

از قضاوت دست بکشید

کسانی که دیگران را قضاوت می کنند، درباره خودشان خیلی بی رحم تر عمل می کنند. کسانی که به اندازه کافی نسبت به خودشان احساس خوب دارند این خوبی را در دیگران هم می بینند. قبل از اینکه به قضاوت کردن درباره دیگران خاتمه دهید اول از قضاوت کردن درباره خودتان دست بکشید. درباره انتقادها و قضاوت هایی که درمورد خودتان می کنید، فکر و خودتان را از آنها رها کنید. یاد بگیرید با فراموش کردن اشتباه های گذشته و پذیرفتن کاستی هایتان و ضعف ها به خودتان عشق بورزید و روی نقاط مثبت تمرکز کنید. می توانید به صورت آگاهانه زاویه دید منفی را به زاویه دید مثبت تغییر دهید. این کار فقط تمرین می خواهد. تمرین هایی از جمله اینکه:

*دیگران را همان گونه که هستند بپذیرید و به آنها عشق بورزید.

*به خودتان بگویید هیچ کس کامل نیست. هر فردی نقاط منفی و ضعف هایی دارد همان طور که نقاط مثبت و مهارت هایی دارد. این ترکیب انسان ها را منحصر به فرد می کند.

*بدانید قضاوت کردن و انتقادکردن به راحتی جزو عادت ها می شود. با نگرش منفی به آن دامن نزنید و گسترش شان ندهید.

*کاستی ها و ضعف هایتان را بپذیرید.

*قضاوت کردن و انتقادکردن را با افکار مثبت جایگزین و روی نکات خوب دیگران تمرکز کنید.

*دیگران را به دلیل اشتباهاتشان ببخشید. مهربان باشید و آنها را درک کنید.

*عشق را در خودتان لمس و با افکار، رفتار و گفته هایتان به دیگران منتقل کنید.

*با مهربانی صحبت و آن را با قلب و روحتان لمس کنید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *