قرص ترانکوپین موارد مصرف و عوارض مصرف ترانکوپین

 

  • از آن جایی که با مصرف هر دارویی احتمال بروز عوارض در بدن فرد مصرف‌کننده وجود دارد این دارو هم از این قاعده مستثنی نیست. سرگیجه، تب، سردرد، گوش درد، فارنژیت، رینیت، بی‌اشتهایی، یبوست، خشکی دهان، لکوپنی، افزایش وزن، افزایش سرفه و تعریق را می‌توان از عوارض مصرف این دارو دانست.

 

بعد از گذراندن یک روز پرکار، هیچ چیزی به اندازه ی یک خواب راحت نمی تواند خستگی روزانه ما را برطرف کند. اما گاهی اوقات در خواب افراد اختلالاتی ایجاد می شود و فرد حتی با وجود خستگی بسیار نمی تواند به خواب برود. استفاده از داروهای خواب آور یکی از کارهایی است که افراد در چنین شرایطی به آن روی می آورند. ترانکوپین یکی از همین داروهاست که در این مطلب قصد داریم به موراد مصرف و عوارض احتمالی آن اشاره نماییم.

قرص ترانکوپین چیست و در چه مواردی مصرف می‌شود؟

این دارو با دوز ۲۵ و ۱۰۰ … تا ۲۵۰ میلی‌گرم وجود دارد که باعث خواب می‌شود و برای درمان بی‌خوابی استفاده می‌شود ولی علت بی‌خوابی باید مشخص شود و اگر آن علت تشخیص داده نشود مثل مشکلات هورمونی و مشکلات اضطراب اگر ادامه پیدا کند مشکل خواب فرد با داروی خواب‌آور برطرف نخواهد شد و داروی خواب‌آور تاثیری نخواهد داشت. علاوه بر رفع اختلالات خواب این دارو در افراد دارای اختلال دوقطبی هم تجویز می‌شود.

عوارض مصرف ترانکوپین

از آن جایی که با مصرف هر دارویی احتمال بروز عوارض در بدن فرد مصرف‌کننده وجود دارد این دارو هم از این قاعده مستثنی نیست. سرگیجه، تب، سردرد، گوش درد، فارنژیت، رینیت، بی‌اشتهایی، یبوست، خشکی دهان، لکوپنی، افزایش وزن، افزایش سرفه و تعریق را می‌توان از عوارض مصرف این دارو دانست.

چگونگی مصرف

برای هر شخصی باید دوز مشخص آن داده شود تا برای فرد اثرگذار باشد.اگر بی‌خوابی شما ناشی از افسردگی باشد با داروی ترانکوپین بی‌خوابی شما درمان نخواهد شد ولی اگر صرفا مشکل شما یک بی‌خوابی مفرد باشد با تغییر دوز دارویی مشکل بی‌خوابی‌تان برطرف خواهد شد.

نحوه مصرف این دارو در بیمارن مختلف متفاوت است. برای درمان علائم و نشانه‌های اختلالات سایکوتیک در ابتدا ۲۵ میلی‌گرم از راه خوراکی و ۲ بار در روز تجویز شده و افزایش دوز به میزان ۲۵-۵۰ ، ۲ یا ۳ بار در روز از راه خوراکی در فواصل ۲ تا ۳ روزه صورت می‌گیرد. توجه داشته باشید که ماکزیمم دوز مصرفی ۸۰۰ میلی‌گرم می‌باشد. همچنین برای درمان کوتاه مدت حملات مانیک حاد در اختلال دوقطبی در ابتدا ۵۰ میلی‌گرم از راه خوراکی ۲ بار در روز و سپس افزایش دوز به میزان ۱۰۰ میلی‌گرم در روز در ۲ دوز تقسیم شده و ماکزیمم ۲۰۰ میلی‌گرم از راه خوراکی ۲ بار در روز ۴ام صورت می‌گیرد. دوز معمول ۴۰۰ تا ۸۰۰ میلی‌گرم در روز می‌باشد.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *