فواید ویتامین B3 برای سلامت و بیماری سرطان

  • نه تنها به دلیل فواید پیشگیرانه‌ی نیاسین در ابتلا به سرطان پوست، بلکه به دلیل فواید بسیار زیاد این عنصر برای بخش‌های مختلف بدن، این ویتامین باید بیشتر در رژیم غذایی مورد استفاده قرار گیرد. از مزایای ویتامین B۳ می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

 

با وجود تمامی تلاش‌ها، تحقیقات و پیشرفت‌های صورت گرفته از سوی دانشمندان و با توجه به اینکه این تحقیقات هنوز هم در حال انجام هستند، اما متأسفانه در حال حاضر هیچ‌گونه دارویی که بتواند بر مرگبارترین نوع از سرطان پوست که با نام ملانوما شناخته می‌شود فائق آید شناسایی و کشف نشده است. با این حال خوشبختانه دانشمندان در تحقیقات جدید خود به تأثیرات مثبت نیاسین یا همان ویتامین B۳ در جلوگیری از ابتلا و یا پیشرفت این بیماری دست یافته‌اند.

در تحقیقاتی که محققان بر روی مقالات مجلات معتبر علمی دنیا انجام دادند دریافته‌اند که شکل فعال ویتامین B۳ که با نام نیکوتین آمید شناخته می‌شود می‌تواند سبب جلوگیری از ملانوما شود. علاوه بر این آن‌ها دریافتند که نیکوتین آمید (که با نام نیاسین آمید نیز شناخته می‌شود) قدرت بهبود DNA در پاسخ به تابش پرتو ماوراءبنفش را افزایش می‌دهد. ملانوما از سلول‌های پوستی با نام ملانوسیت ها که وظیفه تولید ملانین را دارند، آغاز می‌شد. ملانین‌ها رنگدانه های حفاظتی پوست به حساب می‌آیند. در حال حاضر قرار گرفتن در معرض اشعه ماوراء بنفش موجود در پرتو نور خورشید که سبب آسیب رسانی به سلول‌های DNA می‌شود، به عنوان یکی از عوامل شناخته شده افزایش خطر ابتلا به ملانوما به حساب می‌آید.

محققان در مطالعات خود دریافتند که نیکوتین آمید سبب بازیابی ذخایر انرژی کراتینوسیت ها و یا سلول‌های اپیدرم پوست می‌شوند که بر اثر قرار گرفتن در معرض اشعه خورشید از میزانشان کاسته خواهد شد، که البته این امر خود می‌تواند سبب کمک به ترمیم سلول‌های آسیب دیده‌ی DNA به نحو بهتر و مؤثرتری گردد. علاوه بر این، نیکوتین آمید سبب کاهش التهاب می‌شود که خود یکی دیگر از عوامل افزایش خطر بروز سرطان است و این کار را به وسیله‌ی مهار سنتزهای التهابی انجام می‌دهد. علاوه بر تمامی این موارد، ویتامین B۳ اثرات سرکوب کنندگی سیستم ایمنی بدن بر روی پوست در برابر نور خورشید را کاهش می‌دهد.

نیکوتین آمید همچنین با افزایش میزان مرگ و میر در سلول‌های ملانوما، از تکثیر و گسترش این سلول‌ها جلوگیری می‌کند. علاوه بر این، این آنزیم سبب تنظیم فعالیت سیتروئین ۱، آنزیمی که در رشد سلول‌های سرطانی دخالت دارد نیز خواهد شد. این ویتامین همچنین میزان بروز کراتوز فعال که در بخش‌هایی از پوست که در معرض نور خورشید قرار دارند و از مناطقی به شمار می‌آیند که سرطان علائم خود را از آن مناطق آشکار و بروز می‌دهد را نیز کاهش می‌دهد.

مطالعات دیگری که به‌واسطه مراکز تحقیقاتی انجام گرفته نشان می‌دهد که نیکوتین آمید سبب پیشگیری از بروز سایر انواع سرطان‌های پوستی نیز خواهد شد. در این مطالعه که بر روی ۳۸۶ نفر صورت گرفت، محققان روزانه و در دو نوبت و به مدت یک سال، دز مشخصی (۵۰۰ میلی‌گرم) از نیکوتین آمید را به این افراد تجویز کردند. نتایج این تحقیقات نشان داد که این ویتامین، به میزان قابل توجهی کاهش میزان بروز دو نوع از سرطان‌های رایج پوست (سرطان سلول‌های بنیادی و سرطان سلول‌های فلسی) را به همراه داشته است. برای سرطان سلول‌های بنیادی کاهش ۲۰ درصدی و برای سرطان سلول‌های فلسی کاهش تا ۳۰ درصدی نیز مشاهده گردید. علاوه بر این هیچ‌گونه اثر جانبی با استفاده از مکمل نیکوتین آمید مشاهده نگردید.
سایر مزایای ویتامین B۳

نه تنها به دلیل فواید پیشگیرانه‌ی نیاسین در ابتلا به سرطان پوست، بلکه به دلیل فواید بسیار زیاد این عنصر برای بخش‌های مختلف بدن، این ویتامین باید بیشتر در رژیم غذایی مورد استفاده قرار گیرد. از مزایای ویتامین B۳ می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

کمک به هضم غذا: این نوع ویتامین علاوه بر کمک به عملکرد طبیعی دستگاه گوارش، در ایجاد اشتها به صورت طبیعی نیز تأثیر دارد.

پشتیبانی از سلامت پوست: نیاسین می‌تواند از پوست در برابر آسیب‌های اشعه نور خورشید محافظت کند. همچنین به عنوان یک عامل ضد پیری پوست، در برخی از محصولات آرایشی و بهداشتی مورد استفاده قرار می‌گیرد. علاوه بر این ویتامین در ایجاد درخشندگی در پوست نیز مؤثر است.

از بین بردن علائم آرتریت: از دیگر فواید این ویتامین می‌توان به تحریک مفاصل و مبارزه با التهاب ناشی از آرتریت اشاره کرد.

کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی: نیاسین در تنظیم مقادیر کلسترول بدن، نقش مؤثر و مفیدی دارد. علاوه بر این، سبب مهار استرس اکسایشی و التهاب می‌شود که این عوامل با سخت کردن جریان خون در شریان‌ها سبب انسداد آن‌ها و آسیب رسانی به قلب خواهند شد.

پشتیبانی از سلامت روان: از مکمل‌های نیاسین اغلب برای درمان اختلالات خلقی نظیر اضطراب، افسردگی و اختلال دوقطبی استفاده می‌شود. در بیماران دچار افسردگی کمبود نیاسین کاملاً مشهود و قابل ملاحظه است.
از جمله غذاهایی که از آن‌ها به عنوان منابع غنی نیاسین می‌توان یاد کرد می‌شود به ماهی، مرغ، تخم مرغ و سبزیجات سبز، آجیل، چغندر و گوشت‌های با میزان چربی کم اشاره کرد. از آنجا که این نوع ویتامین به صورت محلول است، می‌تواند از طریق خون انسان به نقاط مختلف بدن منتقل شود و میزان اضافه و زائد آن نیز به وسیله‌ی ادرار دفع می‌گردد. همچنین اشکال جامد و مایع از این ویتامین، استفاده روزانه از آن را نیز آسان‌تر خواهد کرد.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *