فناوری می تواند حملات قلبی را کم کند

  • کنیچی تاکاهاتا  پژوهشگر ارشد در این مطالعه می گوید: “ما با افزودن یک حسگر ویژه به استنت هوشمند، به طور مداوم جریان خون بیماران را رصد می کنیم. داده ها ی ثبت شده به صورت بی سیم به بیمار یا پزشک ارسال شده و اطلاعات به روز شده در وضعیت شریان را در اختیار آنها قرار می گیرد.

 

استنت ها (stents) ، لوله های توری منفعلی هستند که به داخل شریان ها متصل شده و با باز نگه داشتن رگها از حملات قلبی جلوگیری می کند.متأسفانه، با مروز زمان لوله های اطراف ایمپلنت باریکتر شده و گرفتگی زودرس شریان ها را ایجاد می کند. همین امر نیزاحتمال بروز عوارض قلبی را دو چندان می کند.

برای حل این مشکل، محققان دانشگاه کلمبیا یک استنت هوشمند طراحی کرده اند که به محض بروز نشانه ای هر چند کوچک مبنی بر گرفتگی شریان ها، هشداری را از طریق یک سیگنال بی سیم به بیمار و پزشک ارسال می کند.

استنت هوشمند از یک سنسور کوچک ساخته شده است که به طور مداوم تغییرات در میزان جریان خون را رصد کرده و با تشخیص زودهنگام از نشانه های گرفتگی در رگ ها ، بیمار یا پزشکان را مطلع می کند.

کنیچی تاکاهاتا  پژوهشگر ارشد در این مطالعه می گوید: “ما با افزودن یک حسگر ویژه به استنت هوشمند، به طور مداوم جریان خون بیماران را رصد می کنیم. داده ها ی ثبت شده به صورت بی سیم به بیمار یا پزشک ارسال شده و اطلاعات به روز شده در وضعیت شریان را در اختیار آنها قرار می گیرد.

وی در عین حال تأکید می کند: با بهره گیری از چنین ابزار هوشمندی می توان امیدوار بود که در سال های آتی آمار مرگ و میر و اختلالات ناشی از بیماری های قلبی کاهش یابد. این دستگاه هوشمند پیشتر بر تعدادی از خوک ها آزمایش شده و نتیجه مثبت نیز گرفته شده است.

محققان با پیشبرد نتایج اولیه، در حال برنامه ریزی برای توسعه استنت های هوشمند برای انجام آزمایش های متعدد بالینی بر روی انسان هستند.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *