فلافل گیاهی درست کنید

فلافل یکی از غذاهای بسیار خوشمزه جنوب ایران میباشد که معمولا درتمام شهرها درست میشود.در این پست قصد داریم یک فلافل بسیار خوشمزه گیاهی را آموزش دهیم

فلافل اغلب خوشمزه است، اما نه فقط طعمش بلکه بافت و اندازه آن هم مهم است. یک فلافل خوب باید در بیرون تُرد باشد و در درون نرم ولی نه خمیری. فلافل‌ها نباید زیاد سنگین باشند، کافی است بشود آنها را با چنگال خورد. ولی البته بیشتر ما فلافل را با نان (معمولی یا ساندویچی) می‌خوریم، پس نباید آنقدرها هم کوچک باشند.

 

در اینجا فلافلی به شما یاد می‌دهیم که طعم نخود در آن غالب است اما همزمان مزه ادویه و سبزیجات را هم در خود دارد. در کنارش از سس‌های تند یا شیرین مورد علاقه‌تان و دیگر سبزیجات استفاده کنید تا یک غذای خوشمزه داشته باشید.

 

 

این دستورپخت ۳ راز دارد:

  • از نخود خشک استفاده کنید تا نیازی به آرد و مواد مشابه نباشد و فلافل‌های‌تان سبک و ترد از کار در آیند.
  • اگر بعد از ساختن خمیر آن را کناری بگذارید تا رطوبتش برود، فلافل‌ها شکل خود را بهتر حفظ می‌کنند.
  • ساختن توپ‌های کوچک، کمک می‌کند نسبت تردی بیرون به نرمی درون فلافل‌ها بهتر رعایت شود.

 

 

مواد لازم

  • ۲۳۰ گرم نخود خشک (یک پیمانه سر پُر)
  • ۶۰ گرم برگ گشنیز، ریحان یا نعناع؛ ترجیحا مخلوطی از هر سه
  • ۶ پیازچه، فقط بخش‌های سفید و سبز، ریز شده
  • ۲ حبه سیر متوسط، ریز شده
  • ۱ قاشق چای‌خوری زیره سبز
  • نصف قاشق چای‌خوری تخم گشنیز
  • ۲ قاشق چای‌خوری نمک، و مقداری بیشتر برای روی غذا
  • ۲ تا ۳ پیمانه روغن سبزی، برای سرخ کردن
  • سس شیرین یا تند برای سِرو کردن

 

 

طرز تهیه

۱. آماده‌سازی نخودها: نخودها را با آب بشویید و سپس در یک کاسه بزرگ بریزید. روی آنها آب سرد بریزید، آنقدر باشد که نخودها بتوانند ۲ تا ۳ برابر حجم خود آب جذب کنند. روی کاسه را بپوشانید و در دمای اتاق بگذارید یک شب تا صبح بماند. فردا نخودها را از آب در آورید، و با دقت در یک ظرف سالادساز (Salad spinner) بگذارید و با نیروی گریز از مرکز آن بقیه رطوبتشان را هم بگیرید.

 

۲. مخلوط کردن مواد: نخودها را با برگ گشنیز، ریحان، نعناع، سیر، پیازچه، زیره، تخم گشنیز، و نمک در ظرف دستگاه غذاساز (همزن) بریزید. آنها را آنقدر ریز کنید تا نخودها به مکعب‌های خیلی کوچکی تبدیل شوند. اگر لازم شد در میانه کار موادی را که در کناره بالایی دستگاه جمع شده به نزدیک تیغه‌ها برگردانید و بزنید تا یکدست شوند. حالا دیگر مخلوط باید آماده باشد.

فلافل گیاهی

۳. ساختن قرص‌ها: مخلوط را برای ۱۵ دقیقه در یخچال بگذارید تا بهتر خودش را بگیرد. این کار به حفظ شکل قرص‌های فلافل بعد از گرد کردن می‌کند. بعد از این زمان، ظرف را بیرون آورده و با قاشق مقدار کافی از مخلوط را کف دست خود بگذارید و به شکل قرص در آورید. (این مخلوط را نمی‌شود مثل خمیر نان ورز داد. باید با کف دست آن را به هم فشار دهید تا شکل بگیرد). قرص‌ها را در یک کاسه تمیز بگذارید.

 

۴. پختن در روغن: وقتی همه مواد به قرص تبدیل شد، روغن سبزی را در یک تابه بریزید، عمق روغن تقریبا ۲ سانتی‌متر باشد. بگذارید روی شعله بماند تا دمایش به حدود ۲۰۰ درجه سانتی‌گراد برسد. سپس به آرامی و با دقت زیاد قرص‌ها را در این حمام داغ قرار دهید. کمی فاصله بین آن‌ها لازم است. بعد از اینکه یک نیمه‌شان کاملا پخت و به رنگ قهوه‌ای در آمد، آنها را آرام بچرخانید تا نیمه دیگر هم بپزد. هر نیمه تقریبا در ۲ دقیقه آماده خواهد شد. سپس می‌توانید آنها را روی دستمال کاغذی بگذارید تا روغن‌شان گرفته شود.

فلافل گیاهی

۵. سرو غذا: وقتی همه قرص‌ها را پختید می‌توانید اجاق را خاموش کنید و به سِرو غذا مشغول شوید. همراه با فلافل نان ساندویچی یا معمولی، سس تند یا شیرین، گوجه و خیارشور، و کلم ریز شده سرو کنید تا سفره‌ای رنگارنگ و خوشمزه داشته باشید.

 

فلافل گیاهی

 

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *