عوارض شدید برای مصرف خودسرانه داروهای استروئیدی

  • دکتر مژدهی آذر عضو هیأت علمی انجمن دارو سازان کشور در ادامه افزود: با یک جستجوی سریع برای وب سایتهایی که در رابطه با مصرف استروئیدهای آنابولیک هستند، مشاهده می شود که اینترنت جاده‌ای بسیار آسان برای گول زدن افراد جامعه است.

به گزارش بهداشت نیوز، دکتر کمال هادیانی متخصص اورولوژی درگفتگو با  باشگاه خبرنگاران گفت:‌ در ادامه مصرف خودسرانه داروهای استروئیدی به ویژه درمیان ورزشکاران، یک وزنه بردار با ۴۸ سال سن با سابقه مصرف نابجای استروئیدهای آنابولیزان به روش دوره‌ای که در طی یک دوره از ۶۰۰ قرص و ۲۴۰ آمپول نیروزا به بیمارستان مراجعه می کند، علت مراجعه ۲ سال طپش قلب ، تنگی نفس شبانه و تمایل به از حال رفتن بود، همچنین این بیمار از سه ماه پیش مصرف این داروها را قطع کرده بود.
وی افزود: درمعاینات اختلالات کبدی اختلالات خونی، قلب بزرگ شده،‌ضایعه دریچه آئورت وتنگی شدید آن را از عوارض خودسرانه مصرف این داروها بود که بیماربعد از تعویض دریچه آئورت فوت می کند که علت اصل مرگ این بیمار مصرف طولانی مدت داروهای استروئیدی بود.
وی تصریح کرد:‌عوارض جانبی داروها  عمیق و اثر گذار هستند به ویژه اگر مصرف کننده دارو را به مقدار صد برابر دوز مصرفی یا بیشتر مصرف کند مصرف کنندگان این داروها، دوزهای مختلفی از دارو را به شکل و روش های مختلفی مصرف می کنند تا عوارض دارو را کاهش دهند و از طرفی مانع ازشناخته شدن با آزمایش دوپینگ می‌شوند.
سایتهای مبلغ داروهای نیروزا بیکار نیستند.
دکتر مژدهی آذر عضو هیأت علمی انجمن دارو سازان کشور در ادامه افزود: با یک جستجوی سریع برای وب سایتهایی که در رابطه با مصرف استروئیدهای آنابولیک هستند، مشاهده می شود که اینترنت جاده‌ای بسیار آسان برای گول زدن افراد جامعه است.
وی گفت:‌ در این موارد با یک جستجوی ساده درسایتهای جستجوگر در مورد مصرف استروئید های آنابولیک  تقریبا ۵/۴ میلیون مورد را ابه شما معرفی می کند، همچنین با اینکه تعداد کمی از سایتها مطالب واقعی را ارائه می دهند و خطرات و مصرف این داروها را به اطلاع کاربر می رسانند، اکثریت برخلاف این مسئله عمل کرده و عوارض را مخفی می کنند.
وی تصریح کرد:‌در بسیاری از سایتها معرف این داروها، داروهای استروئیدی را با نام واقعی به کاربر معرفی نمی کنند بلکه دارو را با نام های تجاری جذاب و گمراه کننده دیگری درمعرض توجه کاربران قرار می‌دهند.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *