عطسه و سرفه کردن در دوران حاملگی هیچ خطری ندارد

عطسه و سرفه کردن در دوران حاملگی هیچ خطری ندارد

عطسه و سرفه کردن در دوران حاملگی هیچ خطری ندارد
عطسه و سرفه کردن در دوران حاملگی هیچ خطری ندارد

خیلی از خانم های باردار نگرانند وقتی عطسه و سرفه می کنند در دوران بارداری که مبادا خطرناک باشد و به جنین صدمه بزند در این پست بیان می کنیم که عطسه و سرفه کردن در دوران حاملگی هیچ خطری ندارد .

 

در دوران بارداری عطسه کردن با بروز درد در ناحیه شکم همراه است. به همین دلیل بسیاری از خانم ها تصور می کنند عطسه کردن در بارداری خطرناک است. در این مقاله با جزئیات بیشتر به این مسئله می پردازیم.

مسائل ناشناخته زیادی در مورد بارداری وجود دارد، بنابراین طبیعی است که سوالات زیادی در این باره داشته باشید. مسائلی که قبلا بی خطر به نظر می رسیدند، در دوران بارداری ممکن است باعث اضطراب شما شوند، یکی از این مسائل عطسه کردن است. در دوران بارداری بیشتر در معرض عطسه کردن هستید، اما مطمئن باشید که عطسه کردن:

برای شما و نوزادتان خطرناک نیست.
نشانه هیچ پیامدی نیست.
نمی تواند یک سقط جنین ایجاد کند.

بسیاری از خانم ها در دوران بارداری بیشتر از حالت عادی عطسه می کنند. پزشک ها این عارضه را رینیت بارداری یا رینیت حاملگی pregnancy rhinitis می نامند. رینیت بارداری در حقیقت گرفتگی بینی است که در هر مرحله از بارداری شروع می شود و طی دو هفته پس از تولد نوزاد برطرف می شود.
علائم رینیت بارداری:

آبریزش بینی
گرفتگی بینی
عطسه کردن

علت رینیت بارداری:

علت رینیت بارداری ناشناخته است، اما احتمالا مربوط به تغییرات هورمونی می شود.

حساسیت یا آلرژی در دوران بارداری

خانم هایی که دچار حساسیت یا آلرژی هستند، ممکن است علائم حساسیت را در دوران بارداری نیز مشاهده کنند. این حساسیت ها عبارتند از حساسیت های فصلی (حساسیت به گرده و علف) و حساسیت های محیط داخلی (مانند حساسیت به مو یا پر حیوان خانگی و حساسیت به گرد و غبار).

یک پژوهش به تازگی داده های با ارزش چندین سال مربوط به بررسی ملی رشد خانواده National Survey of Family Growth را ارزیابی کرد. این پژوهش نشان داد که حساسیت ها در دوران بارداری خطر بروز تولد نامطلوب، مانند وزن پایین در زمان تولد یا زایمان زودرس را افزایش نمی دهند.

سرماخوردگی یا آنفلوآنزا در دوران بارداری

شما ممکن است به خاطر سرماخوردگی یا آنفلوآنزا عطسه کنید. در زمان بارداری، سیستم ایمنی با بدن هماهنگ می شود. در حالت عادی سیستم ایمنی به میکروب ها و عوامل خطرناک عامل بیماری سریع واکنش نشان می دهد.در دوران بارداری سیستم ایمنی مراقب است که اشتباهی نکند و نوزاد در حال رشد را به عنوان یک مهاجم خارجی در نظر نگیرد. به همین دلیل به مهاجمان واقعی، مانند ویروس که باعث بروز علائم می شوند، آهسته تر واکنش نشان می دهد. بنابراین نسبت به سرماخوردگی اطرافیان خود حساس تر هستید.(و این علت ضعیف شدن بدن مادر است)

یک سرماخوردگی معمولی خطری برای شما و نوزادتان محسوب نمی شود، اما آنفلوآنزا ممکن است خطرناک باشد. اگر فکر می کنید مبتلا به آنفلوآنزا شده اید یا دچار تب هستید، بلافاصله به پزشک مراجعه کنید.

خطرات عطسه کردن در دوران بارداری

بدن شما برای نگه داشتن کودک بسیار امن است. عطسه کردن نمی تواند به نوزاد آسیب بزند. عطسه کردن در هیچ مرحله از بارداری خطری برای نوزاد محسوب نمی شود. با این حال عطسه ممکن است نشانه بیماری هایی مانند آنفلوآنزا یا آسم باشد.

زمانی که شما به آنفلوآنزا مبتلا هستید، نوزاد شما نیز مبتلا به آنفلوآنزاست. زمانی که شما در نفس کشیدن مشکل دارید، نوزادتان هم اکسیژن مورد نیاز را دریافت نمی کند. اگر مبتلا به آنفلوآنزا یا آسم هستید، به پزشک مراجعه کنید زیرا ملاحظاتی برای بارداری و اطمینان از یک تولد سالم در نظر گرفته می شود.

بعضی خانم ها زمانی که عطسه می کنند، درد شدید و پخش شونده ای را در اطراف شکم خود حس می کنند. ممکن است دردناک باشد، اما خطرناک نیست. با بزرگ شدن رحم، رباط هایی که آن را به اطراف شکم وصل می کنند، کشیده می شوند. پزشک ها این مسئله را درد لیگامان گرد round ligament pain می نامند. عطسه کردن و سرفه کردن فشار زیادی به لیگامان وارد می کند و موجب درد ناگهانی و شدید می شود.

*درد لیگامان گرد round ligament pain: لیگامان یا رباط گرد از رحم در دوران بارداری محافطت می کند. این رباط قسمت جلوی رحم را به کشاله ران متصل می سازد. این رباط هم مانند عضلات منقبض و آزاد می شود، اما بسیار آهسته این کار را انجام م دهد. هر حرکت ناگهانی (مانند خندیدن، عطسه یا سرف) که در اثر انقباض سریع سبب کشیده شدن این رباط شود باعث بروز درد می شود.

چطور عطسه کردن را در دوران بارداری مدیریت کنیم؟

هر چه در دوران بارداری می خورید، به نوزاد خود هم منتقل می کنید. بنابراین باید مراقب آنچه وارد بدن خود می کنید، باشید، به ویژه در مورد داروها. مصرف برخی داروهای ضد درد، آنتی هیستامین ها و داروهای حساسیت در دوران بارداری بی خطر است. در مورد گزینه های دارویی خود با پزشک مشورت کنید. و ممکن است بخواهید موارد زیر را نیز امتحان کنید.

پیشگیری از عطسه کردن در دوران بارداری:

– نتی پات یا ظروف نتی: می توانید از ظروف نتی (neti pot) با محلول نمکی یا آب مقطر برای برطرف کردن سینوس خود استفاده کنید.

ظروف نتی (neti pot)

– دستگاه رطوبت ساز یا دستگاه بخور humidifier: می توانید شب ها از دستگاه بخور استفاده کنید تا از تحریک مسیر بینی به وسیله هوای خشک پیشگیری کنید.

– دستگاه تهویه air purifier: ممکن است به چیزی در محیط خانه یا محل کار، به عنوان مثال گرد و غبار، حساسیت داشته باشید. دستگاه تهویه هوا می تواند در رفع این مشکل به شما کمک کند.

– اسپری سالین برای بینی saline nasal spray: برای پاک کردن سینوس ها می توانید از اسپری سالین* saline استفاده کنید.

– از عوامل شروع کننده عطسه اجتناب کنید: اگر عواملی مانند حساسیت فصلی یا حیوان خانگی باعث شروع عطسه می شوند، زمانی که وارد خانه می شوید، لباس های خود را عوض کنید و دوش بگیرید.

– واکسن آنفلوآنزا بزنید: تزریق واکسن آنفلوآنزا در دوران بارداری بی خطر و قابل اطمینان است. واکسن آنفلوآنزا را قبل از شروع فصل سرما بزنید، به این ترتیب از خود در مقابل ابتلا به آنفلوآنزا در این فصل ایمن کرده اید.

– در هنگام عطسه خودتان را بگیرید: اگر در هنگام عطسه کردن دچار درد شکم می شوید، سعی کنید شکم خود را نگه دارید و یا به پهلو و به حالت جنین دراز بکشید.

– آسم خود را کنترل کنید: اگر مبتلا به آسم هستید، برای ملاقات پزشک برنامه ریزی کنید و این کار را به طور منظم انجام دهید.

– ورزش کنید: ورزش های منظم و بی خطر دوران بارداری به حفظ سلامت شما کمک کرده و سیستم ایمنی شما را بهبود می بخشد.

– از پد استفاده کنید: اگر عطسه کردن باعث نشت ادرار می شود، استفاده از یک پد جذب کننده باعث کاهش رطوبت شده و از ناراحتی و خجالت شما جلوگیری می کند.

– از کمربند بارداری استفاده کنید: کمربند بارداری می تواند درد مربوط به عطسه را در ناحیه شکم کاهش دهد.

– غذاهای سرشار از ویتامین C بخورید: خوردن غذاهای حاوی ویتامین C، مانند پرتقال، کمک می کنند به طور طبیعی سیستم ایمنی بدن تقویت شود.

* اسپری سالین saline spray: سالین که محلول سالین نیز نامیده می شودف مخلوطی از کلرید سدیم در آب است که در پزشکی نیز موارد استفاده دارد. بری تمیز کردن محل زخم، برداشتن لنز از چشم و کمک به خشکی چشم استفاده می شود. برای رفع کم آبی بدن نیز از طریق رگ به بدن تزریق می شد. همچنین برای رقیق کردن برخی داروها در هنگام تزریق نیز استفاده می شود.اسپری سالین هم برای مرطوب کردن مسیر هوایی بینی استفاده می شود.

چه زمانی به خاطر عطسه کردن دوران بارداری باید به پزشک مراجعه کنید؟

عطسه به ندرت مسئله نگران کننده ای است. اگر مبتلا به آسم هستید، در مورد داروهایی که در حین بارداری مصرف می کنید، با پزشک مشورت کنید.
در صورت مشاهده هر یک از علائم زیر بلافاصله به پزشک مراجعه کنید:

مشکل تنفسی
تب بالای 37.8 درجه سانتی گراد
مشکل کم آب شدن بدن
ناتوانی در خوردن و خوابیدن
درد قفسه سینه یا خس خس کردن
سرفه کردنی که با مخاط سبز یا زرد همراه است.

مطلب مرتبط

 

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *