سیب زمینی ترش راهی برای کاهش فشار خون ، قند خون

سیب زمینی ترش راهی برای کاهش فشار خون ، قند خون

سیب زمینی ترش راهی برای کاهش فشار خون ، قند خون
سیب زمینی ترش راهی برای کاهش فشار خون ، قند خون

 

دانستنی هایی درباره خاصیت های سیب ترش و اثرات درمانی این گیاه پرخاصیت همراه ما باشید با سیب زمینی ترش راهی برای کاهش فشار خون ، قند خون در ادامه مطلب .

 

سیب‌زمینی ترش با نام علمی heliantus tuberosus کمابیش در فصل پائیز برای بانوان باسلیقه‌ای که می‌خواهند «ترشی» درست کنند، فرآورده‌ای آشنا است.

شاید ندانید که اصل این فرآورده، گیاهی علفی است با ساقه‌ بلند که گاه تا دو برابر قد آدمی ارتفاع دارد؛ ساقه این گیاه راست و خشن، برگ‌های آن ساده، منفرد، نوک‌تیز و دارای کناره‌های دندانه دار است، چیزی شبیه به ساقه گل آفتاب گردان و گل ختمی؛ گل آن نیز شبیه گل آفتابگردان است اما از آن اندکی کوچک‌تر است.

آنچه از این گیاه مصرف غذائی و داروئی دارد، غده‌های ریشه آن است که ظاهری شبی به سیب‌زمینی دارد، این غده‌ها را از زیر زمین بیرون می‌کشند.

در منابع جدید به اشتباه منشأ و موطن این گیاه را امریکای شمالی دانسته‌اند که درست نیست؛ این گیاه، یک فرآورده شرقی و ایرانی است و در منابع و کتابهای کهن پزشکی ایران زمین درباره آن سخن گفته‌اند.

غده‌های سیب‌زمینی ترشی را می‌توان خام خورد البته در هندوستان و نیز اروپا و امریکا آن را کباب یا آب‌پز هم می‌خورند؛ در ایران خام یا آب پز آن را در سرکه گذاشته و گاه منفرداً و گاه با کلم، هویج و… ترشی می‌سازند.

خوردن این فرآورده، درمان‌کننده آلودگی‌های ریوی است؛ سرفه و گرفتگی سینه و حنجره را رفع می‌کند.

این فرآورده برای درمان  فشار خون و کاهش قند و چربی و نیز پائین آوردن کلسترول خون (چربی گرم) و همچنین نارسایی کلیه به ویژه مشکلات کلیوی ناشی از اوره  (اورومی) و تسریع در درمان بیماری‌هائی چون نقرس، مفید است همچنین برای درمان لاغری ناشی از صفرای سوخته و بیمارانی که از شدت قند خون لاغر هستند، مفید است و بدن آنها را مستعد چاقی می‌کند؛ موجب تقویت قوای جنسی می‌شود و مخصوصاً ضعف قوای جنسی ناشی از قند بالا را هم درمان می‌کند.

به علاوه شیرافزا است و خوب است مادران برای افزایش شیر برای نوزاد دلبند خود، به مصرف آن مبادرت کنند به علاوه ادرارآور و به اصطلاح مُدر است همچنین نیز زودهضم، بوده و به همین منظور با شستشوی معده به درمان فساد_معده و دستگاه گوارش، سرعت می‌بخشد.

آبزن و تنقیه با آب حاصل از دمجوش این میوه می‌تواند ورم روده را درمان کند و به تسریع درمان بیماریهایی مانند بواسیر و پروستات، کمک می‌کنند.

ترشی آن زود هضم است البته باید بگوییم که سرکه از اثر آن کم می‌کند؛ می‌توانید آن را به‌صورت آب‌پز و کباب نیز میل کنید؛ برای اینکه از آن خورشتهای خشمزه بپزید می‌توانید آن را ابتدا در آب بجوشانید، سپس آب آن را دور بریزید یا برای استفاده در سوپ و انواع آش کنار بگذارید؛ بعد پخته آن را با گوشت و سیب‌زمینی سرخ کنید.

 

مطلب مرتبط

 

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *