سوغاتی های شهر مشهد

  • زعفران از ارزشمندترین محصولات کشاورزی ایران است که امروزه کشت آن عمدتا” در مناطق مرکزی و جنوبی خراسان است و اصلی ترین سوغات شهر مشهد به شمار میرود که گردشگران و زائرین از بازار های شهر آن را تهیه می کنند. معمولا” خرید زعفران همراه با زرشک صورت می گیرد.

 

بعد از چند بار زیارت . زائر به بازار می رود تا برای دوستان و اقوام هدیه ای به عنوان سوغات بگیرد .معمولا تسبیح و مهر وسجاده و عطر و نبات و زعفران و زرشک فراوان است و بیشتر سوغات مشهد را این چیزها تشکیل می دهند.

انگشتر و زینت آلات فیروزه و عقیق

فیروزه تراشی و عقیق تراشی در استان خراسان رضوی از اهمیت و جایگاه والایی برخوردار بوده و زینت آلات ساخته شده با نگین این سنگ ها امروزه در زمره سوغاتی است که زائرین و مسافران شهر مشهد به رسم تبرک به شهرهای خود می برند. از این سنگ انواع گردنبند، انگشترو.. ساخته و به بازار عرضه می شود .

ادویه هفت قلم

یکی دیگر از سوغاتی های مشهد ، نوعی ادویه موسوم به «هفت قلم» است که بیشتر در آبگوشت ، خورشت و دیگر غذاهای ایرانی استفاده می شود. این ادویه مخلوطی است از: دارچین، سماق ،گلپر، زنجبیل،فلفل سیاه، فلفل قرمز و زردچوبه که در مراکز عرضه آنها ، به طرز زیبایی به رنگ های مختلف در کنار هم دیده می شود. از انواع دیگر آن می توان به ادویه پلویی و ادویه هجده رنگ اشاره نمود.

این مطلب را هم ببینید :  میدان چهار شیر

نقل ، نبات،سوهان

نبات ، نقل در انواع گردویی ، بادام زمینی ، بادام درختی، گلاب، گشنیزی و زعفرانی شکلات زنجفیلی ، کاک رضوی به عنوان سوغات مخصوص شهر مشهد نیز از جایگاه ویژه ای برخوردار هستند .

زعفران و زرشک

زعفران از ارزشمندترین محصولات کشاورزی ایران است که امروزه کشت آن عمدتا” در مناطق مرکزی و جنوبی خراسان است و اصلی ترین سوغات شهر مشهد به شمار میرود که گردشگران و زائرین از بازار های شهر آن را تهیه می کنند. معمولا” خرید زعفران همراه با زرشک صورت می گیرد.

 

 

 

عطریات

فروشگاه ها و مغازه هایی که این سوغاتی را عرضه می کنند ، با چیدمان بسیار زیبای ویترین ها در رنگ های مختلف ، عطرهایی با رایحه های گوناگون از جمله گل سنجد، کبری، گل مریم، گل نرگس، بهار نارنج، زعفران، گل یخ و یاس سفید ارایه می دهند. عطر حرم ،عطر گل محمدی و یاس از بهترین عطریات مشهد به شمار می روند.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *