ساده و ارزان از مشکلات پوستی در امان باشیم

ar4-4730

  • تحقيقات انجمن پوست انگلستان نشان داده ليكوپن موجود در گوجه‌فرنگي تاثير منفي اشعه ماوراي بنفش را خنثي مي‌كند. مقدار اين ماده در گوجه‌فرنگي پخته بيشتر است و اگر به‌صورت تركيبي با گوشت پخته خورده شود تاثير آن 33 درصد بيشتر مي‌شود.

كي از ضد عرق‌ها استفاده كنيد؟

دليلي ندارد وقتي با عجله از خانه خارج مي‌شويد كلي به‌خودتان دئودورانت و ضد‌عرق بزنيد. بهترين زمان براي اين‌كار قبل از خواب است. وقتي شما دراز كشيده‌ايد، شدت فعاليت غدد عرق زير بغل به‌شدت كاهش مي‌يابد. اگر در اين زمان از محصولات ضد‌عرق استفاده كنيد تاثير آن‌ها چند برابر مي‌شود. علت اين است كه ماده ضد‌عرق از مسير عرق وارد غدد عرق شده و فعاليت آن‌ها را مختل مي‌كند اما اگر مايع عرق از اين غده‌ها خارج شود ماده ضد‌عرق نمي‌تواند خود را به غده عرق برساند چون مسير ديگر مسدود شده است. تاثير استفاده از ضد‌عرق قبل از خواب تا 24 ساعت ادامه دارد حتي اگر هر صبح دوش بگيريد.


 

انگور بخوريد

اگر مي‌خواهيد موقع كار عرق نريزيد انگور را امتحان كنيد. نتايج تحقيقات دانشمندان انجمن زيست شناسي آمريكا نشان داده، انگور علاوه بر كنترل فشار خون از عرق كردن شديد هم جلوگيري مي‌كند. اگر حال و حوصله انگور شستن نداريد بدانيد آب انگور نيز همان خاصيت را دارد.


 

بشوييد

تجمع باكتري‌هــاي پوســت (استافيلوكوك و استرپتوكوك‌ها) در هواي گرم مي‌توانند باعث عفونت شوند. صابون‌هاي حاوي بنزالكونيوم براي اين منظور گزينه‌اي‌ مناسب هستند و ضمن كاهش خطر عفونت از خشكي پوست هم جلوگيري مي‌كنند.


 

جوش نزنيد

گرچه آكنه در هواي گرم بيشتر مي‌شود اما براي بسياري يك مشكل دائمي است. به‌هرحال افزايش حرارت باعث توليد بيش از حد چربي مي‌شود كه در تركيب با سلول‌هاي مرده و جرم‌هاي روي پوست فوليكول‌ها را مسدود كرده و توليد آكنه مي‌كند. اگر پوست چربي داريد، هر صبح پوست خود را با تركيبات اسيد سالسيليك بشوييد. البته اين تركيبات بهتر است با نسخه پزشك و توسط داروساز ساخته شود اما اگر پوست‌تان سوخته از آن استفاده نكنيد چون پوست را خشك مي‌كند.


 

بسائيد

وقتي 21 ساله هستيد تقريبا 21 روز طول مي‌كشد تا يك سلول پوستي، خود را به اپيدرم رسانده و در آنجا بميرد. وقتي 35 ساله بشويد اين زمان 2 برابر مي‌شود. با طولاني‌تر شدن اين زمان پوست خشك‌تر، خشن‌تر و پيرتر مي‌شود. براي تسريع در جايگزيني سلول‌ها بايد سلول‌هاي مرده به‌سرعت از روي پوست حذف شوند. با اين كار ظاهر پوست بهتر شده و خودتان نيز احساس بهتري خواهيد داشت. متخصصان پوست توصيه مي‌كنند، 2 بار در هفته از كرم‌هاي ساينده ملايم استفاده كنيد.


 

زيرسازي پوست با يك رژيم غذايي مناسبپوست خود را با اين غذاها از داخل مرطوب و لطيف كنيد.

 

  • گوجه فرنگي پخته
  • مقابله با سرطان پوست

تحقيقات انجمن پوست انگلستان نشان داده ليكوپن موجود در گوجه‌فرنگي تاثير منفي اشعه ماوراي بنفش را خنثي مي‌كند. مقدار اين ماده در گوجه‌فرنگي پخته بيشتر است و اگر به‌صورت تركيبي با گوشت پخته خورده شود تاثير آن 33 درصد بيشتر مي‌شود.

  • ماهي
  • مقابله با پيري

محققان كره‌اي دريافته‌اند روغن ماهي انعطاف‌پذيري پوست را تا 75 درصد افزايش مي‌دهد. از طرف ديگر محققان دانشگاه منچستر متوجه شده‌اند خوردن ماهي به‌عنوان شام التهاب و آزردگي ناشي از اشعه ماوراي بنفش خورشيد در طول روز را كاهش مي‌دهد. خوردن 100 گرم ماهي سالمون 2بار در هفته همان چيزي است كه شما به آن احتياج داريد.

  • خوراك لوبيا
  • مقابله با آفتاب سوختگي

آب رساني كليد بازسازي پوست است. نتايج مطالعه‌اي در دانشگاه ايالتي كلرادو آمريكا نشان داده، خوراك لوبيا تركيبي عالي از كربوهيدرات و پروتئين است كه بهتر از نوشيدن آب به تنهايي به پوست كمك مي‌كند.


 

اگر سوختيد چه كنيد؟

 

  • حفاظتي فراتر از كرم‌هاي ضد‌آفتاب

شايد فكر كنيد حفاظت از پوست فقط مختص روزهاي آفتابي تابستان است اما چنين نيست. اشعه خطرناك ماوراي بنفش حتي از فراز ابرهاي يك روز پاييزي يا زمستاني نيز مي‌تواند به پوست شما آسيب زده و حتي باعث سوختگي آن شود. در اينجا به شما مي‌گوييم چطور در طول 24 ساعت شبانه روز از پوست خود حفاظت كرده و درصورت آفتاب سوختگي چه كنيد. البته يادتان باشد زدن كرم‌هاي ضد‌آفتاب با SPF مناسب حتي در هواي ابري يك ضرورت انكارناپذير است.


 

  • 9-8 صبح
  • قهوه و ورزش

در اين ساعات پوست شما در خنك‌ترين و بهترين وضعيت خود قرار دارد. براي تقويت و دوام اين وضعيت مي‌توانيد روز خود را با يك فنجان قهوه و چند دقيقه ورزش و نرمش آغاز كنيد. بنا‌بر تحقيقات دانشمندان دانشگاه روتگرز آمريكا، با اين كار خطر ايجاد ملانوما (خطرناك‌ترين نوع سرطان پوست و يكي از مهلك‌ترين انواع سرطان‌ها) كاهش مي‌يابد. با اين كار توانايي بدن شما براي كشتن سلول‌هاي پيش‌سرطاني افزايش مي‌يابد.


 

  • 10-9 صبح
  • پناه بگيريد

شما تازه قهوه‌تان را خورده‌ايد و اشعه ماوراي بنفش مثل نور ليزري از ميان ابرها بر پوست شما مي‌تابد. بهترين راه همان روش استفاده از كرم‌هاي ضد‌آفتاب است. كرم ضد‌افتاب بايد دست‌كم 15 SPF داشته باشد. كرم ضد‌آفتاب را به‌صورت 2 لايه 30 دقيقه قبل از اين‌كه از منزل بيرون برويد، روي پوست صورت و دست‌ها بماليد. اگر به‌طور مداوم در فضاي آزاد هستيد هر چند وقت يك‌بار كرم را تجديد كنيد.


 

  • 7-6 بعد ازظهر
  • خنك شويد

حتما كرم‌هاي افترسان(بعد از آفتاب) را مي‌شناسيد. بهتر است اين كرم‌ها را داخل يخچال نگهداري كنيد تا هم خنكي كرم سوختگي ناشي از آفتاب را تسكين داده و هم طول عمر محصول افزايش پيدا كند. حالا يك دوش آب سرد بگيريد. آب نبايد خيلي سرد باشد چون در اين صورت عروق خوني منقبض شده و آسيب پوستي تشديد مي‌شود.


 

  • 10- 8 شب
  • درد نكشيد

اگر پوست صورت شما سوزش دارد قرص ايبوپروفن خورده و 4 ساعت بعد يك قرص ديگر بخوريد. با اين كار التهاب و قرمزي كاهش يافته و سردرد احتمالي ناشي از آن نيز تسكين مي‌يابد. بدين‌ترتيب شما مي‌توانيد راحت‌تر بخوابيد. ايبوپروفن اثر هورمون‌هاي التهابي را از بين برده و شدت التهاب و قرمزي را كاهش مي‌دهد.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *