زن حامله این یازده کار را انجام ندهد

  • در دوران بارداری، ماندن در یک موقعیت برای مدت طولانی، مثلا نشستن یا ایستادن می‌تواند مشکل‌ساز باشد. این کار می‌تواند باعث ایجاد همه انواع مشکلات از جمله مشکل ورم قوزک پا و مشکلات ریوی شود. اگر نشسته هستید، سعی کنید به طور مرتب وقفه‌های کوتاه داشته باشید با حرکت کردن به اطراف، و اگر سر پا هستید، پاهایتان را بلند کنید.

 

قوانین سخت و محکمی در مورد آنچه که در طول دوران بارداری نباید انجام دهید، وجود ندارد. در اکثر موارد می‌توانید با همان رویه زندگی پیش از بارداری خود ادامه دهید. اما چون سلامت و ایمنی نوزاد رو به رشد تان ضروری است، در اینجا لیستی از ۱۱ کاری که در دوران بارداری نباید انجام دهید را آورده ایم.
۱- این غذاها را نخورید
بزرگ‌ترین لیست از نباید ها برای زنان باردار، شامل غذا است.
در دوران بارداری باید از خوردن این غذاها، اجتناب کنید:
گوشت و صدف خام:
غذاهای دریایی خام از جمله صدف ها، حلزون ها و خرچنگ ها. هم چنین از  خوردن گوشت گاو و مرغ و ماکیان خام و نپخته اجتناب کنید. این غذا ها با توجه به خام بودن ممکن است به تکسوپلاسماها یا سالمونا آلوده شده باشند.
گوشت نیم پز شده:
گوشت نیم پخت شده (مثل گوشت سوسیس و کالباس) می‌تواند آلوده به باکتری لیستریا باشد، باکتری‌هایی که می‌توانند از جفت بگذرند و نوزاد در حال رشد شما را آلوده کنند. یک عفونت در رحم می‌تواند منجر به مسمومیت خونی شود و می‌تواند زندگی کودک شما را تهدید کند.
ماهی با سطح بالای جیوه:
ماهی هایی از قبیل کوسه، ماهی خال خالی، اره‌ماهی و ماهی تیلفیش دارای سطح بالایی از جیوه هستند. در مورد ماهی تون چه فکر می‌کنید؟ به طور کلی کنسرو گوشت و کنسرو ماهی سطح کمتری از جیوه دارد، اما عاقلانه است که مقدار کم از آنها را مصرف کنید.
غذاهای دریایی دودی:
از  خوردن ماهی دودی، ماهی خشک، ماهی نمک زده و دودی شده، یا ماهی سالمون نوا اجتناب کنید. در مورد این غذا ها ریسکی که وجود دارد این است که ماهی های فریز شده و دودی، به باکتری لیستریا آلوده می شوند. اما غذای دریایی دودی که کنسرو شده هستند، احتمالا این مشکل را ندارند.
تخم‌مرغ خام:
این مورد شامل غذاهایی می‌شود که حاوی تخم‌های خام هستند، بنابراین نسبت به سالاد سزار، سس سالاد، مایونز و کاستردهای خاص، محتاط باشید. تخم‌مرغ‌های خام می‌توانند ریسک سالمونلا (گروهی از باکتری ها که ایجاد مسمومیت غذایی ایجاد می کند) را ایجاد کنند.
پنیر نرم:
برخی پنیرهای نرم وارداتی می‌توانند آلوده به لیستریا باشند، بنابراین از پنیرهای نرم مانند پنیر فتا، گورگونزولا و بری استفاده کنید. از پنیرهای مکزیکی مانند queso blanco و queso fresco نیز باید اجتناب کرد مگر اینکه از شیر پاستوریزه درست شده باشند.
لبنیات غیر پاستوریزه:
این محصولات نیز می توانند حاوی باکتری لیستریا باشند.
موضوع غذاهای ممنوعه بسیار گسترده به نظر می‌رسد، اما هنوز هم در دوران بارداری انتخاب‌های غذایی زیادی وجود دارد. در حالی که خوردن یک رژیم متعادل همیشه مهم است، بارداری یک زمان خاص و بحرانی است. در برنامه نامه روزانه خود سعی کنید از موارد زیر استفاده کنید:
– پروتیین‌های بدون چربی
– چربی‌های سالم
– سبزیجات تازه و میوه‌ها را
– آب
۲- اتاق کودک را رنگ نکنید
هیچ راهی برای اندازه گیری سمی که از رنگ متصاعد می شود وجود ندارد. توصیه می شود که مادران باردار حتی الامکان خود را در معرض بوی رنگ قرار ندهند. میزان سمی بودن رنگ به عوامل مختلفی بستگی دارد از جمله حلال هایی که برای رنگ استفاده شده است و همچنین میزان نوری که به آن رنگ می خورد. در حالی که فرض بر این است که با نقاشی خانه شما زیاد در معرض سموم رنگ قرار نمی گیرید با این حال سعی کنید این کار انجام نشود. بهتر است شخص دیگری را پیدا کنید تا نقاشی را اداره کند.
۳- در خوردن کافئین زیاده روی نکنید
کافئین یک محرک و یک ادرار آور است، که به معنی نوشیدن چند فنجان قهوه است. هر روز فشار خون، ضربان قلب و تعداد مراجعه شما به دستشویی را افزایش می‌دهد. به علاوه، کافئین از جفت نوزاد عبور می‌کند.
در حالی که شما ممکن است با مصرف زیاد کافئین مشکلی نداشته باشید، اما جنین شما این گونه نیست. این به این دلیل است که متابولیسم کودک شما هنوز در حال توسعه است. مجبور نیستید به طور کامل از کافئین صرف‌نظر کنید. میزان متوسط کافئین که به میزان ۱۵۰ تا ۳۰۰ میلی‌گرم در روز تعریف می‌شود، مشکلی ندارد. فقط به خاطر داشته باشید که کافئین صرفا در چای و قهوه نیست. شما آن را در شکلات، نوشابه شیرین و حتی در داروهای ضد سرطان نیز پیدا خواهید کرد.
۴- از داروهای خاصی استفاده نکنید
برخی داروها می‌توانند برای جنین مضر باشند. قبل از مصرف بیش از حد داروهای تجویزی و مکمل‌ها، با پزشک خود صحبت کنید.
۵- کفش پاشنه بلند نپوشید
کفشی که می پوشید سعی کنید پاشنه کمتر از ۳ سانت داشته باشد. با رشد شکم، مرکز ثقل شما تغییر خواهد کرد. بنابراین ممکن است روی پاهای خود بصورت لرزان راه بروید. به آن غوزک پای متورم را هم اضافه کنید، همه ی موارد می توانند باعث به هم خوردن تعادل شما و آسیب رساندن به کودک شوند.
۶- در وان داغ و یا سونا نروید
اگر در دوران بارداری احساس درد می‌کنید، استراحت در یک وان داغ ممکن است ایده‌آل به نظر برسد. اما دمای بالای بدن در طول سه‌ماهه اول می‌تواند به نقص‌های مادرزادی مشخص منجر شود. از وان آب‌گرم صرفنظر کنید، که معمولا دمای آب را در حدود ۱۰۴ درجه فارنهایت حفظ می‌کند. به جای آن یک حمام گرم را امتحان کنید.
۷- جای حیوان خانگی را عوض نکنید
اگر شما باید جای حیوان خانگی خود را عوض کنید، دستکش بپوشید و بعد از آن دست خود را بشویید. مدفوع گربه دارای toxoplasmosis، یک بیماری انگلی نادر، می باشد. در حالی که بیشتر احتمال دارد با خوردن گوشت خام و یا باغبانی، به این انگل مبتلا شوید، اما این ایده خوبی است که فرد دیگری هر روز جای گربه را تمییز کند.
۸- سیگار دست‌دوم نکشید
سیگار کشیدن برای شما و نوزادتان وحشتناک است، اما دود دست‌دوم ممکن است تقریبا به همان اندازه بد باشد. حدود ۴۰۰۰ ماده شیمیایی در دود دست‌دوم وجود دارد و برخی از آن‌ها سرطان زا هستند.
قرار گرفتن در معرض دود دست‌دوم در دوران بارداری می‌تواند منجر به موارد زیر شود:
– سقط‌جنین
– زایمان زودرس
– کاهش وزن نوزاد
– مسائل و مشکلات رفتاری در زمان رشد کودک
– سندروم مرگ ناگهانی
۹- مشروبات الکلی مصرف نکنید
از نوشیدن آبجو، شراب و مشروبات الکلی در دوران بارداری خود اجتناب کنید. الکل به سرعت از جریان خون شما از طریق جفت و بندناف به نوزادتان منتقل می‌شود و این می‌تواند به مغز و اندام‌های نوزاد شما آسیب برساند.
دیگر خطرات بالقوه عبارتند از:
– تولد زودرس
– اختلالات طیف الکل جنینی
– آسیب مغزی
– نقص‌های مادرزادی
– سقط‌جنین
– تولد نوزاد مرده
۱۰- ایستادن یا نشستن برای مدت طولانی
در دوران بارداری، ماندن در یک موقعیت برای مدت طولانی، مثلا نشستن یا ایستادن می‌تواند مشکل‌ساز باشد. این کار می‌تواند باعث ایجاد همه انواع مشکلات از جمله مشکل ورم قوزک پا و مشکلات ریوی شود. اگر نشسته هستید، سعی کنید به طور مرتب وقفه‌های کوتاه داشته باشید با حرکت کردن به اطراف، و اگر سر پا هستید، پاهایتان را بلند کنید.
۱۱- هر چیزی که می خوانید باور نکنید
شما می‌توانید انواع اطلاعات متناقض را به صورت آنلاین، در کتاب‌ها و در مجلات پیدا کنید. منطقی باشید، به غرایز خود اعتماد کنید و به خاطر داشته باشید که خطا در اطلاعات منتشر شده ممکن است وجود داشته باشد. اگر به مطلبی شک دارید، با پزشک خود مشورت کنید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *