زن حامله چقدر آب بنوشد

  • معمولاٌ میگویند هرگاه که نیاز تشنگی را حس کردید آب به میزان کافی و در حد سیراب شدن میل کنید ولی مصرف آب در صبح به صورت ناشتا در بارداری باعث میشود که تهوع صبگاهی ،یبوست و سردردها و اقسردگی کم شوند.

 

در بارداری چقدر آب بخوریم ؟ در حقیقت همان طور که نحوه تغذیه و رژیم غذایی مهم است، میزان مصرف آب در بارداری نیز اهمیت بسیاری دارد. در مقالات پزشکی مختلف، تأکید بسیاری بر اهمیت نقش تغذیه در سلامت مادر و جنین می شود.
ولی نکته دیگر که کمتر در راستای تغذیه در مورد آن صحبت شده است مصرف کافی مایعات است. زیرا مایعات مصرفی می توانند بر عملکرد ارگان های بدن مادر و جنین نقش به سزایی داشته باشد.
در بارداری چقدر آب بخوریم؟
روزانه مصرف حداقل 5/1 لیتر آب در دوران بارداری ایده آل است. زیرا اگر آب کافی مصرف کنید مواد مغذی راحت تر از طریق جفت در اختیار جنین قرار خواهد گرفت. البته این مسئله به این معنا نیست که در مصرف آب زیاده روی کنید زیرا به همان اندازه که برای بهبود عملکرد اندان های بدن لازم و ضروری است مصرف بیش از حد آب هم باعث نوعی مسمومیت و به هم ریختن تعادل املاح بدن می شود، که خود را با علائمی مثل تهوع،استفراغ،کاهش غلظت سدیم خون و ورم شدید نشان میدهد.
بهترین نوشیدنی در دوران بارداری آب است زیرا سرشار از منیزیم بوده و به عملکرد بهتر بدن کمک میکنند. اکثر نوشیدنی ها حاوی مقدار زیادی شیرین کننده مصنوعی هستند که هم میتوانند احتمال دیابت بارداری را افزایش دهند و هم احتمال زایمان زودرس را بیشتر کنند.
علت تشنگی زیاد در بارداری
در صورتی که مادر در حین بارداری زیاد از حد تشنه شود، باید توسط پزشک بررسی شود. در دوران بارداری گاهاٌ میل به نوشیدن آب کم میشود و چون وجود مایعات کافی در بدن لازم است پیشنهاد میکنیم که با افزودن مقداری گلاب ،لیمو ترش و برخی عرقیات که اجازه مصرف آنها را قبلاٌ از پزشکتان گرفته اید ،آب خود را مزه دار کنید. هم تمایل شما به نوشیدن آب بیشتر میشود و هم نیاز روزانه بدنتان تامین میگردد.
افزودن گشنیز تازه ،رازیانه و دانه هل یا حتی تکه میوه های یخ زده مثل پرتقال، لیمو، کیوی ،هلو،زردآلو و آلو و درست کردن دیتاکس واتر هم موثر است.
خوردن آب ناشتا در بارداری
معمولاٌ میگویند هرگاه که نیاز تشنگی را حس کردید آب به میزان کافی و در حد سیراب شدن میل کنید ولی مصرف آب در صبح به صورت ناشتا در بارداری باعث میشود که تهوع صبگاهی ،یبوست و سردردها و اقسردگی کم شوند.
یکی دیگر از فواید آب پیشگیری از زایمان زودرس است.معمولاٌدهیدراته شدن(کم آبی) باعث سرگیجه،سردرد،حالت تهوع و شروع انقباضات عضلانی میشود. به خصوص کم آبی در سه ماهه سوم میتواند سبب شروع انقباضات رحمی و در نتیجه زایمان زودرس شود.
آب آشامیدنی سالم بسیاری از مشکلات دوران بارداری را کم میکند و آمادگی بدن را برای رو به رو شدن با تغییرات فیزیولوژیک دوران بارداری افزایش داده و در نهایت تضمین کننده سلامت مادر و جنین است.
هنگام بارداری آب به عنوان سیستم حمل غذا ،مواد مغذی را از طریق خون و بند ناف و جفت به جنین میرساند.سموم بدن را شستشو داده و ادرار را رقیق میکند که خود مانع عفونت های اداری می گردد. اکثر زنان بارداری که کمتر آب مصرف میکنند به کرات دچار عفونتهای ادراری میشوند.
نوشیدن آب در دوران بارداری چه اثراتی دارد
مادر باردار باید سعی کند که جلوی کم آبی بدنش را بگیرد، زیرا میزان حجم مایع آمینوتیک، رابطه مستقیمی با میزان حجم مایع بدن مادر دارد.مایع آمینوتیک تقریباٌ هریک ساعت تعویض میشود که در طی این فرایند از آب ذخیره شده بدن مادر استفاده میشود که هم میزان حجم مایع آمینوتیک و هم تعویض آن در واقع برای سلامتی جنین لازم و ضروری است.
در سه ماه آخر بارداری حجم خون افزایش یافته و اگر بدن با کمبود آب مواجه شود خون بدن غلیظ می شود. در این حالت ممکن است فشار خون بارداری و انواع مشکلات قلبی و عروقی عود کنند.
بهتر است در دوران بارداری مصرف نوشیدنی های حاوی کافئین و تنین مثل چای و قهوه را کمتر کنید و مصرف مشروبات الکلی به طور کامل ممنوع است.
اگر در دوران بارداری ورزش می کنید، تعرق هنگام فعالیت های ورزشی، میزان آب بدن را کم میکند. پس با نوشیدن آب،این میزان مایع از دست رفته را جبران کنید.
از مزیت های نوشیدن آب در بارداری میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
1-پوست سالم وشاداب.
2-دفع نمک زائد از اندام های بدن.
3-بهتر شدن الگوی دفع و رفع یبوست.
4-کاهش جوش ها و آکنه های زمان بارداری.
5-کاهش سقط جنین و زایمان زودرس.
6-دفع سموم و عفونت های بارداری از طریق تعریق و ادرار.
7-بدست آوردن مواد معدنی مهم مثل منیزیم که هم به ساختار عضلات کمک میکند و از بروز واریس پیشگیری میکند.
نوشیدن آب هویج در بارداری
ترجیحاٌ اگر تمایل به خوردن مایعات دیگری غیر از آب دارید، از آبمیوه های خانگی مثل آب پرتقال و یا آب هویج و سیب استفاده کنید. از نوشیدنی های رژیمی که حاوی شیرین کننده های مصنوعی هستند خودداری کنید چون میتوانند احتمال زایمان زودرس را افزایش دهند.
زنانی که در دوران بارداری زیاده از حد آب مینوشند با نوعی اختلال الکترولیتی در نمک های خون به نام هیپوناترمی مواجه میشوند که در آن غلظت سدیم در پلاسمای خون بسیار کاهش می یابد. در نتیجه این بیماری باعث حالت تهوع ،استفراغ،سردرد و حتی در موارد شدید باعث ورم مغزو کما می شود.
رنگ ادرار بهترین راه برای کنترل میزان آب بدن است. اگر ادرارتان تیره رنگ باشد نیاز بدن به آب بیشتر را نشان میدهد و ادرار کمرنگ یا بی رنگ نشان میدهد بدن، آب به میزان کافی دریافت کرده است.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *