رژیم غذایی مردم کشورهای مختلف چطور است

meatballs_potatoes_carrots_soup_pot_russian_cuisine_43798_1600x120058646546

  • در هند بسياري از مردم رژيم گياه‌خواري صرف دارند (بر اساس آمار وزارت بهداشت اين ميزان 40درصد كل جمعيت اين كشور است) در عين حال آن گروهي كه گوشت حيوانات يا مرغ يا ماهي مي‌خورند هم سبزي‌ها را به طور عمده و زياد مصرف مي‌كنند و در واقع اين سبزي‌ها بخش عمده رژيم غذايي آن‌ها را تشكيل مي‌دهد.

تا به حال به اين فكر كرده‌ايد كه مردم كشورهاي ديگر چگونه وزن خود را در حد متعادل نگه مي‌دارند و راز رژيم‌هاي غذايي آن‌ها چيست؟ مردم نقاط مختلف جهان بر اساس سنت‌ها و فرهنگ خود عادات غذايي پيدا كرده‌اند كه منطبق بر نيازها و شيوه زندگي آن‌هاست و طي ايام و گذر تاريخ، اين عادت‌ها اصلاح شده‌اند و حالا هر فرهنگ و هر قومي رمز و رموزي براي تغذيه صحيح و سالم بودن و نداشتن اضافه‌وزن دارند كه شايد مرور آن‌ها واجب باشد.


تند باش و آرام
  •  هند: عدس، سبزي‌ها و حبوبات را تند بخور

در هند بسياري از مردم رژيم گياه‌خواري صرف دارند (بر اساس آمار وزارت بهداشت اين ميزان 40درصد كل جمعيت اين كشور است) در عين حال آن گروهي كه گوشت حيوانات يا مرغ يا ماهي مي‌خورند هم سبزي‌ها را به طور عمده و زياد مصرف مي‌كنند و در واقع اين سبزي‌ها بخش عمده رژيم غذايي آن‌ها را تشكيل مي‌دهد. در واقع مي‌توان گفت برنج، سبزي‌، نان و حبوبات عمده غذای مردم هند است. البته همان‌طور كه مي‌دانيد غذاهاي هندي به دليل تند بودن بسيار  مشهور هستند. غذاهاي تند فوايد متعددي دارند به‌خصوص براي كساني كه نمي‌خواهند اضافه‌وزن پيدا كنند مفيد هستند. اين غذاها متابوليسم بدن را بيشتر كرده و در عين حال به بدن كمك مي‌كند تا چربي بسوزاند.نكته مهم ديگر در رژيم‌غذايي هندي‌ها اين است كه عدس و نخود پروتئين زياد و چربي كم دارند و به همين دليل باعث مي‌شوند فرد مدت بيشتري احساس سيري كند و كمتر گرسنه شود. بر اساس مكتب طب سنتي هند- آيورودا- احساس لذت از غذا و سالم غذا خوردن به اين ربط دارد كه بايد 5 مزه را با هم مخلوط كرد؛ شيريني، شوري، ترشي، تلخي، تندي (شايد چنين كاري سخت باشد اما حداقل با اين كار حس چشايي خود را تقويت مي‌كنيد.)


بشقابت را كوچك كن
  • فرانسه: هرچه دوست داري بخور، اما كم بخور

راز لاغري بيشتر مردم فرانسه در لذت بردن از غذاهاست. در واقع مكتب فرانسوي مي‌گويد، هوس هر غذايي كه كرده‌اي آن غذا را بخور، اما مقدارش را كم كن. در واقع در بشقاب غذاي فرانسوي‌ها به طور معمول مي‌توان پنير، گوشت، كرم، كره و سس پيدا كرد، ولي نكته اين است كه حجم غذاي معمول آن‌ها خيلي كم است. فرانسوي‌ها يك رمز ديگر سلامت هم دارند؛ آن‌ها در غذا خوردن بسيار قانونمند هستند. بيشتر مردم فرانسه سر وقت غذا مي‌خورند و برنامه غذايي آن‌ها هم ساده و مشخص است؛ 3‌وعده غذايي در روز، سر وقت بدون ميان‌وعده و بدون هله‌هوله… .با اين شيوه غذا خوردن، آن‌ها در بيشتر زمان روز احساس سيري مي‌كنند و به مصرف بي‌رويه غذا رو نمي‌آورند. در ضمن فرانسوي‌ها وعده اصلي غذاي خود را در وسط روز مي‌خورند و در نتيجه طي ساعت‌هاي باقي‌‌مانده روز بيشتر فرصت سوزاندن كالري‌ها را دارند. آخرين نكته در مورد عادات غذايي فرانسوي‌ها اين‌كه آن‌ها مردمي هستند كه هميشه غذاهاي خانگي را به غذاهاي آماده و غذاهاي رستوراني و فرآوري شده ترجيح مي‌دهند (بر اساس آمار 92درصد خانواده‌هاي فرانسوي حداقل يك وعده غذايي روزانه را در كنار هم و به خوردن غذايي كه در خانه طبخ شده است مي‌گذرانند.)


گوشت قرمز را فراموش كن
  • يونان: از رژيم مديترانه‌اي لذت ببر

مي‌گويند يكي از بهترين رژيم‌‌هاي غذايي جهان، به خصوص براي سلامت قلب، رژيم غذايي مديترانه‌‌اي است و البته ثابت‌شده كه اگر اين شيوه غذا خوردن را به طور صحيح به كار بگيريد وزن مناسبي هم پيدا خواهيد كرد. مردم يونان عموما بشقاب‌هاي غذايي دارند كه در آن‌ها انواع و اقسام سبزي‌ها به چشم مي‌خورد و در واقع بشقاب غذايي آن‌ها پر از رنگ است (مثلا پر از گوجه‌فرنگي، سير، فلفل و بادنجان) همچنين روغن زيتون، ميوه‌ها، روغن ماهي، غلات كامل و مغزها هم در اين رژيم غذايي نقش بسيار مهمي دارند  اما در عوض گوشت قرمز در اين مكتب آشپزي چندان پررنگ نيست. در اين مكتب غذايي، پروتئين مورد نياز بدن از ماهي، گوشت سفيد و حبوبات تامين شده و كربوهيدرات‌هاي غلات كامل هم باعث مي‌‌شود كه شما يك رژيم غذايي كم‌كالري و سالم داشته باشيد. فقط به اين نكته فكر كنيد، روغن زيتون زيادي مصرف نكنيد زيرا روغن‌زيتون اگرچه روغن غيراشباع زيادي دارد اما در عين حال پركالري هم هست. مردم يونان هم مثل مردم فرانسه از غذا خوردن دسته‌جمعي لذت مي‌برند. آن‌ها بسيار آرام و با حوصله غذا مي‌خورند و از غذا خوردن لذت مي‌برند اما سعي مي‌كنند كه در غذا خوردن زياده‌روي نكنند.


 

بفرماييد ماهي‌‌
  • ايسلند:

به طور متوسط يك انسان طي يك سال حدود 10 كيلوگرم ماهي مي‌خورد. اين رقم به نظرتان زياد مي‌رسد؟ خب، بهتر است اين رقم را با متوسط ماهي خوردن ايسلندي‌ها مقايسه كنيد. يك فرد ايسلندي طي سال به طور متوسط 60كيلوگرم گوشت ماهي مي‌خورد. متخصصان تغذيه مي‌گويند رژيم‌هاي غذايي غني از ماهي به راه‌هاي مختلف به داشتن وزن مناسب بدن كمك مي‌كند. ماهي غني از ايكوزاپنتوييك اسيد (EPA) و دوكوزاهگزائونوييك اسيد (RHA) است. اين چربي‌هاي ضروري مانع شكل‌گيري چربي‌ها در بدن شده و در عين حال اشتهاي فرد را كم مي‌كنند. حتي برخي محققان مي‌گويند، اين نوع چربي‌ها باعث فعاليت بيشتر چربي‌‌سوز در كبد مي‌شود. بهترين نوع استفاده از گوشت ماهي در رژيم غذايي‌تان  اين است كه 4 بار در هفته وعده‌غذايي خود را با گوشت ماهي شكل دهيد. دكتر ژانت دايام، از مركز تحقيقاتي كاليفرنيا ليونيگ مي‌گويد، اين شيوه باعث مي‌شود تمام رژيم‌هاي غذايي كه داريد تاثير 2برابر پيدا كند. بد نيست اين وسط سري هم به رژيم غذايي هلندي‌ها بزنيد و شاه‌ماهي را به سفره غذايي‌تان اضافه كنيد. ماهي‌هاي روغني مثل شاه‌‌ماهي غني از اسيد چربي امگا3 هستند. امگا3 در بدن ميزان كورتيزول را پايين مي‌آورد. كورتيزول كه هورمون استرس است باعث مي‌شود كه ميزان چربي‌هاي جمع شده در قسمت مياني بدن در ناحيه شكم، پشت و بالاي پاها كاهش يابد.


سلامت با خوراك برنج و لوبيا
  • برزيل: از برنج و لوبيا لذت ببر

اگر دقت كرده باشيد مي‌دانيد كه بيشتر مردم برزيل اضافه وزن ندارند، علت آن در عشق و علاقه آن‌ها به فوتبال يا سامبا نيست، شايد علت اصلي اين مسئله هم در خوراك‌ و بشقاب‌هاي غذايي مورد علاقه آن‌هاست؛ خوراكي‌هايي كه عمدتا از برنج و لوبيا تشكيل شده‌اند. خوراكی هاي اصلي مورد علاقه برزيلي‌ها كم‌چرب و پر از پروتئين و فيبر است. در مجموع اين شيوه غذا خوردن، قند خون را تنظيم مي‌كند و روي مركز گرسنگي و سيري مغز هم تاثير مي‌گذارد و اشتها را تا حدودي كاهش مي‌دهد. بر اساس نتايج مطالعات گروه پژوهشي دانشگاه سائوپائولو، رژيم غذايي غني از برنج و لوبيا در قياس با رژيم غذايي معمول غربي، 14درصد كمتر احتمال ایجاد اضافه وزن در فرد را دارد. در همين تحقيقات گروه پژوهشي مدعي شده‌اند، خوردن روزانه يك فنجان برنج و لوبيا مي‌تواند به كاهش وزن شما كمك كند و احتمال اضافه وزن پيدا كردن شما در آينده را تا 23درصد كاهش دهد.


بهترين استارتر
  •  ژاپن: غذا را با سوپ شروع كن

بر اساس ‌آمار،‌ ژاپني‌ها كمترين ميزان چاقي را در جهان دارند (بر اساس‌ آمار وزارت بهداشت ژاپن ميزان چاقي در اين كشور كمتر از 5درصد كل جمعيت است.) رژيم غذايي سنتي ژاپني يك رژيم غذايي سالم است كه بر پايه برنج، سبزي‌، ماهي‌تازه و سويا شكل گرفته و در آن شكر، قند و گوشت جاي بسیار کمی دارد. در ژاپن، تنوع غذايي بسيار زياد است و حتي ممكن است شما در يك وعده غذايي 10 مدل غذا بخوريد و احتمال دارد يك ژاپني طي يك روز 30 مدل غذاي مختلف بخورد، اما آن‌ها از هر كدام از اين غذاها مقدار بسيار كمي مي‌خورند و اين باعث مي‌شود كه تمام مواد مورد نياز به بدن برسد. ژاپني‌ها يك ضرب‌المثل جالب در مورد غذا خوردن دارند: «سفره غذايي كه رنگ ندارد سفره خوبي نيست.» در واقع ژاپني‌ها به طور معمول سفره‌هاي غذايي دارند كه در آن‌ها سبزي‌هاي سبز، زرد و قرمز جاي دارند و اين تنوع، يكي از رموز سلامتی آن‌هاست. شايد مهم‌ترين نكته غذايي ژاپني‌ها اين باشد كه آن‌ها وعده غذايي خود را با سوپ شروع مي‌كنند كه بسيار كم‌كالري‌ است اما احساس سيري به فرد مي‌دهد در نتيجه باعث مي‌شود كمتر غذا بخورد. ژاپني‌ها يك ضرب‌المثل جالب ديگر هم دارند و آن اين است: «وقتي 80درصد احساس سيري كردي ديگر غذا نخور» اين توصيه ساده هم از ديگر علت‌هاي چاق نبودن اکثر مردم ژاپن است.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *