راهنمای دم کردن داروهای گیاهی

  • گیاه درمانی مجموعه مراقبت‌های درمانی است که مستقیما از داروهای گیاهی سود می‌‌جوید. داروهای گیاهی ممکن است به سادترین شکل خود (دم کرده‌های ساده یا مرکب) یا به شکل تهیه شده به طرق گالنیک (تنطور ، عصاره ، مرهم) مورد استفاده قرار گیرند

 

بسیاری از مردم بدون توجه به عوارض داروهای شیمیائی و بخاطر تاثیر سریع آن روی بدن ترجیح میدهند از این داروها استفاده کنند ولی‌ افرادی که برای سلامت جسمی‌ و تغذیه سالم اهمیت قائل هستند ترجیح میدهند از دروهای گیاهی برای دارمان خود استفاده کنند.

این امر مستلزم دانستن خواص مواد غذایی می‌باشد ، در این مطلب که گرداوری شده از سایت تفریحی 5 عصر می‌باشد چند دستور العمل برای تهیه دم کرده دارویی برای شما آماده کردیم که امیدواریم استفاده کنید.

گیاه درمانی چیست ؟

گیاه درمانی مجموعه مراقبت‌های درمانی است که مستقیما از داروهای گیاهی سود می‌‌جوید. داروهای گیاهی ممکن است به سادترین شکل خود (دم کرده‌های ساده یا مرکب) یا به شکل تهیه شده به طرق گالنیک (تنطور ، عصاره ، مرهم) مورد استفاده قرار گیرند

جوشانده تلخ

ترکیبات: افسنتین 200 گرم، قنطریون صغیر 200 گرم، شبدر آبی 150 گرم، ریشه قصب الدیره 100 گرم، ریشه جنتیان 100 گرم.

طرز تهیه: سرشاخه های افسنتین، قنطریون صغیر، شبدر آبی، ریشه قصب الذیره، و ریشه جنتیان را تمیز کرده سپس خرد می کنند.
موارد مصرف: مخلوط تلخ جهت تقویت معده.

طرز تهیه و مقدار مصرف: 2 قاشق سوپخوری را در 100 میلی لیتر آب سرد می ریزند و می گذارند حدود 8 ساعت خیس بخورد. پس از صاف کردن آن 100 میلی لیتر آب جوش روی خیسانده می ریزند و کمی می جوشانند. یک بار دیگر این جوشانده را صاف کرده با مایع اول مخلوط می کنند و به صورت ولرم هر بار یک لیوان نیم ساعت قبل از غذا و دو بار در روز مصرف می نمایند.

جوشانده قابض، ضد اسهال

ترکیبات: میوه مورد 320 گرم، ریشه انجبار 200 گرم، ریشه گیاه توت روباه 200 گرم، گل بابونه 70گرم، برگ مریم گلی، نعناع، ریشه شیرین بیان از هر یک 70 گرم.

طرز تهیه و مقدار مصرف : این گیاه را پاک و مخلوط میکنند. مخلوط را در 250 میلی‌ گرم آب ریخته ، یک ربع ساعت در یک ظرف سر پوشیده دم نموده و سپس صاف می کنند. دم کرده نباید بجوشد. آن را سه بار در روز پس از غذا بدون شکر و به صورت گرم می نوشند.

مقدار مصرف: یک قاشق سوپخوری (5گرم)

مورد مصرف: اسهال همراه با گاستریت (ورم معده)، سوءهاضمه.

 

دم کرده بادشکن

ترکیبات: نعناع 250 گرم، گل بابونه 250 گرم، رازیانه 100 گرم، ریشه شیرین بیان 200 گرم، ریشه خطمی 200 گرم.

طرز تهیه: نعناع، ریشه خطمی و ریشه شیرین بیان و گل بابونه را با هم مخلوط نموده میوه رازیانه را ابتدا ساییده، سپس یک قاشق سوپخوری شکر به آن اضافه نموده با دیگر گیاهان مخلوط کرده 150 میلی لیتر آب روی 3 قاشق سوپخوری از مخلوط حاصل می ریزند و می گذارند که حدود 8 ساعت خیس بخورد. سپس آن را صاف کرده 150 میلی لیتر آب جوش روی خیسانده مزبور ریخته آن را برای مدت بسیار کوتاهی می جوشانند. هنگامی که قسمت های سخت از هم باز شدند آن را دوباره صاف می کنند و دو مایع به دست آمده را با یکدیگر مخلوط کرده، نیم ساعت قبل از هر غذا می آشامند.

مورد مصرف: بادشکن (ضد نفخ)

جوشانده، مسهل صفرا

ترکیبات: ریشه زنجبیل شامی 150 گرم، ساقه زیرزمینی ریوند 150 گرم، ریشه اونونیس خاردار 150 گرم، شاخه برگ دار غافث 400 گرم، شاخه برگ دار فراسیون سفید 150 گرم و برگ تمشک 50 گرم.

طرز تهیه و مقدار مصرف : گیاهان فوق را الک کرده با هم مخلوط می کنند. یک قاشق سوپخوری (5 گرم) از این مخلوط را در 250 میلی لیتر آب جوش می ریزند و به مدت یک ربع ساعت در یک ظرف سرپوشیده دم می کنند، سپس آن را صاف و دوبار در روز، ناشتا و قبل از غذا می نوشند.

مورد مصرف: عفونت کیسه صفرا و مجاری صفراوی.

جوشانده مدر

ترکیبات: ریشه اونونیس 250 گرم، ریشه جعفری 250 گرم، شاخه برگ دار دم اسب 100 گرم، برگ تمشک 100 گرم، برگ درخت غان 250 گرم.

مقدار مصرف و طرز تهیه: همه را کاملا با هم مخلوط نموده سپس گرد و غبار ریشه اوئو ئیس، ریشه جعفری، شاخه برگ دار دم اسب و برگ تمشک و غان را با رد کردن از الک ریز از آنها جدا می کنند. یک قاشق سوپخوری (5 گرم) این مخلوط را در 250 گرم آب جوش ریخته آن را به مدت یک ربع ساعت در یک ظرف سرپوشیده دم می کنند، سپس آن را صاف کرده به صورت ولرم سه بار در روز مصرف می کنند.

مورد مصرف: مدر

جوشانده ملین

ترکیبات: پوست نر پرون 40 گرم، تارترات سدو- پتاسیک 6 گرم، اسید تارتریک 4 گرم، 10 گرم آب ،میوه رازیانه 10 گرم، گل زیزفون 20 گرم، گل آقطی 20 گرم.

طرز تهیه و مقدار مصرف: 6 گرم تارترات سد و پتاسیک را در 6 گرم آب ولرم حل نموده 25 گرم پوست نرپرون را در این محلول خیس می کنند. 15 گرم باقی مانده پوست نرپرون را با 4 گرم آب باقی مانده و 4 گرم اسید تارتریک خیس کرده، پس از آن پوسته های خیسانده را در لایه های نازک در حرارت 30 تا 35 درجه سانتیگراد خشک می کنند. این پوسته ها را با میوه رازیانه که کمی خرد شده باشد و گل زیزفون و گل آقطی سیاه مخلوط کرده با 250 میلی لیتر آب جوش روی یک قاشق سوپخوری (5 گرم) از این مخلوط ریخته نیم ساعت آن را در یک ظرف در بسته دم می کنند. سپس محلول حاصل را صاف نموده یک بار در روز به طور ولرم و ترجیحا در شب مصرف می کنند.

جوشانده سنبل الطیب

ترکیبات: ریشه سنبل الطیب 23/5 گرم، گل سرخ ولیک 16/5 گرم، میوه رازک 10 گرم، اسطوخودوس 10 گرم، بادرنجبویه 10 گرم، یولاف 10 گرم، پوست درخت بید 6/5 گرم، برگ نعنای فلفلی 3/5 گرم.

مورد مصرف: آرامبخش و مقوی اعصاب است و با تحریک اعصاب و بی خوابی مبارزه می کند.

طرز تهیه و مقدار مصرف: گیاهان فوق را مخلوط و پاک کرده، 250 گرم آب جوش روی یک قاشق سوپخوری (5گرم) از مخلوط ریخته یک ربع ساعت در یک ظرف دربسته بدون این که بجوشد دم می کنند. سپس آن را صاف کرده سه فنجان در روز مصرف می نمایند.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *