رابطه سونا و اسپرم مردان

  • محققان در دانشگاه نیوکاسل انگلستان موفق به تولید اسپرم در شرایط آزمایشگاهی شدند. آنها برای این منظور از سلول های بنیادی به دست آمده از جنین که حاصل کروموزوم های XY بودند استفاده کردند

از اسپرم چه می دانید؟ در این جا سوالاتی مطرح می شود که شاید برای شما هم جالب باشد.
1-پایین بودن کیفیت اسپرم برای سلامت قلب مردان مضر است؟
پایین بودن کیفیت اسپرم برای سلامت قلب مردان مضر است.
2-برای یک لقاح مصنوعی موفق سن اهداکننده باید زیر 35 سال باشد؟
خیر. سن اهداکننده چندان اهمیتی ندارد. پژوهشگران بریتانیایی در تحقیقات خود نشان داده اند که در اهداکنندگان اسپرم بالای 40 سال همان قدر احتمال موفقیت در لقاح مصنوعی وجود دارد که در مردان جون تر. در واقع برای داشتن یک لقاح مصنوعی موفق کیفیت اسپرم مهم تر از سن اهداکننده است.
3-استفاده زیاد از سونا باعث کاهش کیفیت اسپرم می شود؟
بله- حاصل مطالعات پژوهشگران ایتالیایی که بر روی مردان 30 ساله ای که از سلامت کامل برخوردار بودند صورت گرفت نشان داد که استفاده از 2 جلسه حمام سونا در هفته به مدت 3 ماه متوالی با کاهش کیفیت و غلظت اسپرم این افراد همراه است. در واقع گرمای سونا تأثیری مستقیم بر کیفیت اسپرم دارد. به همین علت مردان اسکاتلندی که عادت به پوشیدن کیلت (نوعی پوشش سنتی) دارند نسبت به مردان اروپایی از قدرت باروری بیشتری برخوردارند.
4-رژیم گیاهخواری برای سلامت اسپرم مفید است؟
نادرست. چنانچه قصد دارید صاحب فرزندی شوید بهتر است رژیم گیاهخواری خود را راها کرده و خوردن گوشت را آغاز کنید. در واقع بر اساس تحقیقات صورت گرفته توسط محققان آمریکایی در کالیفرنیا تعداد اسپرم مردان گیاه خوار بسیار پایین تر (50 میلیون در هر میلی لیتر) از افرادی است که از تغذیه معمول (70 میلیون در هر میلی لیتر) برخوردارند. ضمن آنکه در افراد گیاهخوار یک سوم اسپرم ها فعال هستند. درحالیکه این رقم در میان افرادی که در رژیم غذایی خود از گوشت و فراورده‌های حیوانی نیزاستفاده می کنند به 60 درصد می رسد. علت این تفاوت نشأت گرفته از این واقعیت است که رژیم های گیاهی عمدتاً فاقد ویتامین B12 که لازمه داشتن اسپرم هایی با کیفیت است می باشند.
5-قدرت باروری اسپرم ها در فصل تابستان بیشتر است؟
خیر. بر اساس یافته های دانشمندان با فرض ثابت بودن حجم اسپرم در طول سال، تعداد اسپرم مردان در فصل زمستان به اوج خود رسیده و در طول تابستان کاهش می یابد. همچنین بنا به عقیده این محققان احتمال باروری بویژه در آن دسته از زوج هایی که دچار مشکلات باروری هستند در طول فصل زمستان و بهار بیشتر است.
6-دانشمندان موفق به ساخت اسپرم آزمایشگاهی شده اند.
بله. محققان در دانشگاه نیوکاسل انگلستان موفق به تولید اسپرم در شرایط آزمایشگاهی شدند. آنها برای این منظور از سلول های بنیادی به دست آمده از جنین که حاصل کروموزوم های XY بودند استفاده کردند. این اسپرم ها برای تولید مثل مورد استفاده قرار نمی گیرند ولی این امکان را به محققان می دهند که به شناخت بهتری از چرایی و چگونگی ناباروری در مردان دست یافته و به مطالعه و بررسی شیوه های درمانی جدید و بالقوه بپردازند.
7-مایع منی برخی از مردان فاقد اسپرم است.
بله. منی یا مانع انزالی مردان از 65 تا 70 درصد ترشحات کیسه اسپرم، 15 تا 20 درصد ترشحات پروستات ومابقی از ترشحات دیگر تشکیل شده است. و در حالت طبیعی فقط در حدود یک درصد از حجم منی را اسپرم ها تشکیل می دهند. این در حالی است که مایع منی برخی از مردان ممکن است به صور کامل فاقد اسپرم باشد، پدیده ای که در اصطلاح پزشکی به آن آزواسپرمی اطلاق می شود. عارضه ای که می تواند ناشی از یک بیماری مادرزادی و یا استفاده از برخی از داروها باشد.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *