اگر دیابت دارید آب سبزیجات بخورید

  • عظمایی مصرف خیار را برای مبتلایان به دیابت ضروری دانست و گفت: خیار حاوی ویتامین K ،C و پتاسیم است؛ پیاز هم انسولین طبیعی دارد بنابراین افرادی که دچار دیابت هستند، می‌توانند آن را در برنامه غذایی روزانه خود بگنجانند.

 

 

دیابت یکی از شایع‌ترین بیماری‌های متابولیکی است که مبتلایان به آن می‌توانند با مصرف آب برخی سبزیجات این عارضه را کنترل کنند.
دیابت یکی از شایع‌ترین بیماری‌های متابولیکی است؛ در این عارضه توانایی تولید هورمون انسولین در بدن از بین می‌رود یا بدن در برابر انسولین تولید شده مقاوم می‌شود بنابراین این هورمون نمی‌تواند عملکرد طبیعی خود را انجام دهد؛ انسولین هورمونی است که مواد غذایی و نشاسته‌ای را در بدن به انرژی تبدیل می‌کند.
عوامل ژنتیکی، چاقی، کم‌تحرکی، عصبانیت و استرس در بروز دیابت نقش موثری دارند. دیابت چند نوع دارد که دیابت نوع 1، نوع ۲ و بارداری از جمله انواع دیابت هستند. مصرف برخی مواد غذایی به بهبود دیابت کمک شایانی می‌کند.
سبزی‌های مفید برای مقابله با دیابت
حیدر عظمایی محقق و پژوهشگر طب سنتی در گفت وگو با پزشکی باشگاه خبرنگاران، مصرف اسفناج را برای مبتلایان به دیابت موثر دانسته و درباره خواص این سبزی گفته، اسفناج حاوی آهن، بتاکاروتن و ویتامین K بوده و برای دیابت نوع ۲
مفید است.
گوجه‌فرنگی هم یکی دیگر از سبزی‌های مفید برای مبتلایان به دیابت محسوب می‌شود؛ گوجه‌فرنگی سرشار از ویتامین C ، A و پتاسیم است.
این محقق و پژوهشگر طب سنتی درباره خواص کلم‌بروکلی افزود: کلم‌بروکلی نیز منبع غنی از ویتامین A ، C ، K و آهن است.
عظمایی مصرف خیار را برای مبتلایان به دیابت ضروری دانست و گفت: خیار حاوی ویتامین K ،C و پتاسیم است؛ پیاز هم انسولین طبیعی دارد بنابراین افرادی که دچار دیابت هستند، می‌توانند آن را در برنامه غذایی روزانه خود بگنجانند.
وی درباره خواص مارچوبه تاکید کرد: این گیاه سرشار از ویتامین A و K است. مصرف منظم مارچوبه موجب کنترل قند خون می‌شود و تولید انسولین در بدن را افزایش می‌دهد. وی در ادامه طرز تهیه چند معجون موثر که قند خون را پایین می‌آورند، معرفی کرد:
آب کرفس، کلم و گوجه‌فرنگی دشمن دیابت
برای تهیه آب این معجون باید ۲ عدد ساقه کرفس، ۲۰۰ گرم برگ کلم و یک عدد گوجه فرنگی متوسط را با هم در مخلوط‌‌کن بریزند و آب آنها را بگیرید. نوشیدن روزانه ۲ تا سه لیوان از این معجون
مجاز است.
معجون آب‌هویج، خیار، کلم و فلفل‌
برای تهیه آب این سبزی‌ها باید یک عدد هویج متوسط، ۲ عدد خیار متوسط، ۲۰۰ گرم برگ کلم و یک عدد فلفل‌دلمه‌ای سبز را با هم در مخلوط‌کن بریزید و آب آنها را بگیرید. روزانه می‎توانید ۲ تا سه لیوان آب‌هویج، خیار، کلم و فلفل‌دلمه‌ای میل کنید.
طرز تهیه آب شنبلیله، جعفری، کرفس و گشنیز
برای تهیه آب این سبزی‌ها باید ۱۰۰ گرم شنبلیله، ۲۰ ساقه جعفری، یک ساقه کرفس و ۲۰ ساقه گشنیز را با هم در مخلوط‌کن بریزید و آب آنها را بگیرید؛ مبتلایان به دیابت می‌توانند روزانه ۲ تا سه لیوان این معجون را میل کنند.
دمنوش‌هایی برای بهبود دیابت
افرادی که دچار دیابت هستند باید هر یک از عرقیجات بوقناق، کلپوره، شنبلیله و گزنه را به نسبت مساوی با هم ترکیب کنند و روزانه سه استکان از مخلوط این عرقیجات را میل کنند. همچنین این‌اشخاص می‌توانند یک قاشق غذاخوری از ترکیب گیاهان چای‌ترش، سنبل‌الطیب، اسطوخودوس، مریم‌گلی و گزنه را به همراه چهار لیوان آب در قوری بریزند و بگذارند به خوبی دَم بکشد. این دمنوش برای دیابت و به ویژه دیابت عصبی بسیار مفید است. مبتلایان به دیابت می‌توانند این دَم‌کرده را در طول روز بنوشند.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *