در فصل پاییز هم پوست بهاری داشته باشیم

ar4-4956

  • شما ممكن است از مرطوب‌كننده‌اي استفاده كنيد كه تنها مناسب بهار و تابستان است اما همانگونه كه فصل و وضعيت آب و هوا تغيير مي‌كند، مراقبت‌هاي معمولي پوست نيز تغيير مي‌كنند. كرم مرطوب كننده‌اي را بيابيد كه پايه اصلي آن به جاي آب، روغن باشد،

چرا پوست شما خشك شده است؟

در بسياري از افراد، يك روز سرد،  سرخي گونه‌ها را به همراه دارد. آن‌ها دچار خشكي ناراحت‌كننده‌اي روي پوست صورت، دست‌ها و پاهاي خود مي‌شوند. براي برخي افراد هم اين مشكل چيزي بيشتر از احساس خشكي و زبري پوست است. پوست آن‌ها بسيار خشك شده و در نتيجه پوسته‌پوسته‌شدن، ترك خوردن و حتي اگزما (در پوست‌هايي كه ملتهب مي‌شوند) رقم مي‌خورد. دكتر بوني لاپلانتي، متخصص زيبايي، مي‌گويد: «به محض اين‌كه وسايل گرمايي را در خانه روشن مي‌كنيد، پوست شما شروع به خشك‌شدن مي‌كند. فرقي هم ندارد كه گرماي خانه خود را از طريق نفت، چوب يا الكتريسيته تامين مي‌‌كنيد. پوست با روشن شدن وسايل گرمايي خشك مي‌شود.»

پس براي مراقبت از پوست خود و مرطوب و سالم ماندن آن در روزهاي سرد زمستان اين نكته پيشنهادي ما را مطالعه كنيد.


 

 چرا به پزشك متخصص نياز داريد؟

اگر به داروخانه نزديك محل زندگي خود مراجعه مي‌كنيد، شايد براي يافتن فروشنده‌اي كه بتواند شما را به‌خوبي در مورد محصولات بهداشتي- آرايشي پوست راهنمايي كند كمي به زحمت بيفتيد؛ به همين دليل مراجعه به يك متخصص پوست حتي براي يك بار در سال هم كه شده امري مفيد است. متخصصان پوست قادر به تجزيه و تحليل نوع پوست، رفع عيوب شيوه‌هاي مراقبت‌هاي پوستي كه در حال حاضر آن‌ها را به كار مي‌گيريد، هستند اما اين به آن معنا نيست كه شما مجبور به خريد محصولاتي با قيمت‌هاي بالا خواهيد شد. دكتر ديويد وورن، متخصص پوست در كاليفرنيا، مي‌گويد: «فرآورده‌هاي ارزان قيمت مناسب هم درست همانند محصولات پرهزينه و گران عمل مي‌كنند. در حقيقت، اين هزينه‌هاي اضافي كه شما براي اين محصولات پرداخت مي‌كنيد اغلب تنها به‌خاطر بسته‌بندي و نام برند آن‌هاست.»


 

مرطوب‌كننده خودتان را عوض كنيد

شما ممكن است از مرطوب‌كننده‌اي استفاده كنيد كه تنها مناسب بهار و تابستان است اما همانگونه كه فصل و وضعيت آب و هوا تغيير مي‌كند، مراقبت‌هاي معمولي پوست نيز تغيير مي‌كنند. كرم مرطوب كننده‌اي را بيابيد كه پايه اصلي آن به جاي آب، روغن باشد، زيرا روغن روي پوست لايه‌اي محافظ ايجاد مي‌‌كند كه نسبت به كرم يا لوسيون، رطوبت بيشتري در خود نگه مي‌دارد. (تذكر: بسياري از لوسيون‌هايي كه به‌عنوان «كرم شب» شناخته مي‌شوند، پايه روغني دارند.)

اما با اين حال روغني‌ها را نيز بايد با احتياط انتخاب كرد زيرا همه آن‌ها براي صورت مناسب نيستند. به‌دنبال روغن‌هاي خاص و طبيعي مانند روغن آووكادو، روغن‌هاي معدني، روغن گل پامچال يا روغن بادام برويد. دكتر لاپلانتي مي‌گويد: «اين روغن‌ها فقط روي پوست قرار مي‌گيرند و واقعا پوست را چرب مي‌كنند.» شما مي‌توانيد از لوسيون‌هاي حاوي لوميكتنت -ماده‌اي كه رطوبت را به‌خود جذب مي‌كند- يا موادي چون گليسيرين، سوربيتول و اسيدهاي آلفاهيدروكسي كه رطوبت را جذب پوست مي‌كنند، استفاده كنيد.


 

از تابستان تا پاييز

كرم ضد‌آفتاب فقط براي روزهاي تابستان نيست. روزهاي پاييزي و زمستاني هم مي‌تواند به پوست‌تان آسيب وارد كند. سعي كنيد از ضد‌آفتابي با spf بالا براي صورت و دست‌ها (اگر در معرض تابش آفتاب هستند) 30 دقيقه پيش از خارج شدن از خانه استفاده كرده و درصورتي كه به‌مدت طولاني در محيط بيرون هستيد، به‌طور مداوم آن را تجديد كنيد.


دستكش به چه درد مي‌‌خورد؟

پوست دستان شما از همه قسمت‌هاي بدن نازك‌تر است و غدد چربي كمتري دارد. اين بدان معناست كه مرطوب نگه‌داشتن دست‌ها به‌خصوص در سرما و آب و هواي خشك مشكل‌تر است. اين امر سبب به‌وجود آمدن خارش و ترك مي‌شود. اگر هوا سرد شد زماني كه در محيط بيرون هستيد بهتر است از دستكش استفاده كنيد. اگر از دستكش‌هاي پشمي استفاده مي‌كنيد، براي جلوگيري از حساسيت‌هاي احتمالي كه پشم ايجاد مي‌كند، اول يك دستكش نخي به دست كنيد اما يادتان باشد كه دستكش و جوراب مرطوب مي‌توانند باعث آسيب‌هاي پوستي مانند خارش، ترك، سوزش يا حتي جوش‌هاي ناشي از اگزما شوند.


بخور براي پوست شما

سيستم‌هاي گرمايشي مركزي و همين‌طور بخاري‌ها، هواي گرم را در سراسر محيط خانه و دفتر كار شما پخش مي‌كنند. در اين حالت دستگاه‌هاي بخور باعث ايجاد رطوبت بيشتر در هوا مي‌‌شوند كه به جلوگيري از خشكي پوست كمك مي‌كنند. چند دستگاه بخور را در مكان‌هاي مختلف خانه خود قرار دهيد تا رطوبت به‌طور يكسان در همه جا منتشر شود.


 

يك باور غلط

شايد در اين روزها زياد تشنه نشويد اما نوشيدن آب را فراموش نكنيد و فكر نكنيد نوشيدن آب كافي فقط مي‌تواند پوست شما را مرطوب كند بلكه آب براي سلامت عمومي بدن نيز بسيار مفيد است اما دكتر «كنيث بيلينكي»، متخصص پوست در آوك لاون ايلينويس، مي‌گويد: «اين يك تصور غلط رايج است كه كساني كه پوست خشك و كم‌آبي دارند بايد زياد آب بنوشند.» دكتر لاپلانتي نيز اين مسئله را تاييد كرده و مي‌گويد: «من در مراكز درماني افراد زيادي را ديده‌ام كه با وجود اين‌كه در روز 10 تا 12 ليوان آب مي‌نوشند اما هنوز هم از خشكي شديد پوست‌شان شكايت مي‌كنند.» پس يادتان باشد اگر پوست شما خشك است صرفا نوشيدن مقدار زيادي آب مشكل را حل نمي‌كند.


 

 پاهاي خود را فراموش نكنيد

درست است كه لوسيون‌هاي نعنايي مخصوص پا در روزهاي گرم تابستاني بسيار مطلوب هستند اما در طول زمستان، پاهاي شما نياز به ماده‌اي قوي‌تر دارد. سعي كنيد لوسيون‌هاي حاوي ژل پتروليوم يا گليسيرين تهيه كنيد و براي از بين بردن پوست‌هاي مرده كف پا در فواصل معين از سنگ پا استفاده كنيد زيرا اين كار به جذب سريع‌تر و عميق‌تر مرطوب‌كننده‌هايي كه مصرف مي‌كنيد بسيار كمك مي‌كند.


 

 با آب داغ حمام نكنيد

به‌طور قطع، فرورفتن در آب جوش پس از فعاليت در هواي سرد، بسيار دل انگيز است اما گرماي شديد دوش يا وان و حمام آب داغ در واقع سبب از بين رفتن حفاظ چربي پوست شده كه مي‌تواند باعث كمبود رطوبت آن شود. دكتر لاپلانتي توصيه مي‌كند: «در اين هنگام بهتر است از آب گرم يا ولرم استفاده كنيد و از وان استفاده نكنيد يا حداقل مدت كوتاهي در آب بمانيد.»

دكتر بيلينسكي خاطرنشان كرده است، حمام با آب ولرم با اندكي جوش شيرين و محلول جوي دوسر، مي‌تواند به پوست خشكي كه دچار خارش شده است كمك شاياني كند. با اين حال از مرطوب كننده‌اي كه تهيه كرده‌ايد هم با فواصل معين استفاده كنيد و اگر اين روش‌ها هم براي شما مفيد نبود، حتما نزد يك متخصص پوست برويد.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *