در دوران بارداری از سونا استفاده کنیم یا نه ؟

  • دمای آب در بیشتر وان های آب گرم ۴۰ درجه است. دمای آب را روی کمترین حالت یعنی بین ۳۶ درجه تنظیم کنید. همیشه یک دما سنج در آب قرار دهید تا از درجه حرارت آب مطمئن باشید.

به نظر می رسد نشستن در سونا یا دراز کشیدن در وان آب گرم بهترین درمان برای تسکین درد های دوران بارداری است، اما هر دو روش خطرات خاص خود را دارد. به طور کلی مهمترین خطراتی که مادر باردار را تهدید می کند، کم شدن یا از بین رفتن آب بدن، سرگیجه و افت فشار خون است.
این علائم با افزیش دمای محیط تشدید می شوند. هر عاملی که دمای مرکزی بدن مادر را در سه ماهه ابتدایی بارداری، زمانی که اعضای بدن و مغز جنین در حال شکل گیری و رشد است به بیش از ۳۹ درجه رساند، برای سلامت جنین خطرناک است.
همچنین تحقیقات نشان می دهد اگر مادر در معرض دمای بالا قرار گیرد خطر بروز اختلال «اسپاینا بیفیدا» در جنین افزایش می یابد. این اختلال زمانی که لوله عصبی موجود در ستون فقرات جنین در چند ماه ابتدایی بارداری بسته نمی شود، رخ می دهد.
ممکن است استفاده از سونا و وان آب گرم را به طور کلی کنار گذاشته و منتظر اجازه پزشک برای استفاده از آنها بمانید. ولی اگر نمی توانید منتظر بمانید و باید از وان آب گرم و سونا استفاده کنید، پس به نکات ایمنی زیر توجه کنید تا احتمال آسیب به جنین به حداقل برسد:
۱-دمای آب در بیشتر وان های آب گرم ۴۰ درجه است. دمای آب را روی کمترین حالت یعنی بین ۳۶ درجه تنظیم کنید. همیشه یک دما سنج در آب قرار دهید تا از درجه حرارت آب مطمئن باشید.
۲-از وان آب گرم یا سونا فقط به مدت ده دقیقه یا کمتر استفاده کنید.
۳-به علائم ناشی از افزایش دمای بدن مانند سرگیجه، کندی حرکت یا تعریق شدید توجه کنید.
به نظر می رسد نشستن در سونا یا دراز کشیدن در وان آب گرم بهترین درمان برای تسکین درد های دوران بارداری است، اما هر دو روش خطرات خاص خود را دارد. به طور کلی مهمترین خطراتی که مادر باردار را تهدید می کند، کم شدن یا از بین رفتن آب بدن، سرگیجه و افت فشار خون است. این علائم با افزیش دمای محیط تشدید می شوند. هر عاملی که دمای مرکزی بدن مادر را در سه ماهه ابتدایی بارداری، زمانی که اعضای بدن و مغز جنین در حال شکل گیری و رشد است به بیش از ۳۹ درجه رساند، برای سلامت جنین خطرناک است. همچنین تحقیقات نشان می دهد اگر مادر در معرض دمای بالا قرار گیرد خطر بروز اختلال «اسپاینا بیفیدا» در جنین افزایش می یابد. این اختلال زمانی که لوله عصبی موجود در ستون فقرات جنین در چند ماه ابتدایی بارداری بسته نمی شود، رخ می دهد.
ممکن است استفاده از سونا و وان آب گرم را به طور کلی کنار گذاشته و منتظر اجازه پزشک برای استفاده از آنها بمانید. ولی اگر نمی توانید منتظر بمانید و باید از وان آب گرم و سونا استفاده کنید، پس به نکات ایمنی زیر توجه کنید تا احتمال آسیب به جنین به حداقل برسد:
دمای آب در بیشتر وان های آب گرم ۴۰ درجه است. دمای آب را روی کمترین حالت یعنی بین ۳۶ درجه تنظیم کنید. همیشه یک دما سنج در آب قرار دهید تا از درجه حرارت آب مطمئن باشید.
از وان آب گرم یا سونا فقط به مدت ده دقیقه یا کمتر استفاده کنید.
به علائم ناشی از افزایش دمای بدن مانند سرگیجه، کندی حرکت یا تعریق شدید توجه کنید.
اگر شما به دراز کشیدن در وان آب گرم یا نشستن در سونا عادت دارید و قبلا این کار را انجام می دادید، خیلی جای نگرانی وجود ندارد. بیشتر خانم ها قبل از اینکه دمای بدنشان به ۳۹ درجه برسد از آب خارج می شوند. زیرا این دما به بدن آسیب رسانده و بدن نمی تواند این دما را تحمل کند، بنابراین شما نیز همین کار را انجام دهید. اما اگر نگران هستید با پزشک خود صحبت کنید، ممکن است سونوگرافی یا آزمایش های پیش از زایمان را توصیه کند تا از سلامت جنین و خوب بودن روند رشد او مطمئن شود.
در این شرایط بهترین کار حمام آب گرم است. – زیرا بالاتنه شما بیرون وان آب گرم قرار می گیرد و احتمال بروز علائم گرمازدگی کمتر می شود. از حباب یا شمع های معطر استفاده کنید زیرا دیدن این منظره و استشمام بوی خوش، فشار عصبی شما را بسیار کم می کند.
منبع:پارسیان لب

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *