درمان و پیشگیری از بیماری ها با خوردن طالبی

  • وجود پکتین یکی دیگر از خواص طالبی است که در جلوگیری از ابتلا به دیابت مؤثر است. پکتین و دیگر گونه‌های فیبر خوراکی به تنظیم جریان قند در دستگاه گردش خون از شکرهای ساده و کربوهیدرات ها کمک می‌کند.

 

برخی عقیده دارند که طالبی و خانواده ملون (مثل هندوانه، گرمک و خربزه) از هند می‌آیند. طالبی درواقع پیوند گرمک و خربزه قندک است که نام علمی آن Cucumis melo var. Reticulatus است. نقوش و بافت پوست خارجی آن بسیار به گرمک شباهت دارد، اما رنگ قسمت داخلی آن مثل خربزه قندک، زرد روشن تا سبز است.

طعم طالبی ترکیبی خاص از مزه گرمک و خربزه دارد که برای بسیاری از مردم دل‌چسب است. مثل دیگر میوه‌های خانواده‌ی ملون، طالبی نیز باید به‌صورت تازه مصرف شود. طالبی‌ها معمولا اندازه‌ی کوچکی دارند، بنابراین می‌توانید تعداد بیشتری از آن بخرید.

ارزش غذایی طالبی
طالبی داری مقدار زیادی ویتامین A و ویتامین C، کاروتنوئید (دسته‌ای از رنگ‌دانه‌ها که نقش مهمی در کاهش خطر ابتلا به بعضی بیماری‌های تخریبی در بدن انسان دارد) و بسیاری از موادمعدنی مثل پتاسیم، کلسیم و آهن است. طالبی فیبر زیادی نیز دارد. کالری طالبی کم است و هیچ‌گونه چربی یا کلسترولی در آن وجود ندارد.

خواص طالبی
ازجمله خواص طالبی می‌توان به ۵ مورد زیر اشاره کرد:

۱. بهبود سلامت قلب

طالبی از دو طریق به بهبود سلامت قلب کمک می‌کند: این میوه با داشتن مقدار زیاد فیبر خوراکی، به پایین آوردن کلسترول بد یا همان ال‌دی‌ال در بدن کمک می‌کند که درنتیجه محافظی در برابر گرفتگی رگ ها به‌حساب می‌آید. همچنین، وجود مقدار زیاد پتاسیم که مثل رگ‌گشا عمل می‌کند، باعث کاهش فشار خون در بدن می‌شود. درنتیجه شانس به‌وجود آمدن بیماری‌های قلبی عروقی یا حمله قلبی و سکته قلبی به‌حداقل می‌رسد.

۲. کمک به هضم غذا

طالبی سرشار از فیبر خوراکی (به‌طور خاص فیبر محلول مثل پکتین) است و می‌تواند به دفع مواد زاید از روده و درمان یبوست و سایر مشکلات مربوط به روده کمک کند. علاوه‌براین،‌ فیبر محلول به شما احساس سیری می‌دهد و باعث جلوگیری از پرخوری و درنتیجه کمک به رژیم کاهش وزن در بدن می‌کند.

۳. تقویت سیستم ایمنی بدن

یکی دیگر از خواص طالبی وجود موادمغذی مثل ویتامین سی است که باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود. ویتامین آ، کاروتنوئید و بیوفلاوونویدها (زردینه) نیز به‌عنوان آنتی اکسیدان از بدن در برابر بیماری‌ها محافظت می‌کنند. این موادمغذی می‌توانند رادیکال های آزاد که سلول‌های سرطانی را به‌وجود می‌آورند حذف و خنثی کنند. طالبی حاوی ترکیبات اورگانیک است که به‌طور مستقیم در کاهش خطر ابتلا به سرطان دهان، سرطان ریه، سرطان روده و سرطان سینه نقش دارد.

۴. تقویت بینایی

ویتامین آ که به‌میزان کافی در طالبی وجود دارد، دارای کاروتنوئیدهایی است که به‌طور خاص از بینایی و سلامت چشم انسان محافظت می‌کند. بتاکاروتن (ترکیب پیش‌ساز ویتامین آ) می‌تواند از بروز دژنراسیون ماکولا (از‌دست‌دادن بینایی در مرکز دید)، آب مروارید و آسیب‌پذیری در برابر اشعه‌ی فرابنفش (UV) جلوگیری کند.

۵. کنترل دیابت

وجود پکتین یکی دیگر از خواص طالبی است که در جلوگیری از ابتلا به دیابت مؤثر است. پکتین و دیگر گونه‌های فیبر خوراکی به تنظیم جریان قند در دستگاه گردش خون از شکرهای ساده و کربوهیدرات ها کمک می‌کند. این یعنی افرادی که دچار دیابت هستند یا کسانی که ریسک بالایی در ابتلا به دیابت دارند، در برابر خطر افزایش قند خون که می‌تواند برای سلامتی بسیار خطرناک باشد، درامان هستند.

سخن پایانی

طالبی میوه‌ای فصلی و بسیار خوش طعم است که طرف‌داران زیادی در سراسر جهان دارد. خواص طالبی شامل کمک به کاهش وزن، تقویت سیستم ایمنی، جلوگیری از بروز برخی سرطان‌ها، تقویت بینایی، بهبود قدرت هضم، حفظ سلامتی قلب و کمک به درمان دیابت می‌شود. این میوه را در سبد غذایی‌تان قرار دهید و از طعم و خواص عالی آن لذت ببرید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *