درمان و پیشگیری از بیماری ها با خوردن ماهی و غذاهای دریایی

  • مصرف ماهی می‌تواند خطر ابتلا به برخی سرطان‌های خاص را کاهش دهد؛ سرطان‌هایی نظیر سرطان‌های گوارشی، سرطان حفره دهانف روده بزرگ و پانکراس در کسانی که حداقل هفته‌ای دو بار ماهی می‌خورند نسبت به سایرین کمتر است.

 

مصرف ماهی‌های چرب خطر ابتلا به بیماری‌های خود ایمنی مانند دیابت نوع ۱ را کاهش می‌دهد. مقادیر بالای ویتامین دی موجود در ماهی باعث افزایش ایمنی بدن و متابولیسم گلوکز می‌شود.

ماهی سرشار از مواد مغذی ضروری شامل اسید‌های چرب امگا ۳ برای کاهش وزن و تقویت ماهیچه‌ها است.به نقل از سلامت نیوز ، حفظ سلامت کبد، مغز و حتی بهبود کیفیت خواب شما تا حد زیادی به مصرف این ماده غذایی بستگی دارد.

ماهی را به رژیم غذایی تان اضافه کنید تا از ۱۴ مزیت بهداشتی آن به طور کامل بهره ببرید:

کاهش خطر سکته مغزی:

خوردن ماهی ۵ بار یا بیشتر در هفته احتمال سکته ایسکمیک (که توسط لخته خون ایجاد می‌شود) را تا ۳۲ درصد کاهش می‌دهد حتی یک تا سه وعده ماهی کباب شده یا پخته در ماه این احتمال را تا ۱۵ درصد کاهش می‌دهد.

کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های خود ایمنی:

بر اساس مطالعه منتشر شده در مجله تغذیه و دیابت آمریکایی، مصرف ماهی‌های چرب خطر ابتلا به بیماری‌های خود ایمنی مانند دیابت نوع ۱ را کاهش می‌دهد. مقادیر بالای ویتامین دی موجود در ماهی باعث افزایش ایمنی بدن و متابولیسم گلوکز می‌شود.

کاهش خطر ابتلا به سرطان:

مصرف ماهی می‌تواند خطر ابتلا به برخی سرطان‌های خاص را کاهش دهد؛ سرطان‌هایی نظیر سرطان‌های گوارشی، سرطان حفره دهانف روده بزرگ و پانکراس در کسانی که حداقل هفته‌ای دو بار ماهی می‌خورند نسبت به سایرین کمتر است.

کاهش خطر بیماری‌های قلبی:

بر اساس تحقیقات منتشر شده در مجله آمریکایی قلب و عروق، مصرف ماهی با کاهش خطر مرگ و میر ناشی از بیماری‌های قلبی همراه است. ماهی اسید‌های چرب امگا ۳ دارد که خاصیت ضد التهابی آن‌ها به حفظ سلامت قلب و جلوگیری از بیماری‌های مزمن کمک می‌کند.

بارداری سالم:

از آنجا که اسید چرب DHA‌موجود در روغن ماهی برای رشد چشم‌ها و مغز جنین مفید است برای همین مصرف روغن ماهی برای زنان باردار نیز توصیه می‌شود. روغن ماهی از تولد زودرس یا تولد نوزاد زیر وزن طبیعی و نیز از سقط جنین جلوگیری می‌کند.

کاهش خطر ابتلا به آلزایمر:

بر اساس مطالعات منتظر شده در مجله پزشکی آمریکایی، مصرف غذا‌های دریایی با کاهش خطر ابتلا به بیماری آلزایمر ارتباط دارند. کسانی که به طور منظم ماهی مصرف می‌کننند، ماده خاکستری مغزشان بیشتر است.

کاهش افسردگی:

غذا‌های دریایی برای حفظ سلامت روان، منابعی شگفت انگیز محوب می‌شوند. در حالی که ماهی سرشار از پروتئین، ویتامین‌هایی همچون آ، ب. و دی و املاح معدنی از جمله کلسیم، فسفر، ید، آهن، مس است، اما چربی و کلسترول کمی دارد. به طور کلی، مصرف ماهی به طور مکرر و به مقدار کافی می‌تواند خطر ابتلا به افسردگی را تا ۱۷ درصد کاهش دهد.

منبع غنی از ویتامین دی:

ماهی دارای بالاترین سطح ویتامین دی است. این ویتامین برای جذب کلسیم در استخوان‌ها و پیشگیری از پوکی استخوان ضروری است.

بهبود سلامت چشم:

اسید‌های چرب موجود در ماهی برای بهبود دید و سلامت چشم مفید هستند. مصرف اسید چرب امگا ۳ از چشم‌ها در برابر عارضه تحلیل نقطه ماکولار چشم جلوگیری می‌کند و همچنین خطر بروز سندرم خشکی چشم را کاهش می‌دهد.

بهبود کیفیت خواب:

اینطور ثابت شده که سطح بالای ویتامین دی موجود در ماهی به بهبود کیفیت خواب کمک می‌کند.

سلامت پوست و مو:

امگا ۳ به حفظ رطوبت در سلول‌های پوستی، تولید ماده مفید کلاژن و برطرف کردن لکه‌های پوستی کمک می‌کند و در نهایت موجب حفظ جوانی و شادابی در چهره می‌شود. در عین حال محتوای پروتئینی موجود در روغن ماهی به رشد مو‌ها و حفظ سلامت و تقویت آن‌ها کمک می‌کند.

کاهش خطر ابتلا به آرتریت:

از آنجا که ماهی خواص ضد التهابی دارد، به کاهش درد و تورم در مبتلایان به آرتریت کمک می‌کند. مصرف بیشتر ماهی همچنین منجر به کاهش فعالیت بیماری در آرتریت روماتوئید می‌شود.

کاهش وزن موثر:

صرف ماهی به درمان فشار خون بالا و چاقی کمک می‌کند. بر اساس یک مطالعه تخصصی در استرالیا، یک رژیم غذایی برای کاهش وزن اگر با مصرف مرتب مقدار مشخصی از ماهی همراه باشد بسیار موثرتر و موفق‌تر خواهد بود.

کاهش سطح کلسترول:

نتایج آزمایش‌های مرکز پزشکی دانشگاه بایلور نشان داده که اسید‌های چرب امگا ۳ موجود در ماهی در کاهش سطح ال دی ال یا همان کلسترول بد موثر است. همچنین این اسید‌های چرب به افزایش سطح اچ دی ال یا کلسترول خوب کمک می‌کنند.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *