درمان و پیشگیری از بیماری ها با خوردن خربزه

  • این میوه معجزه‌آسا سرشار از فیبر رژیمی ضروری است که به تنظیم حرکات مناسب روده کمک‌می‌کند. خربزه، جریان خوب و آرام غذا را در دستگاه گوارش‌تان تضمین‌کرده و بنابراین خطر سرطان روده بزرگ را کاهش‌می‌دهد.

 

ترک سیگار یکی از مشکلات افرادی است که به بیماری های قلبی و ریوی مبتلا هستند. میوه های وجود دارند که می توانند به ترک سیگار کمک می کنند. خربزه میوه ای است که ضمن کنترل بیماری های دیگر در ترک سیگار موثر است. دراین مقاله با با فواید خربزه بیشتر آشنا شوید.

سیگار را بدون علائم ترک، ترک‌کنید

قصد ترک‌کردن سیگار را دارید اما از علائم ترک می‌ترسید؟ خربزه را امتحان‌کنید.

خربزه برای افرادی که سعی در ترک سیگار دارند مفید است. زیرا مواد معدنی و مغذی موجود در خربزه به فرد سیگاری کمک‌‌می‌کند تا با علائم ترک نیکوتین کنار بیاید. به‌علاوه، به بدن کمک‌می‌کند تا با جبران ویتامین A از دست‌رفته ناشی از سیگارکشیدن مداوم، سریع‌تر بهبودیابد.

برای زنان باردار مفید است

فکرمی‌کنید خربزه برای دوران بارداری انتخاب بی‌خطری است یا نه؟ خوب، خربزه برای زنان باردار مانند اکسیر است.

اسیدفولیک معمولا به زنانی که قصد بارداری دارند و زنان باردار توصیه‌می‌شود. میزان بالای فولات موجود در خربزه به تولید و نگه‌داری سلول‌های جدید به‌ویژه در زنان باردار کمک‌کرده و همچنین از اختلال لوله عصبی جنین جلوگیری‌می‌کند. خربزه با دفع منظم سدیم اضافی از بدن، از احتباس آب جلوگیری‌می‌کند.

گوارش را بهبود می‌بخشد

خربزه برای معده شما عالی است زیرا اثر خنک‌کنندگی و آرام‌بخش روی معده دارد. خربزه، حرکات روده را تنظیم‌کرده و دستگاه گوارش شما را سالم‌می‌کند.

این میوه معجزه‌آسا سرشار از فیبر رژیمی ضروری است که به تنظیم حرکات مناسب روده کمک‌می‌کند. خربزه، جریان خوب و آرام غذا را در دستگاه گوارش‌تان تضمین‌کرده و بنابراین خطر سرطان روده بزرگ را کاهش‌می‌دهد.

بازسازی پوست

مقدار بالای ویتامین‌های A و C موجود در میوه خربزه، آن را برای پوست شما مفید می‌کند. ویتامین A باعث بازسازی پوست شده و ویتامین C در تشکیل کلاژن و بافت همبند نقش‌دارد که جوانی را به‌ پوست‌تان هدیه‌می‌کند.

می‌توانید با خربزه، بسته صورت درست‌کنید. برای این کار، خربزه را در مخلوط‌کن ریخته و با اضافه‌کردن پودر جو دوسر و ماست، خمیر حجیم و نرمی درست‌کنید. این بسته را بر تمام صورت و گردن‌تان بگذارید. با ماساژ دادن به‌صورت حرکات دورانی، خمیر را از روی پوست بردارید. با آب گرم بشویید. برای کسب بهترین نتیجه باید این کار را سه‌بار در هفته انجام‌داد.

برای کاهش فشار خون، خربزه بخورید
متخصصان تغذیه در مرکز بهداشتی دانشگاه تگزاس توصیه می کنند: خوردن مقادیر زیادی از سبزیجات و میوه های سرشار از پتاسیم مانند خربزه و پرتقال برای مبتلایان به فشار خون بالا مفید است و در پایین آوردن فشار خون تأثیر قابل توجهی دارند.
محققان فرانسوی به تازگی دریافتند نوعی ماده طبیعی در خربزه وجود دارد که می تواند با استرس و خستگی مقابله کند.
دکتر لونا ساندون استادیار تغذیه کلینیکی در این دانشگاه و سخنگوی انجمن دیابت آمریکا در این باره اظهار کرد:خربزه نیز مانند هندوانه و طالبی حاوی مقادیر زیادی پتاسیم است. یک چهارم از طالبی حاوی 800 تا 900 میلی گرم پتاسیم است که تقریباً 20 درصد از مقدار توصیه شده برای مصرف روزانه پتاسیم را تأمین می کند.
وی تصریح کرد:میوه هایی چون آووکادو، کیوی، خرمالو، لوبیا، سیب زمینی، گوجه فرنگی و حتی گریپ فروت از دیگر منابع غذایی غنی از پتاسیم محسوب می شوند که برای مبتلایان به فشار خون بالا سودمند هستند.

خواص جالب خربزه برای بینایی

خربزه مانند هویج سرشار از ویتامین A است. این مسئله باعث شده خربزه مانند هویج برای چشم و بینایی بسیار مفید باشد. کاروتنوئیدها در خربزه به طور ویژه از سلامت چشم محافظت می کنند. به علاوه خربزه حاوی بتا کاروتن است که می تواند از دژنراسیون ماکولا, آب مروارید و …پیشگیری کند. بنابراین یکی از بزرگ ترین فواید خربزه, حفظ سلامت چشم است.

افزایش میل جنسی با خربزه

دکتر سید مهدی میرغضنفری در گفتگو با سلامت آنلاین گفت: خربزه به دلیل مزاج گرم و تری که دارد سردی مزاج را رفع می کند اما انواعی از آن که شیرینی کمتری دارند، بیشتر از اینکه گرم باشند رطوبت‌بخشند و ‌با رطوبتی که به بدن می‌دهند باعث رقیق شدن مایعات بدن می‌شوند و همچنین یه پاکسازی سیستم ادراری از طریق ازدیاد ادرار کمک می‌کنند.

او با توصیه بر این که بهتر است گاهی از قسمت‌های سفید نزدیک به پوست خربزه استفاده شود چون این قسمت‌ها خاصیت جلادهندگی و پاک کنندگی بیشتری دارند، تصریح کرد: خربزه هر چه شیرین تر باشد گرمی و خواص بیشتری دارد که البته افراط در مصرف آن بخصوص برای گرم مزاجان می تواند عوارضی ایجاد کند.

به گفته میرغضنفری، خربزه نارس (کالک) مخصوصا انواع بزرگتر و سفت تر آن به دلیل مشکلات هضم با مزاج بشر ناسازگار است و سبب نفخ و مولد درد شکم می‌شود. همچنین خربزه را نباید ناشتا یا بلافاصله پس از صرف غذا خورد و بهترین زمان مصرف خربزه از دیدگاه طب سنتی، بین وعده‌هاست.

او افزود: خربزه بخصوص در افرادی ‌که مزاج گرم و خشک دارند تا حدودی تولید صفرا می کند و کسانی که دچار التهاب در مخاط دهان (آفت) یا روده (کولیت) هستند باید موقتا از مصرف خربزه اجتناب کنند.

همچنین برخی افراد که با مصرف خربزه دچار سوزش دهان یا حلق و حنجره می‌شوند می توانند همزمان با آن سکنجبین ملس یا سرکه یا قدری از خنکی ها مصرف کنند تا این عارضه رخ ندهد.

به گفته این عضو هیئت علمی دانشگاه، مصلح خربزه برای سردمزاجان، گلاب و در گرم مزاجان، غرغره کردن سرکه رقیق شده است.

مضرات مصرف خربزه

خوردن خربزه کال در کسانی که معده ای ضعیف دارند ممکن است تولید اسهال کند و خلط را افزایش دهد.

هر یکصد گرم خربزه، ۸ گرم کربوهیدرات دارد که بیشترین نوع قند موجود در آن از نوع گلوکز و فروتوز است، بنابراین مصرف بیش از حد آن برای بیماران دیابتی توصیه نمی‌شود.

این میوه برای سینه درد و سرماخوردگی بسیار مضر است و باعث تب های صفراوی می شود.

زیاد خوردن آن هم تولید گرمی می کند.

‫زﯾﺎده روی در ﺧﻮردن ﺧﺮﺑﺰه، ﺳﺒﺐ ﻧﻔﺦ و اﯾﺠﺎد درد در ﻣﻌﺪه و روده ﻣﯽ ﺷﻮد.

 

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *