درباره چین و چروک پوست چه اطلاعاتی داریم

ar4-3327

  • كلاژن خشت اول پوست براي محكم و ارتجاعي نگه داشتن آن محسوب مي‌شود. وقتي شما سلول‌ها را وادار به جايگزيني مي‌كنيد، كلاژن جديد توليد مي‌شود و باعث شاداب‌تر و زنده‌تر شدن پوست و كاهش چين و چروك‌ها مي‌شود.

كافي است وارد يكي از داروخانه‌هاي شهر شويد تا توسط ارتش كرم‌ها، لوسيون‌ها و سرم‌هايي كه همگي وعده از بين بردن تمام ترس‌هاي شما در مورد يكي از مهم‌ترين عيوب پوستي يعني چروك‌هاي پوست را مي‌دهند روبه‌رو شويد. اگر جزو آن دسته از افرادي هستيد كه قبل از بيرون رفتن از خانه كرم ضد‌آفتاب نمي‌زنند به احتمال زياد هنوز خيلي چيزها در مورد جلوگيري از اين چين و چروك‌ها بايد ياد بگيريد. خواندن نظرات مختلف متخصصان پوست در مورد علت‌ها، نحوه درمان و جلوگيري از چروك‌هاي پوستي در ادامه اين مطلب شما را شگفت زده خواهد كرد.


 

  ماشين‌تان هم مي‌تواند شما را پير كند

در ماشين هم خطر ايجاد چروك‌هاي پوستي وجود دارد.

شيشه ماشين مي‌تواند در رساندن اشعه‌هاي مضر به پوست موثر باشد. اگر هر روز زمان زيادي را در ماشين خود مي‌گذرانيد اشعه‌هاي ماوراي بنفش خورشيد كه عامل قسمت عمده چين و چروك‌هاي پوست هستند، زمان كافي براي نفوذ و عبور از شيشه ماشين پيدا مي‌كنند.

در چنين حالتي فرقي ندارد كه هوا آفتابي باشد يا ابري. بهترين كار براي محافظت از پوست در مقابل نور خورشيد هنگام رانندگي اين است كه هر روز از كرم‌هاي ضد‌آفتاب با طيف گسترده (broad spectrum) استفاده كنيد. شايد هم به جاي اين كار استفاده از شيشه‌هاي رنگ – سايه‌دار را براي ماشين خود ترجيح دهيد.


  به آن طرف بخواب

عادت به خوابيدن با يك سمت بدن باعث ايجاد خطوطي روي صورت مي‌شود.

با بالا رفتن سن،  بافت متصل‌كننده و كلاژن ِ صورت شما ديگر استحكام و قوت سابق را ندارد،  بنابراين وقتي هر شب طبق عادت به يك سمت صورت خود مي‌خوابيد، پوست مكررا بر اثر برخورد با بالش تحت فشار قرار مي‌گيرد و ديگر مثل دوران جواني به سرعت از هم باز نمي‌شود و به حالت اول خود برنمي‌گردد. خبر خوب اين‌كه اگر حالت خوابيدن خود را تغيير دهيد، چين خوردن پوست شكل عكس مي‌گيرد. بهتر است براي جلوگيري از بروز اين خطوط خوابيدن به پشت را تمرين كنيد.


 

    چشم پزشك‌ها هم مي‌توانند صورت شما را زيبا كنند

خطوط اخم مي‌توانند مشكلاتي را براي ديد شما ايجاد كنند.

گذشته از شاخص‌هايي مثل سن و آسيب ناشي از نور خورشيد، خطوط اخم كه شكاف‌هاي بين 2 چشم هستند مي‌توانند حاكي از لزوم مراجعه شما به چشم پزشك نيز باشند. بعضي از افراد تاوان مشكلات بينايي خود را با تنگ و گشاد كردن و چپ و راست كردن چشم خود مي‌دهند كه باعث انقباض ماهيچه‌هاي پيشاني بين ابروها مي‌شود. تكرار اين عمل به مرور زمان ظاهر چروك‌هاي پيشاني را بدتر مي‌كند. اگر زود به داد مشكل بينايي خود برسيد مي‌توانيد به رفع و صاف كردن خطوط نازكي كه روي پيشاني‌تان افتاده كمك كنيد تا فشار روي ماهيچه‌هاي پيشاني كم شده و كم‌كم آزاد و راحت شوند.


 

  رژيم غذايي بيماران قلبي را انتخاب كنيد

مواد‌ غذايي‌ كه رنگ روشن دارند چروك‌ها را از بين مي‌برند.

ميوه‌ها و سبزي‌هايي مثل تمشك، ميوه قره‌قاط، فلفل قرمز و اسفناج حاوي آنتي‌اكسيدان‌هايي هستند كه به پوست امكان دفاع كردن از خود در برابر آسيب‌هاي محيطي را مي‌دهند و باعث مي‌شوند كه پوست نرم و منعطف و شفاف بماند. هر چه پوست شما سالم‌تر و سرحال‌تر باشد، خطوط موسوم به خطوط نازك هم كمتر به چشم مي‌خورند زيرا پوست فرصت افتادگي و شل شدن پيدا نمي‌كند. به‌عنوان يك قاعده كلي هر آنچه به عنوان يك رژيم غذايي سالم به قلب كمك كند، مانند غذاهايي كه حاوي ويتامين C و E هستند مثل سويا و چاي سبز، براي پوست هم مفيد است.


 

   بهترين ضد‌سم

رسيدن آب كافي راه را روي چين و چروك‌ها مي‌بندد.

همه ما مي‌دانيم كه بايد روزانه آب كافي به بدن‌مان برسد اما يك دليل ديگر نيز براي نوشيدن مايعات فراوان وجود دارد. حفظ رطوبت پوست به نرم و منعطف نگه داشتن آن كمك مي‌كند. وقتي پوست خشك باشد چين و چروك‌ها تشديد مي‌شوند و از آن جايي كه پوست خشك،  كدر و صاف مي‌شود، خطوط نازك و چين و چروك‌ها بيشتر خود را نشان مي‌دهند. آب تمام مواد مضر و سمي را كه در بدن جمع شده و روي پوست تاثير منفي مي‌گذارند را نيز از بدن خارج مي‌سازد.


 

   زيادي احساساتي نباشيد

هر چقدر حالات دروني خود را درصورت‌تان بيشتر نمايان كنيد، چروك‌ها بيشتر به سراغ‌تان مي‌آيند.

گذشته از سن و عوامل ژنتيك، اغلب نخستين چروك‌ها توسط حالت‌هايي كه صورت مكررا به‌خود مي‌گيرد ايجاد مي‌شوند. مثل خطوط خنده، خطوط اخم، چين‌هاي پيشاني و چروك‌هاي گوشه چشم. چنانچه بيان احساسات مانند اخم كردن، خنديدن يا بالا بردن ماهيچه‌هاي پيشاني را درصورت خود نمايان مي‌سازيد، چروك‌ها بيشتر در همين نواحي شروع به شكل گرفتن مي‌كنند. درماني كه اغلب براي رفع اينگونه چروك‌ها تجويز مي‌شود تزريق پُركننده‌هايي مثل بوتاكس، رستيلان يا يوودرم است. اين خطوط پس از گذشت سال‌ها براثر حركات مدام صورت روي پوست حك شده‌اند.


 

به مادرتان نگاه كنيد

اگر دوست داريد بدانيد چه موقع و كجا چروك‌ها به سراغ پوست شما مي‌آيند ريشه آن را در خانواده خود جست‌وجو كنيد.

چروك‌هاي پوستي زمينه ژنتيك دارند. سن شروع چين و چروك‌هاي پوستي، درجه و عمق اين چروك‌ها و خطوط تحت‌تاثير عوامل ژنتيك قرار دارد. نگاه كردن و دقيق شدن به والدين و مادربزرگ و پدربزرگ يكي از راه‌هايي است كه به واسطه آن مي‌توانيد استعداد پوست خود را در چروك‌شدن و ساير نشانه‌هاي بالا رفتن سن مثل شل شدن پوست صورت، گردن و ناحيه سينه پيش‌بيني كنيد. بهترين روش براي جلوگيري از پديدار شدن چين و چروك‌ها و افتادگي پوست در اين نواحي، به حداقل رساندن تابش نور خورشيد به پوست و مصرف كرم‌هاي ضد‌آفتاب با طيف گسترده‌اي است كه حاوي زينك يا تيتانيوم دي‌اكسايد باشند.


وقتي راديو جوان‌تان مي‌كند

كمك به شكل‌گيري كلاژن مي‌تواند براي كاهش چروك‌ها هم مفيد باشد.

كلاژن خشت اول پوست براي محكم و ارتجاعي نگه داشتن آن محسوب مي‌شود. وقتي شما سلول‌ها را وادار به جايگزيني مي‌كنيد، كلاژن جديد توليد مي‌شود و باعث شاداب‌تر و زنده‌تر شدن پوست و كاهش چين و چروك‌ها مي‌شود. لوسيون‌هاي موضعي كه شامل ويتامين C، پپتيدها، آلفا هيدروكسي اسيد‌ها و رتينوئيد‌ها مي‌شوند جايگزيني سلول‌ها را افزايش داده و تا حدودي كلاژن را تحريك مي‌كنند. با وجود اين، بهترين روش براي توليد كلاژن جديد استفاده از روش فركانس راديويي است، طوري كه با گرم كردن پوست و ايجاد التهاب، بدن واكنش نشان داده و كلاژن توليد مي‌كند.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *