خوردن زیاد نمک باعث سکته می شود

  • این متخصص تغذیه و رژیم درمانی بیان کرد: مصرف دخانیات از جمله سیگار می‌تواند باعث بروز سکته مغزی شود، فاصله گرفتن از مصرف دخانیات و سیگار برای کاهش بیماری سکته‌های مغزی به اشخاص توصیه می شود.

 

سکته‌های مغزی از عوامل مرگ و میر انسان‌ها است، اظهار کرد: رگ‌های خونی در بافت‌های متفاوتی از بدن مانند کبد، کلیه و به ویژه مغز بسیار ضعیف و باریک بوده  و به راحتی گرفتگی در این مویرگ‌ها موجب ایجاد مشکلات جدی و بروز سکته مغزی می‌شود.

وی با بیان اینکه سکته مغزی به دلیل عبور ناکافی و ناسالم خون از مویرگ‌ها اتفاق می‌افتد، افزود: در بسیاری از موارد این نوع سکته منجر به مرگ انسان‌ها می‌شود.

دانشیار دانشکده تغذیه دانشگاه علوم پزشکی اصفهان مصرف بالای نمک در سبد غذایی خانوار را از دلایل بروز سکته مغزی عنوان کرد و گفت: در شهرهای بزرگ میزان مصرف نمک بالا بوده و ضروری است که میزان نمک مصرفی را  پایین بیاوریم. بدن در طول روز  به حدود چهار گرم نمک نیاز دارد و این در حالی است که در خانوارهای ایرانی روزانه بین سه تا چهار برابر این میزان، نمک مصرف می‌شود.

وی با بیان اینکه مزه نمک در برخی از مواد غذایی مانند سس و یا رب گوجه فرهنگی به دلیل غالب بودن مزه گوجه فرنگی حس نمی‌شود، افزود: همچنین در بقیه مواد غذایی مانند خیار شور، کلم شور، چوب شور ، زیتون شور و مصرف نان شور  نمک زیادی را به بدن رسانده و  این اتفاق زمینه بروز سکته مغزی را ایجاد می‌کند.

صفوی همچنین با تاکید بر لزوم کاهش مصرف چربی در سبد غذایی خانوار تصریح کرد: مصرف چربی‌ها می‌تواند موجب مسدود شدن رگ‌ها شده و استفاده از لبنیات کم چرب و تخم مرغ هر چند وقت یکبار  توصیه می‌شود. چربی بدن افرادی که عادت به مصرف زیاد تخم مرغ دارند، ناخودآگاه بالا رفته و همین امر می‌تواند زمینه‌ساز  بروز سکته‌های مغزی شود.

وی با اشاره به اهمیت کنترل میزان کالری‌ها در بدن اظهار کرد: باید سعی شود که میزان کالری مصرفی در بدن کنترل شده و این فرایند موجب می‌شود تا با کنترل کالری در بدن بتوانیم با میزان کالری مناسب در بدن نمایه توده بدن (بی ام آی) در حد نرمال باقی بماند و  وزن بدن را هم   به یک تناسب ایده‌آل رسانده تا از بروز سکته‌های مغزی جلوگیری شود.

دانشیار دانشکده تغذیه دانشگاه علوم پزشکی اصفهان درباره اهمیت مصرف میوه و سبزیجات گفت: باید میزان مصرف میزان میوه و سبزیجات و غلات مصرفی را افزایش داد به ویژه مصرف میوه و سبزیجات به دلیل داشتن کالری پایین و مصرف انواع ویتامین‌ها و آنتی اکسیدان‌ها در جلوگیری از بروز سکته‌های مغزی بسیار اثر بخش است.

وی اضافه کرد: همچنین انجام یک ورزش ملایم و پیاده‌روی روزانه یا در طول هفته به طور مداوم بسیار مفید بوده و توصیه می شود که اشخاص هفت ساعت در هفته تحرک بدنی داشته باشند.

این متخصص تغذیه و رژیم درمانی بیان کرد: مصرف دخانیات از جمله سیگار می‌تواند باعث بروز سکته مغزی شود، فاصله گرفتن از مصرف دخانیات و سیگار برای کاهش بیماری سکته‌های مغزی به اشخاص توصیه می شود.

صفوی با اشاره به علایم سکته‌های مغزی اظهارکرد: علایم سکته مغزی بی‌حسی یا ضعف در صورت و دست‌ها و پاها است که این بی‌حسی و ضعف می‌تواند تنها در یک طرف بدن ایجاد شود و مشکل در صحبت کردن اتفاق افتاده و درک کردن گفته‌های دیگران را دچار مشکل می‌کند.

وی اضافه کرد: گیجی، مشکلات بینایی، سرگیجه، اختلال در گفتار و عدم تشخیص زمان نیز از علایم بروز سکته مغزی است.

وی جدی گرفتن توصیه‌های غذایی را ضروری دانست و گفت: گاهی اوقات سکته‌ها بسیار ملایم بوده و در صورت بالا بودن ایمنی بدن فرد بسیار زود از این بحران عبور کرده، اما مواقعی هم  بدن انسان درگیر شده و می‌تواند به فلج شدن فرد و یا مرگ وی منتهی شود.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *