خواص انگور را بدانید

انگور یک منبع عالی از مواد مغذی، مثل فنل و پلی فنل و هم‌چنین حاوی ویتامین‌های مهمی مانند ویتامین K، A، C و ویتامین B6 است. این میوه غنی از تیامین، ریبوفلاوین، نیاسین و مواد معدنی مانند پتاسیم، کلسیم، منیزیم، فسفر و سدیم است

 

انگور به دلیل طعم و مزه، بافت، عطر، تنوع و سهولت حمل و نقل یکی از محبوب‌ترین میوه‌های جهان است. این میوه خوش‌طعم و بهشتی در بسیاری از نقاط جهان رشد می‌کند و سرشار از ویتامین‌ها و مواد معدنی است. جدا از میوه گیاه انگور، دانه‌های ریز این میوه از بیماری‌های چشمی ناشی از دیابت جلوگیری می‌کنند. علاوه بر این، عصاره دانه انگور سرشار از آنتی‌اکسیدان است و نقش مهمی در پیشگیری از سرطان دارد. با ادامه خواص انگور این میوه بهشتی با ما همراه باشید.

 

 

ارزش غذایی انگور

انگور یک منبع عالی از مواد مغذی، مثل فنل و پلی فنل و هم‌چنین حاوی ویتامین‌های مهمی مانند ویتامین K، A، C و ویتامین B6 است. این میوه غنی از تیامین، ریبوفلاوین، نیاسین و مواد معدنی مانند پتاسیم، کلسیم، منیزیم، فسفر و سدیم است. علاوه بر مواد مغذی و معدنی، انگور دارای آب فراوان است که مانع از دهیدراته شدن بدن می‌شود. این میوه دارای فیبر رژیمی، کربوهیدرات سالم، آنتی اکسیدان‌ها و مقدار مناسبی پروتئین است. فلاونوئیدهای موجود در انگور مثل میریستین و کورستین موجب کاهش آسیب ناشی از رادیکال‌های آزاد می‌شود و روند پیری را به تعویق می‌اندازد. با توجه به ویتامین‌ها و مواد مغذی موجود در انگور، این میوه نقش مهمی در داشتن زندگی سالم ایفا می‌کند.

خواص انگور ؛ خواص انگور میوه بهشتی

خواص انگور

 

 

درمان آسم

انگور خواص درمانی بسیار زیادی دارد. در گذشته این میوه برای درمان آسم استفاده می‌شده است. قدرت مرطوب‌کنندگی این میوه به قدری بالا است که می‌تواند رطوبت ریه‌ها را افزایش داده و حملات آسمی را کاهش دهد.

 

 

تقویت استخوان‌ها

یکی از خواص انگور تقویت استخوان‌ها است. انگور منبع شگفت انگیزی از مواد مغذی مانند مس، آهن و منگنز است که وجود تمام این مواد در شکل‌گیری و قدرت استخوان‌ها مهم هستند. اضافه کردن انگور به رژیم غذایی روزانه می‌تواند از بروز پوکی استخوان ناشی از بالارفتن سن جلوگیری کند. وجود منگنز در بدن بسیار ضروری است که به متابولیسم پروتئین، کلاژن‌سازی و عملکرد سیستم عصبی کمک می‌کند.

 

پیشگیری از بیماری‌های قلبی

انگور مقدار اکسید نیتریک موجود در خون را که مانع از لخته شدن خون در بدن می‌شود، افزایش می‌دهد. بنابراین، خوردن انگور یک راه موثر برای کاهش احتمال بروز حملات قلبی است. علاوه بر این، آنتی اکسیدان‌های موجود در انگور از اکسیداسیون کلسترول بد (LDL) که باعث مسدود شدن عروق خونی و ایتلا به بیماری‌های قلبی می‌شود، جلوگیری می‌کند. فلاونوئید‌های بسیار زیاد موجود در انگور نه تنها علت اصلی رنگ انگور هستند بلکه آنتی اکسیدان‌های قوی‌ای به حساب می‌آیند. دو نوع اصلی از آنتی اکسیدان‌های انگور، رسوراترول و کوئرستین علاوه بر این که مثل یک پاک کننده عمل کرده و سموم موجود در خون را فیلتر می‌کند بلکه عملکرد رادیکال‌های آزاد را هم خنثی می‌کنند.

 

درمان میگرن

آب انگور رسیده یک داروی مهم برای درمان میگرن است. برای درمان میگرن صبح‌ها مقداری آب انگور خالص بنوشید. سردرد‌های میگرنی دلایلی از جمله عدم تعادل شیمیایی، کمبود خواب، تغییرات آب و هوا یا کمبود مواد غذایی دارد. آنتی‌اکسیدان‌های این میوه به درمان درد‌های میگرنی کمک زیادی می‌کند.

 

درمان یبوست

انگور برای درمان یبوست بسیار موثر است. این میوه به خاطر داشتن اسید ارگانیک، قند و سلولز جز خوراکی‌های ملین به حساب می‌آید. هم‌چنین با تنظیم عملکرد ماهیچه‌های روده و معده، یبوست مزمن را درمان می‌کند. علاوه بر این فیبر نامحلول موجود در انگور تشکیل مدفوع و خروج آن از بدن را به راحتی امکان‌پذیر می‌کند. انگور فیبر محلول چندانی ندارد.

 

درمان سوء‌هاضمه

از خواص انگور درمان سوء‌هاضمه است. انگور با کم کردن حرارت بدن بد هضمی و سوزش معده را درمان می‌کند.

 

 

کاهش خستگی

آب انگور سفید با برطرف کردن نیاز بدن به آهن، خستگی را کاهش می‌دهد. کم خونی مشکل اساسی بسیاری از مردم است. خوردن انگور می‌تواند به حفظ سطح آهن و مواد معدنی بدن کمک زیادی کند. اما آب انگور تیره نه‌تنها موجب افزایش مقدار آهن بدن نمی‌شود، بلکه باعث کاهش آن هم می‌شود.

 

کنترل دیابت

بر اساس تحقیقات، عصاره آب انگور هیپرگلیسمی را مهار کرده و در کنترل دیابت موثر است.

 

درمان بیماری‌های کلیوی

انگور به علت آب فراوان، می‌تواند اسیدیته ناشی از اسیداوریک را کاهش ‌دهد. این میوه موجب حذف اسیداوریک از دستگاه ادراری شده و از فشارهای روی کلیه کم می‌کند.

 

کنترل سطح کلسترول خون

انگور دارای ترکیباتی به نام پترواستیلبن است که توانایی کاهش سطح کلسترول خون را دارد. تحقیقات اولیه نشان داده است که از خواص انگور، ویژگی ضد سرطانی و موثر بودن آن در کاهش سطح کلسترول خون است.

 

ضدباکتریایی

در میان انگور‌ها، انگور قرمز یک ضدباکتریای قوی به حساب می‌آید و می‌تواند فرد را از ابتلا به عفونت محفوظ نگه دارد. انگور قرمز در برابر ویروس فلج اطفال و هم‌چنین سیمپلکس که موجب تبخال می‌شود، جلوگیری می‌کند. بر اساس تحقیقات آب انگور عفونت‌های باکتریایی روده و دستگاه گوارش را از بین می‌برد.

 

پیشگیری از سرطان سینه

بر اساس تحقیقاتی که به تازگی انجام شده، اب انگور سیاه موجب پیشگیری از سرطان سینه می‌شود. محققان طی آزمایش‌هایی که بر روی موش‌ها انجام دادند، متوجه شدند که آب انگور موجب کاهش حجم تومور پستانی آن‌ها می‌شود.

 

پیشگیری از آلزایمر

یکی دریگر از خواص انگور ، پیشگیری از آلزایمر است. رسوراترول، نوعی پلی‌فنول مفید در انگور است که سطوح پپتیدهای آمیلوئیدی بتا را در بیماران مبتلا به آلزایمر کاهش می‌دهد. مطالعات نشان می‌دهد که انگور سلامت مغز را بهبود می‌بخشد و شروع بیماری‌های تخریب کننده عصبی را به تعویق می‌اندازد. در یک مطالعه، آب انگور حتی می‌تواند عملکرد مغز افراد مسن که  اختلالات شناختی در آن‌ها بروز پیدا کرده است، بهبود بخشد.

 

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *